Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

tuinderspoor website +rail 2005

Gestart door Rochevalien, 19 oktober 2005, 22:11:59 PM

Rochevalien


hier vind je oa een fotoreportage over de afgelopen Rail 2005 manifestatie in Leiden. url/urlhttp://www.tuindersspoor.nl/index.php?id=20url/url

Gerrit

tonycabus

Zeg Gerrit,
Dat "tuindersspoor" heet toch "estate railway" in het Engels??
Is dat 15" ???
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Die 3' schijnt iets typisch Amerikaans te zijn.


Die maat was zowat overal in gebruik. De spoorwegen in Zuid-Afrika bvb en die van Australie zijn in 3'. En de NMVB had 3' in de provincie Antwerpen zodat dat overeenkwam met de trams in holland.

Van wat ik uit de fotos op die site opmaak is dat "tuinderspoor" hier gebruikt wordt als een term voor een spoor in tuinierbedrijven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc


Van wat ik uit de fotos op die site opmaak is dat "tuinderspoor" hier gebruikt wordt als een term voor een spoor in tuinierbedrijven.



Dat heb jij goed gezien Havoc,die tuiniers gebruikten oa elektrisch aangedreven platte wagens om hun bloembollen en zo te gaan planten.Deze site heeft dus niets vandoen met spoorwegen in de tuin zoals LGB.

Gerrit

Havoc

Ten eerst ben ik mis geweest tussen 3' en 3'6". Sorry daarvoor, maar mijne kop zit nog vol snot...

citaat:
Dat van die 3' is veel gebruikt in de USA, ook in Belgie, maar niet op die schaalgrootte als in de USA.


Argilla, kan je dat eens in het nederlands vertalen aub? 3' is bij mijn weten geen schaalgrootte maar een spoorbreedte in 1:1. Het kan aan mijn conditie liggen, maar ik kan het niet geod volgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a


Hallo Smalspoorders,

Zag dat er een linkje naar mijn site werdt gebruikt , waar voor mijn dank , Tuindersspoor zoals ik bedoel wordt gebruikt met name in de kassen en de landbouw bedrijven die geen zware machine's cq tractoren op hun land kunnen hebben.
In het westland maar ook in de polders rond Amsterdam werd door de hoge grondwater stand ,smalspoor in gezet om de producten van het land naar de schuur of overslagpunt te brengen.
Het gebruik van smalspoor loopt in een hoog temp terug door dat verstedeling steeds meer grond op eist.
De spoorbreedte's lopen van 50 cm tot 70cm en voor 60% is de form van aandrijving dus duwen.

Vgr,

Leo

n/a

Smalspoorders ,
Update foto's van Rail2006 staan op www.tuindersspoor.nl
Leo