Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

spoorwegjournaal

Gestart door Tom, 19 oktober 2005, 21:24:18 PM

Tom

Hallo

Ik vraag me al een tijdje af waarom MSM een website geeft en spoorwegjournaal niet. Nochtans zijn de twee van de zelfde uitgever.

- Zijn er mischien minder mensen g?intresserd in grootbedrijf?
- Heeft er mischien nog nooit iemand bij stil gestaan?
- Zou zo'n site verspiling van tijd en moeite zijn?
- ...

Een site voor of van spoorwegjournaal vele voordelen hebben: voorstelling van het nieuwe tijdschrift, een apart forum, achtergronden, info over de belgische spoorwegen, etc.

Bij deze is  mijn vraag gelost en zou ik graag reactie's zien van diegenen die deze mening met mij delen of niet met mij delen.
Tom

ERVIN

HOI TOM,ja ik deel je mening,ik zou ook graag (nog)meer te weten willen komen over het grootbedrijf.Om maar een voorbeeld te geven,verleden week zag ik toevallig een speciale trein in het station van MOL,hij was ingelegd door MERCIA CHARTERS,als ze nu een website zouden hebben gehad,dan konden ze dat daar misschien in vermelden,en dan had ik tijd genoeg gehad om mijn fototoestel mee te nemen,nu heb ik geen foto's kunnen maken[:(]

Gerolf

Een eigen webstek voor SJ moet kunnen, denk ik. Ik wist zelfs niet dat ze dat niet hadden... Een nieuw grootspoor-forum lijkt dan weer niet nodig, HGBTF is prima.
Op die website kan dan een bespreking van de huidige editie en van vroegere nummers komen, eventueel ingekorte artikels, ... en uiteraard een mogelijkheid om te abonneren en oude nummers te bestellen, ?n een link naar MSM [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BD1701

Ik zou het althans een goed initiatief vinden, moest er inderdaad een website zijn van Spoorweg Journaal, zodat we inderdaad nog meer info en foto's kunnen krijgen over het grootbedrijf. Vooral ook info van vroeger zou misschien leuk zijn om daar dan ook op te plaatsen.
Afwachten dus, als er iets komt of niet?
 

ERVIN

HOI MAXIM,je hebt gelijk,er waren toen in het station van MOL heel wat treinspotters aanwezig,op een gegeven moment was er een woordenwisseling tussen een engelse passagier en een vlaamse treinspotter,die engelsman verbood die vlaamse treinspotter om een foto te nemen,of hij moest ook maar betalen,ik wist toen niet goed wat het probleem was,maar blijkbaar ging het dus daarom?

janjozef

Mercia Charters heeft zijn eigen website waarhun ritten vermeld staan. En wat de speciale ritten betreft ik heb de indruk dat de enige manier om dat te weten te komen gewoon zoeken is. Er is nergens een plaats waar die bij elkaar te grabbel worden gegooid. Soms denk ik dat diegene die het weten ook niet willen dat , of er gewoon geen interesse in hebben of, anderen erover horen.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Maxim, die mensen "piraten" noemen is een gebrek aan kennis over het "waarom".
Voor van die geprefabriceerde "fotostops" hebben de meesten geen interesse.  Bewegende beelden (dus treinen) worden niet aangeboden( dus video -en filmfans, blijf thuis of wordt piraat).

Indien de "organisatoren" van dergelijke ritten wat meer "marktkennis" zouden hebben, dan zou het aantal piraten snel verminderen.

En die Engelsman had mij maar moeten proberen te verhinderen van een gratis foto te maken van die trein.

Roland

diesels

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Maxim, die mensen "piraten" noemen is een gebrek aan kennis over het "waarom".
Voor van die geprefabriceerde "fotostops" hebben de meesten geen interesse.  Bewegende beelden (dus treinen) worden niet aangeboden( dus video -en filmfans, blijf thuis of wordt piraat).

Indien de "organisatoren" van dergelijke ritten wat meer "marktkennis" zouden hebben, dan zou het aantal piraten snel verminderen.

En die Engelsman had mij maar moeten proberen te verhinderen van een gratis foto te maken van die trein.

Roland



Met alle respect, maar ik geloof dat juist bovenstaande niet betuigt van enige marktkennis. Ik ben al 15 jaar spoorweghobbyist en actief fotograaf, en de meeste piraten zijn ook echt piraten: mensen die de hele dag de betaalde rit volgen zonder te betalen. In NL is tegenwoordig geen excursie meer (financieel) mogelijk omdat zulks de spuigaten uitliep: telkens dezelfde, in bosjes van tien, twintig auto's die je de hele dag ziet, en de volgende rit weer. Het aantal mensen dat gewoon ??n fotootje wil trekken en z?ker het aantal mensen dat filmt is zeer gering. Ik ben overigens tegen mensen wegsturen, verbieden of onmogelijk maken (d.m.v. schilden voor de trein of wegsturen), omdat dat niet de verantwoordelijkheid van de organisatie is, omdat het niet kies is en bovenal omdat je er dus ook die paar mensen mee pakt die een goede reden hebben om niet mee te kunnen. Maar bovenstaande opmerking strookt gewoon niet met de werkelijkheid.

Trouwens, bij clubs als het TSP is het gewoon mogelijk van te voren aan te geven dat je wilt filmen in ruil voor een kleine vergoeding en dat is het geen probleem een trein te achtervolgen...

groeten Sicco

rgp

Dag,

Maxim, dat is de gemakoplossing en een antwoord van een groep die vooral nniets wil veranderen.

Tot 15 jaar gelden heb ik "betaald" om mee te gaan, maar kwam telkens van een kale reis als videofanaat thuis.  Ik ben dan gaan "piraten".  Ergens langs de lijn gaan staan en "naturel" een video-opname maken.

Ik weet ook wel dat het niet simpel is in Belgi? op ritten in te leggen voor film en videoliefhebbers, maar ik heb nog geen inschrijvingsformulier gezien waar een prijs voor film- en videoliefhebbers op vermeld staat.

Bij TSP ?  Waar staat dat op de affiche voor de rit van 5/11 ?

Roland

rgp

Dag,

Maxim, dat is de gemakoplossing en een antwoord van een groep die vooral nniets wil veranderen.

Tot 15 jaar gelden heb ik "betaald" om mee te gaan, maar kwam telkens van een kale reis als videofanaat thuis.  Ik ben dan gaan "piraten".  Ergens langs de lijn gaan staan en "naturel" een video-opname maken.

Ik weet ook wel dat het niet simpel is in Belgi? op ritten in te leggen voor film en videoliefhebbers, maar ik heb nog geen inschrijvingsformulier gezien waar een prijs voor film- en videoliefhebbers op vermeld staat.

Bij TSP ?  Waar staat dat op de affiche voor de rit van 5/11 ?

Roland

diesels

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Maxim, dat is de gemakoplossing en een antwoord van een groep die vooral nniets wil veranderen.

Tot 15 jaar gelden heb ik "betaald" om mee te gaan, maar kwam telkens van een kale reis als videofanaat thuis.  Ik ben dan gaan "piraten".  Ergens langs de lijn gaan staan en "naturel" een video-opname maken.

Ik weet ook wel dat het niet simpel is in Belgi? op ritten in te leggen voor film en videoliefhebbers, maar ik heb nog geen inschrijvingsformulier gezien waar een prijs voor film- en videoliefhebbers op vermeld staat.

Bij TSP ?  Waar staat dat op de affiche voor de rit van 5/11 ?

Roland



Gewoon even contact zoeken met het TSP. U bent wellicht de enige filmer, dan is het natuurlijk niet gek dat ze daar geen speciale regelingen voor hebben. Het leven wordt je nu eenmaal niet altijd door anderen voorgebakken. En willen ze er niet op ingaan (U hefet gelijk dat men soms heel moeilijk dingen wil veranderen, dat vind ik ook) dan is dat verder hun probleem.
Overigens vind ik het geen echte 'piraterij' als iemand gaat achtervolgen omdat hij pers? de trein op film wil (wat inderdaad niet mogelijk is tijdens een fotorit). Daar is wat mij betreft dus helemaal geen discussie over. Dat het _merendeel_ van de niet-betalende achtervolgers een dergelijke legitime reden zou hebben, is echter een heel ander verhaal.

groeten Sicco