Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Deze avond eerste aankoop

Gestart door g4rc, 14 oktober 2005, 11:29:55 AM

boke

De keuze voor gelijkstroom heb ik zelf niet gemaakt: in 1968 heb ik van mijn peter een startsetje gekregen van Lima op batterijen... Dit speelgoed is dan de start geweest van de hobby en ik ben dus in mijn kinderjaren bij de Lima-treinen gebleven en zo automatisch bij het gelijkstroomsysteem beland! Nu ben ik blij dat ik gelijkstroom rijdt o.w.v. het groter aanbod... En een Marklinloc die me aanstaat is ook bij mij welkom op de baan na ombouw!
Ik denk dus ook dat dikwijls de winkelier bepaalt waar de beginnende modelbouwer mee naar huis gaat... Jammer?

Groeten,

Boke

g4rc

Ik heb dus nu gekozen voor marklin wisselstroom, betekent dit nu dus dat ik altijd loco's van Marklin moet kopen en dus niet naar een ander merk kan kijken


 

svvander

citaat:
Geplaatst door g4rc

Ik heb dus nu gekozen voor marklin wisselstroom, betekent dit nu dus dat ik altijd loco's van Marklin moet kopen en dus niet naar een ander merk kan kijken






Dit klopt niet echt meer... Roco, Mehano en andere merken, brengen nu ook wisselstroom modellen op de markt. Meestal veel goedkoper!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

g4rc

 

n/a

En rijden doen die andere merken vaak ??k beter[:)]...

svvander

Da zou 'k zo nog ni durven zeggen. Alleszins, ze rijden ni slechter.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

citaat:
Geplaatst door svvander
Meestal veel goedkoper!
Maar niet goedkoper dan hun gelijkstroommodellen, dacht ik ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Klopt ook weeral als een bus Gerolf. Maar wat ik wou zeggen is het volgende: Niet enkel M?rklin maakt wisselstroommodellen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

Ik dacht dat wisselstroommodellen over het algemeen duurdere modellen zijn. Klopt dat?
Tom

tonycabus

Klopt, maar die hebben dan ook aangepaste wielen en/of draaistellen EN een decoder! En de beruchte sleper natuurlijk[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Alleen als je ze als 3 rail model koopt.
Doe zoals ik koop een 2 rail anoloog model bouw het om naar 3 rail met decoder (Uhl. 76200 zowel voor 3 als 2 rail Motorola als DCC)en uw model kost zoveel als een 2 rail model. De ombouw is werkelijk
poep simpel.

Erik.

Koop ze tweede hands.

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Klopt, maar die hebben dan ook aangepaste wielen en/of draaistellen EN een decoder! En de beruchte sleper natuurlijk[;)]



Dat van die wielen kun je wel vergeten, het zijn de originale geisoleerde wielen. Ook bij de zogenaamde A-merken. Er is alleen een sleper geplaatst, wat bij sommige merken als gevolg heeft dat er een aandrijving opgeofferd wordt.
De elektronica bestaat uit een omschakelaar of in het geval van de digitale versie een decoder.

Als je het goedkoop wil aanpakken koop dan gewoon de gelijkstroom versie en zet er zelf een sleper onder, de plaats is al voorbereid, en kies zelf het type en merk decoder.

Wim

n/a

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Alleen als je ze als 3 rail model koopt.
Doe zoals ik koop een 2 rail anoloog model bouw het om naar 3 rail met decoder (Uhl. 76200 zowel voor 3 als 2 rail Motorola als DCC)en uw model kost zoveel als een 2 rail model. De ombouw is werkelijk
poep simpel.

Erik.

Koop ze tweede hands.



Erik,

De 76200 is de verkeerde decoder voor het ombouwen van een tweerail model met geijkstroommotor, daar heb je de 76500 voor nodig. De 76200 is er om een universeel motor van marklin om te bouwen naar een lastgeregelde motor.
Voor het ombouwen van een gelijkstroommodel kun je gewoon een 76500 gebruiken is ongeveer 5 euro goedkoper. Beter is het om daar een Lenz Gold of een Zimo MX64 of een CT-Elektonik decoder voor te gebruiken.

Wim


erik de noorman

Weet ik Wim. Maar een 76200 werkt evengoed met een gelijkstroomlok als met een wisselstroommagneet. Ik koop bewust de 76200 zo kan ik deze in eerder welke lok inbouwen gelijkstroom of wisselstroom.
Als je de 76200 in een gelijkstroomlok inbouwd hoef je enkel de 2 witte draden niet aan te sluiten. Je kan eveneens kiezen met welk dataformat je je lok wil aansturen en in hoeveel rijstappen enz..
En wees gerust die 76200 werkt evengoed als een zimo of eender welke
dcc decoder in een gelijkstroomlok. Zelfs een niet omgebouwde marklin met 3 spoelige anker loopt praktisch evengoed als een marklin met hoogvermogenmotor. Alleen zoemt de decoder heel eventjes (zachtjes) bij het optrekken bij een niet omgebouwde marklin. Bij een gelijkstroommotor is hij geheel geruisloos.
Plus de sussi aansluiting niet vergeten.

Erik

n/a

Erik,

Wat ik al aangaf het is onnodig duurder, de 76200 werkt inderdaad redelijk, maar kan nog steeds niet tippen aan de Zimo, of CT-Elektronik decoders, ook de Lenz Gold scoort hogere punten.
Heb inmiddels 5 76200 ingebouwd met zeer wisselende resultaten. De prestatie is niet voor iedere lok gelijk.

Wim.