Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station Gengenbach.

Gestart door Peter, 20 juli 2011, 11:26:19 AM

Peter

Met de hulp van door een Duitse Modelspoorder toegestuurde foto's (waarop als referentie een meetstok van 2 meter) en een groot aantal zelf gemaakte foto's en de uitgebreide hulp van ons medeforumlid Dirky, die voor mij die gegevens heeft omgezet naar zeer duidelijke bouwtekeningen, ben ik er eindelijk aan begonnen.
Hierbij alvast een eerste foto, met daarop een A4 foto van het grote voorbeeld, een deel van de bouwtekening samen met de reeds uitgesneden gevel (perronkant) in 1 mm plasticard.

P7190001 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Dit lijkt me een interessant project om volgen te worden. Hoe heb je die bogen zo mooi strak uitgesneden gekregen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

#2

Voorgetekend met potlood (de rechte stukken) daarna de ronde gedeelten met een hobby passer (van mijn echtgenote) met aan een kant een scherpe punt, de andere een x-acto mesje voorgekrast.
Daarna de rechte gedeelten uitsnijden met een nieuw cutter mes en stalen meetlat, en de ronde gedeelten zo ver mogelijk uitsnijden. Daarna met verschillende ronde vijlen uitvijlen. Wel een gedultswerkje en bij voorkeur zoete vijlen (zachte) gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Vandaag een lading Evergreen profielen gaan halen. Vermits de winkel van de collectorsbank gesloten is (staat te koop of te huur) was ik wel gedwongen die in Antwerpen bij V te gaan kopen. Ook maar ineens witte Milliput meegebracht om zelf een aantal moulures te maken die niet in de handel verkrijgbaar zijn. Het enige waar ik nog naar zoek, zijn die rozetten in de bovenste rand, en de tandmoulure die net onder de dakgoot zit.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Peter, van je Milliputmoulures, rosetten  en tandmoulures mag je ons gerust verslag uitbrengen. Ik denk dat er wel meer mensen naar op zoek zijn.

Peter

#5
De bedoeling is de op de foto, net boven de gemetste spatwaterstenen zichtbare moulure zelf te maken met verschillende Evergreen profielen en Milliput. Het beste voor dit soort werk is de witte Milliput (er bestaat ook de groffere grijsachtige en zilverkleurige)
Het overgrote voordeel is de langzame droogtijd en de mogelijkheid om met een natte vinger of geschikte spatels de milliput glad te strijken of te vormen.

Foto's volgen nog.

P6240133 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Tiens Peter,

Heb jij Milliput met een vervaldatum er op ?

Ik heb via mail al eens een vlammende discussie hierover gehad, maar zij vonden het niet nodig een vervaldatum te vermelden. Want hun 'shelf life' was zowiezo 'erg lang'.

Aan de positieve kant: ze hebben gratis mijn totaal uitgeharde (onvermengde) Milliput vervangen.

Ook raden ze aan hun product (natuurlijk goed afgesloten)in de koelkast of zelfs in de diepvries te bewaren.
Ergens op de website is dat wel vermeld, maar niet op de verpakking.

Op de website stellen ze zelfs dat, als je tussendoor eens met je werkzaamheden wil stoppen, de Milliput in dezelfde toestand zal blijven als wanneer je stopte door hem in de diepvries te zetten.

Peter

Op het prijs etiket staat bij mij de datum.
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Peter

Op het prijs etiket staat bij mij de datum.

in een bekende treinwinkel in Luik staat er ook een datum op prijs etiket : datum van aankoop door winkel....

Tricolor

@ Peter,

"Vermits de winkel van de collectorsbank gesloten is"

Normaal gewoon gesloten voor verlof tot 9 augustus.
De winkel zal pas "echt" sluiten wanner het verkocht/verhuurd is.

Ik was er begin juli dus het kan zijn dat er ondertussen iets
verandert is...

Mvg,

Bjorn

Peter

Dan zal het inderdaad de winkel datum zijn die op het prijsetiket staat.

Wat de collectorsbank betreft, ik heb het gewoon gezien in het voorbijrijden. De etalage leek me in elk geval toch helemaal leeg te zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#11
Langzaam maar zeker begint het gebouw vorm te krijgen.
Ben nu volop bezig met het aanbrengen van de verschillende moulures, een tijdrovend en nauwkeurig werkje waar een vaste hand voor nodig is.
een goede tip: Als je een digitaal fototoestel hebt, neem dan regelmatig foto's zet die even op je computer en vergroot ze uit. Op die manier vallen eventuele fouten veel beter op, en kan je ze nog gemakkelijk verbeteren.

P7290001 by Peter Verlooy, auf Flickr

P7290002 by Peter Verlooy, auf Flickr

En het toekomstige stationsnaambord, waarvan ik dank zij Paul (just4fun) al een voorbeeld/proefdruk heb.

stationsbord 2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Die vaste hand heb je blijkbaar wel. [;)]
Mooi werk, Peter!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cozzy

Wow, belooft knap te worden Peter!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

ERVIN

Mooi mooi Peter , vooral die bogen zijn heel goed gelukt , zeker als je weet dat je deze zonder machine hebt gemaakt.