Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Deze avond eerste aankoop

Gestart door g4rc, 14 oktober 2005, 11:29:55 AM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steven86

... maar van sommige systemen begrijpen ze heel wat minder(Z schaal, 3 rail) - lees: te weinig kennis binnen de redactie erover.

Daar ben ik niet zo van overtuigd, Steven, maar het zou wel kunnen (vooral die Z dan). De meeste regelmatige of gastschrijvers houden zich waarschijnlijk bezig met HO 2R.
Nu, er is hier al vaker een oproep geplaatst: schrijf zelf eens iets en stuur het binnen. Ik denk dat een goed artikel, ongeacht systeem of schaal, steeds publiceerbaar is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Daar ben ik niet zo van overtuigd, Steven, maar het zou wel kunnen (vooral die Z dan). De meeste regelmatige of gastschrijvers houden zich waarschijnlijk bezig met HO 2R.
Nu, er is hier al vaker een oproep geplaatst: schrijf zelf eens iets en stuur het binnen. Ik denk dat een goed artikel, ongeacht systeem of schaal, steeds publiceerbaar is.

Als er nood aan is wil ik altijd wel wat schrijven. Alleen, wat is 'iets' en wat is een goed artikel... De redactie zal toch moeten aangeven over welke thema's ze input willen. Momenteel, als ik iets schrijf, zet ik het meteen op mijn website... De redactie mag altijd eens kijken of daar iets tussen staat dat een thema benadert waarover ze in de toekomst het eens willen hebben...

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Steven86

... maar van sommige systemen begrijpen ze heel wat minder(Z schaal, 3 rail) - lees: te weinig kennis binnen de redactie erover.

Daar ben ik niet zo van overtuigd, Steven, maar het zou wel kunnen (vooral die Z dan). De meeste regelmatige of gastschrijvers houden zich waarschijnlijk bezig met HO 2R.
Nu, er is hier al vaker een oproep geplaatst: schrijf zelf eens iets en stuur het binnen. Ik denk dat een goed artikel, ongeacht systeem of schaal, steeds publiceerbaar is.


Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steven86Als er nood aan is wil ik altijd wel wat schrijven.
Had je net zelf niet aangeegven dat er een nood was [;)]
citaat:
...wat is een goed artikel... De redactie zal toch moeten aangeven over welke thema's ze input willen...

Het werkt ook andersom, hoor: schrijf iets zinvols en stuur het in.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Had je net zelf niet aangegeven dat er een nood was [;)]

Misschien wel. Zo zag ik het evenwel niet. Wat ik eigenlijk wou zeggen, is dat ik vanuit beginnersperspectief en in het licht van de vele mogelijkheden aan schaal, systeem etc. de artikels niet altijd gebalanceerd vind. Sommige algemene artikels gaan niet 360? genoeg. Ze hebben de intentie algemene artikels te zijn, maar eindigen snel in dezelfde hoek. Ook al zijn het prima artikels. Maar een beginner vindt niet de informatie die hij zoekt.

Een paar voorbeelden [noot: ik rij 3 rail, dus dat ik meestal voorbeelden aanhaal vanuit mijn perspectief als lezer dient geenszins ge?nterpreteerd te worden alsof ik liever meer 3 rail wil zien; is niet zo - dan koop ik wel MEB; het is gewoon een thema waar ik vlotter beginner/gevorderd in een artikel kan scheiden]:

a) de artikels over de koppelingen & kortkoppelingen die in MSM verschenen waren interessant, maar wie ge?nteresseerd is in M* kortkoppelingen bleef op zijn honger zitten. De informatie bleef daar beperkt tot wat je in de brochures kan lezen. Aan Kadee koppelingen werd dan wel heel veel aandacht geschonken. Maar ik rangschik Kadeekoppelingen niet onder beginnersmateriaal.
Telex koppelingen? Niet echt veel over gelezen. Anders dan een vermelding dat 'M?rklin gebruikers het gemakkelijk hebben met de Telex koppeling' in een artikel waar een elektronische koppeling in een Roco loc werd ingebouwd. Prima artikel alweer, maar niet echt beginner h?.

b)locbesprekingen. Ik heb sinds ik geabbonneerd ben van zowat alle recente nummervarianten van NMBS diesels die Roco heeft uitgebracht een lange bespreking gelezen. Telkens ik er nog ??n zie, ga ik al geeuwen. Overdosis gewoon.
Van M?rklin heb ik tot nu toe enkel de serie 201 uitgebreid besproken gezien. Olaerts, tof; maar 't was materiaal in voorbestelling? Andere leveranciers: nougabollen.
Ik zie wel af en toe Fleischmann verschijnen in een ombouwartikel...
Ik zou graag eens zien bv. wat Jocadis aan Belgisch stoommateriaal heeft. Misschien eens een reeks die alle Belgische stomers voorstelt (historisch + waar koop je een model). Maar een ideetje.

c) waarom eens geen artikel voor beginners over het polariseren van wissels bij gelijkstroom? Of waarom eens geen artikel om mensen aan te tonen dat je niet noodzakelijk een keerlus op je baan hoeft te hebben (ik heb er geen). Dan worden beginners niet afgeschrikt door het argument dat een 'keerlus onder 2 rail moeilijk is'...

citaat:
Het werkt ook andersom, hoor: schrijf iets zinvols en stuur het in.

Zeker, dat geloof ik graag; maar wat de redactie zelf kan doen is het volgende:

a) als een algemeen artikel wordt ingediend, zorgen dat je waar nodig de auteur zijn deel aanvult met informatie over die systemen die hij niet thuis heeft. Misschien kan de auteur worden bijgestaan door een co-auteur. Beter volledig zijn dan snel willen publiceren en onvolledig zijn.
b) een kalender bijhouden van wat is besproken in een reeks; bv. we hebben nu al Prodigy centrale gehad en een Lenz mobile. Nu graag nog eens een bespreking van een Iris, een MobileStation etc.

Enfin, 't zijn maar idee?n. Ik vind Modelspoor magazine een fantastisch blad. Huisjes, belgische banen & info, weatheren, zelfbouw... allemaal tiptop artikelen. Maar van sommige systemen hebben ze echt geen kaas gegeten, daar blijf ik bij. Je merkt dat ook maar als je een lezer bent die een ander systeem/schaal etc. heeft, vermoed ik...

Gerolf

Steven, er zit veel waarheid in je betoog.
Het is, buiten een pleidooi voor wat meer 3-rail publicaties, ook alweer een vraag naar meer beginnersartikels. Groot gelijk.
Co-schrijvers? Dat is zeker ook zinvol, zeker als je een overzicht wil geven van de 'markt' naar beginners toe. Het is dat ik zelf te weinig weet over dit onderwerp, anders zouden we misschien iets kunnen afspreken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

edwin

hallo treinfreaks

ben ook nog niet zolang bezig en zit ook met marklin ac,ik heb hier voor gekozen omdat ik niet veel begrijp van elektronica,en bij marklin als gooed afgewerkt is gelijk bv licht in de wagens enz..
heb er geen spijt van,maar heb soms problemen als ik een trein zie staan met delta-digitaal heb nog steeds schrik dat ik er problemen mee krijg om mijn digitale baan,ik bedoel hierbij de besturing!!!
ik hoop als ik zo een trein koop dat ik niet zijn kap moet afnemen en moet gaan prutsen bij wijze van spreken aan die dip switchen !!
voor mij moet die gewoon rijden en zich aanpassen aan mijn diitale besturing,tenslotte wil ik plezier beleven aan mijn baan !!
zo veel succes gewenst
edwin

glamo

hoi EDWIN;

ik pruts ook nooit zelf aan mijn loc's maar ga ermee naar mijn vakhandelaar en die doet dat voor mij. mijn oudste locje is nu 30 jaar oud en is onlangs digitaal gemaakt, het heeft me 25 euro gekost maar dat kan me niets schelen want toen ik ermee thuiskwam zette ik hem op de baan en hij reed zonder probleem zoals ik het verwacht had.
als je niet zeker bent ga naar de dealer en laat je daar informeren.

veel succes KURT
 

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Steven, er zit veel waarheid in je betoog.
Het is, buiten een pleidooi voor wat meer 3-rail publicaties, ook alweer een vraag naar meer beginnersartikels. Groot gelijk.
Co-schrijvers? Dat is zeker ook zinvol, zeker als je een overzicht wil geven van de 'markt' naar beginners toe. Het is dat ik zelf te weinig weet over dit onderwerp, anders zouden we misschien iets kunnen afspreken [;)]



Ik wil zeker co-auteuren als beginner 3-rail. Ik ben nog genoeg beginner. KIS gaat mij al te diep [;)]

Overigens, een ideetje dat ik nog heb. Hoe zou een reeks 'beginners voor beginners' eigenlijk zijn? Best wel leuk... We zoeken verschillende beginners en volgen hun stappen in diverse artikels [:)]

Steven86

citaat:
Geplaatst door edwin

hallo treinfreaks

ben ook nog niet zolang bezig en zit ook met marklin ac,ik heb hier voor gekozen omdat ik niet veel begrijp van elektronica,en bij marklin als gooed afgewerkt is gelijk bv licht in de wagens enz..
heb er geen spijt van,maar heb soms problemen als ik een trein zie staan met delta-digitaal heb nog steeds schrik dat ik er problemen mee krijg om mijn digitale baan,ik bedoel hierbij de besturing!!!
ik hoop als ik zo een trein koop dat ik niet zijn kap moet afnemen en moet gaan prutsen bij wijze van spreken aan die dip switchen !!
voor mij moet die gewoon rijden en zich aanpassen aan mijn diitale besturing,tenslotte wil ik plezier beleven aan mijn baan !!
zo veel succes gewenst
edwin



Voil?, hier hebben we al een ideetje voor een beginnersartikel; hoeft niet langer te zijn dan 1 ? 2 pagina's.

Hoe wijzig ik adres en de snelheidskenmerken van mijn loc;

voor DCC:
met een loc muis?
met de Intellibox?

voor 3 rail
met de Mobile Station?
met de Intellibox?
met de Control Unit
en: hoe schroef ik mijn loc veilig open, wijzig ik het muisklaviertje en schroef ik mijn loc weer dicht.

Dit is nu echt eens iets voor een 'beginners voor beginners' artikel.