Vrachtschip

Gestart door adrievans, 25 juli 2011, 13:26:50 PM

janjozef

goed begin zou ik zegggen, we volgen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

adrievans

Voorste deel van de scheepswand zit erop.
De kleine deukjes komen door een combinatie van dun plastic card wat zacht wordt door de lijm en te sterke lijmklemmen.
De rest woedt gefixeerd door schilderstape.
Dit duurt wat langer maar minder kans op "beschadigingen".

By adrie1965 at 2011-07-30
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PeterC

Adrie,
Ziet er goed uit.  Welke dikte gebruik je voor de huid?  En die deukjes: plamuur bestaat ook nog [;)]
Ik blijf volgen!
Groetjes, Peter


adrievans

citaat:
Geplaatst door PeterC

Adrie,
Ziet er goed uit.  Welke dikte gebruik je voor de huid?  En die deukjes: plamuur bestaat ook nog [;)]
Ik blijf volgen!


Voor de huid gebruik ik 0,5 mm,dit is stevig genoeg en toch makkelijk buigbaar.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ToThePoint

Ik zou die deuken zo laten, heb je al eens een schip gezien dat de tand des tijds meegemaakt heeft ?
De spanten zijn ook bij die door de huidplaat zichtbaar.
Of neem een oude vissersschuit, ook zo een fenomeen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

adrievans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ik zou die deuken zo laten, heb je al eens een schip gezien dat de tand des tijds meegemaakt heeft ?
De spanten zijn ook bij die door de huidplaat zichtbaar.
Of neem een oude vissersschuit, ook zo een fenomeen.



Hier zat ik nog over na te denken,deuken worden waarschijnlijk wel gerepareerd(zeker op de waterlijn),maar een schip wordt toch gebouwd met platen staal dus""hoeken" op de spanten zou kunnen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door adrievans

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ik zou die deuken zo laten, heb je al eens een schip gezien dat de tand des tijds meegemaakt heeft ?
De spanten zijn ook bij die door de huidplaat zichtbaar.
Of neem een oude vissersschuit, ook zo een fenomeen.



Hier zat ik nog over na te denken,deuken worden waarschijnlijk wel gerepareerd(zeker op de waterlijn),maar een schip wordt toch gebouwd met platen staal dus""hoeken" op de spanten zou kunnen.



Gelooft dat maar niet. Schepen komen soms wel eens heel hard in aanraking met allerlei obstakels. Oppervlakkige schade wordt niet hersteld, zeker niet als de huid langs een kademuur heeft geschuurt en de zaak goed gedeukt is. Ik bedoel dat de spanten niet beschadigt zijn laat men dat zo.
Structureel is er niets aan de hand, alleen ziet men de spanten zoals uw model door de huid heen.
Men zal wel herstellen als de spanten vervormt zijn.
Ik zou het zo laten.
Wat u echter niet kan pretenderen met dergelijk model is dat ie net af de werf komt.
U zal dus moeten verouderen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dikken

Mooi, maar helaas dan wel veel te weinig spanten. Afhankelijk van de klasse van het schip staan er veel meer spanten dan hier te zien is.
De spanten staan om de  anderhalve ? 2meter van elkaar, bij een ijsklasse zelfs nog dichter bij elkaar.

Bij een schip dat nieuw van de werf komt, zijn de spanten niet te zien, de huidplaten worden naar de vorm van het plan gewalst. Na verloop van tijd worden de spanten zichtbaar. dit gebeurt niet enkel door aanraking met kaaimuren, sleepboten, fenders, ed... maar ook, en vooral, door het bewegen van de ganse structuur van het schip op zee en slecht weer.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door dikken

Mooi, maar helaas dan wel veel te weinig spanten. Afhankelijk van de klasse van het schip staan er veel meer spanten dan hier te zien is.
De spanten staan om de  anderhalve ? 2meter van elkaar, bij een ijsklasse zelfs nog dichter bij elkaar.

Bij een schip dat nieuw van de werf komt, zijn de spanten niet te zien, de huidplaten worden naar de vorm van het plan gewalst. Na verloop van tijd worden de spanten zichtbaar. dit gebeurt niet enkel door aanraking met kaaimuren, sleepboten, fenders, ed... maar ook, en vooral, door het bewegen van de ganse structuur van het schip op zee en slecht weer.



Er zijn idd meer spanten, die staan volgens mij om de 50 a 60cm. Kzal eens nameten als ik ooit in een ruim van een coaster ben.
Meer dan een meter is dat zeker niet.
De allernieuwste en grootste kan misschien zijn dat daar de spantafstand groter is. Maar ja al eens gezien hoe dik daat de scheepsplaat is ? Serieus dik
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN

Of dit schip nu teveel of te weinig spanten maakt toch niet uit, echt varen zal hij nooit doen , als statisch model voldoet hij , voor mij , m??r dan voldoende hoor.[;)]

Knap werk hoor adrievans.

dikken

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Of dit schip nu teveel of te weinig spanten maakt toch niet uit, echt varen zal hij nooit doen , als statisch model voldoet hij , voor mij , m??r dan voldoende hoor.[;)]

Knap werk hoor adrievans.



Als het realistisch wil houden wel. [;)]
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Of dit schip nu teveel of te weinig spanten maakt toch niet uit, echt varen zal hij nooit doen , als statisch model voldoet hij , voor mij , m??r dan voldoende hoor.[;)]

Knap werk hoor adrievans.



Net wat ik wou zeggen, schilderen die handel en weatheren.
Gaat heel realistisch zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN

Zo is dat JP, vooral het weatheren zal toch best wel een hele opgave worden denk ik , maar dat maakt het schip er alleen maar mooier op h?.[;)]
Ik blijf dit volgen hoor.[:p]

adrievans

citaat:
Geplaatst door dikken[/i

Als het realistisch wil houden wel. [;)]



Later wil ik ter detaillering lasnaden aanbrengen om het idee te geven dat er meerdere stalen platen tegen elkaar gelast zijn,zijn deze platen net zo breed als de ruimte tussen de spanten?
En worden deze lasnaden gladgeslepen om het geheel aerodynamisch te maken?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door adrievans

citaat:
Geplaatst door dikken[/i

Als het realistisch wil houden wel. [;)]



Later wil ik ter detaillering lasnaden aanbrengen om het idee te geven dat er meerdere stalen platen tegen elkaar gelast zijn,zijn deze platen net zo breed als de ruimte tussen de spanten?
En worden deze lasnaden gladgeslepen om het geheel aerodynamisch te maken?



Aerodynamisch niet bepaald, maar de lasnaden zijn niet te zien. Zeker onder water
Platen en spanten hebben geen relaas met elkaar. Platen worden onderling aan elkaar gelast zonder rekening te houden met waar de spanten zitten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI