Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Little2

Gestart door Doornroosje, 16 juni 2011, 11:49:06 AM

Doornroosje

Allen,

Ik ben er eindelijk een beetje uitgeraakt hoe mijn kleine baan er gaat uit zien. Op deze baan ga ik vooral experimenteren met electronica (ECoS+koploper), bezetmeldingen, het maken van landschap en dergelijke toestanden meer alvorens aan mijn grote baan te beginnen. Kwestie van eerst fouten te maken, eruit te leren en dan op de grote baan de nieuwe kennis toe te passen met hopelijk goed resultaat.

Sinds mijn verhuis van mijn ouders naar mijn eigen huis heb ik geen enkele trein meer kunnen laten rijden en het kriebelt nu toch wel erg. Mijn zolder is momenteel nog in ruwbouw, maar eens af wil ik er zo snel mogelijk aan beginnen.

Hieronder het baanplan zoals ik voor ogen had. De uitvoering zal zijn in h0, met Fleischann Profi rails en in tijdperk 2. Alle opmerkingen zijn welkom!

imghttps://lh5.googleusercontent.com/-4N-wTFbVhYM/TfnQpcZ68BI/AAAAAAAAAJ8/SrCGFYwLVaY/s640/little2.jpg/img

Gerolf

Om wat te experimenteren met technieken is dit een behoorlijk groot baanplan. Ik zou het een pak kleiner maken, en meteen er ook voor zorgen dat er niet teveel rails evenwijdig met de baanrand lopen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

je doet natuurlijk wat je zelf wilt maar ik zie liever minder sporen. Die drukke toestanden geven niets van realiteit weer...

maar over smaken en kleuren valt er niet te twisten...[;)]

Doornroosje

Ik vind het altijd moeilijk een baanplan te maken dat NIET evenwijdig valt met de tafelrand. Vooral door bereikbaarheid maak ik dikwijls het compromis om het juist wel te doen.

Het opzet is een dubbelsporige baan dat in het station gesplitst wordt in 2 enkelsporige lijnen met een aftakking naar een klein stationnetje hogerop. Een hele hoop sporen zijn verborgen waaronder uiteraard het schaduwstation. er zijn 3 niveau's: schaduwstation, het grote station op 2 en het kleine station op 3.

Zichtbare gedeelten zijn: de 2 stations en het spoor waarop de aftakking zich bevindt.

Z? groot vond ik dit toch niet: het station laat maar treinen toe met maximale lengte van 1m20. Het plan zelf is 4m50 op 1m35. Voor het toekomstige grote baanplan is dit 9m op 6m50... wat wel lange treinen en grote stations zal kunnen verantwoorden. Daarom ook het vrij grote opzet van deze test-baan en er zal ook een compromis moeten gemaakt worden in verband met gedtailleerdheid, al zal ik mijn best zeker doen!

Maar zoals gezegd, sta ik steeds open voor suggesties. Het is maar een eerste plan tenslotte. (Wel na veel keren schetsen op papier)

railman56

9x6,5 is inderdaad een mooie ruimte
probeer misschien om je proefbaan (geheel of gedeeltelijke) in te bouwen in je latere treinbaan.
ik denk dat je veel tijd en energie gaat steken in je proefopstelling en om daarna (bijna) alles terug af te breken je hartzeer gaat bezorgen. maar het is uiteraard jouw keuze en het ziet er zeer mooi uit.
veel succes en plezier
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn