Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bekolingskraan

Gestart door Peter, 01 juni 2011, 16:32:09 PM

Dirky

Citaat van: raf op 03 januari 2016, 17:54:01 PM
S 39 is rotzooi van jewelste
vroeger een boot bovenbouw in messing gemaakt en s39 gebruikt
de boot heeeeeeeel goed afgewassen met van alles en zelfs gestraald met aluminiumoxide
na een 5 tal jaren begon ik blazen te zien onder de verf en bleek de messing weg gewreten te zijn geworden
ik gebruik dat spul nooit meer
ik gebruik soldeer tin met hars kern en dat vloeit ook mooi
gr raf

Dan heb je het niet goed gebruikt Raf... Het enige gevaar schuilt hem in "ingesloten" product. Als je een bijvoorbeeld een plaat op een andere soldeert, en het vloeimiddel geraakt achter een soldeernaad ingesloten, dan gaat die inderdaad "bloeden" na verloop van tijd. Wreet als het ware door het soldeeroppervlak om dan verder alles aan te tasten. S39 >>> zuinig gebruiken!

raf

dirk das reeds 30 jaar gelden hoor of toch een 20 tal jaren
de dekken waren van print plaat en de wanden van messing
en inderdaad zou het kunnen dat tussen de printplaat en de messing s39 opgesloten is geraakt
maar ik vind het een goed product om waterleidingen mee aan elkaar te zetten
maar niet voor modelbouw

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Geert

De orginele S39 is verboden om drinkwater leidingen aan elkaar te solderen, sorry Peter dat ik dit mooi topic even moest verstoren...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

3rail

Peter ik ben benieuwd naar de vorderingen van de kraan.

Zoals je weet heb ik hem een maand geleden ook gekocht.
Als jij nu eens een mooie bouw beschrijving maakt, dan hoef ik niet zo te zoeken. ;)

Veel succes met de verdere bouw.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Met veel gebibber, geduld en ....... toch wat verder kunnen doen aan mijn kraan.
De trap van vier treden tussen de beide kabines, en de achterzijde van het (bij het grote voorbeeld) kontragewicht, bestaande uit die negen stripjes er op gelijmd.
Met nog een beetje trillende handden lukt het me langzaamaan terug. We houden er dus de moed in.

Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Succes er mee, Peter !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modèlisme

Er is nu een niet agressieve S39 op de markt.
Die moet je gebruiken geen spul van 20 jaar geleden.
 

just4fun

Knap,  Peter.
Succes verder.
Paul

Peter

Denk dat ik in de problemen zit.
Heb begin van de week de kraan een goed afgewassen (het soldeersel) en tot mijn grote schrik is dat soldeersel wit uitgeslagen,
Wat kan ik daar tegen doen??

Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Dat is een dikke tegenslag Peter. :-\

Je hebt toch geen S39 of zo gebruikt?

Toch zou ik nogmaals proberen om het geheel schoon te maken.
Neem gewoon water en een spoel middel zoals Dreft voor de afwas, hierna het geheel in de lak zetten.
Hopelijk sluit je het dan af van zuurstof en stopt het proces.

Ik wens je veel succes met de voortgang.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

IK heb inderdaad S39 gebruikt.
De oorzaak van het probleem was dat ik per ongeluk een verkeerd produkt (Antikal) gebruikt had om het te reinigen.
Heb inmiddels op aanraden van een gekend forumlid, het hele stuk ondergedompeld in azijn. Zal na het afspoelen en reinigen met water en afwasmiddel met zachte borstel een kijken of het in orde is. Enig nadeeltje, het koper kan wat rood verkleuren, maar dat is toch niet te merken onder de verflaag.
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 29 mei 2016, 09:39:22 AM
IK heb inderdaad S39 gebruikt.
De oorzaak van het probleem was dat ik per ongeluk een verkeerd produkt (Antikal) gebruikt had om het te reinigen.
Heb inmiddels op aanraden van een gekend forumlid, het hele stuk ondergedompeld in azijn. Zal na het afspoelen en reinigen met water en afwasmiddel met zachte borstel een kijken of het in orde is. Enig nadeeltje, het koper kan wat rood verkleuren, maar dat is toch niet te merken onder de verflaag.

antikal is zuur dus dat is te verklaren... Ik zou na de azijn toch aanraden om goed te spoelen met water (of met soda) , want dat is ook zuur, weliswaar minder sterk...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Soda is niet zuur, maar alkalisch. Detergent meestal ook.

Ik begrijp het probleem niet.
Wit uitgeslagen soldeerverbindingen = dof geworden, maar dat is alleen aan de buitenkant.

Is veroorzaakt door je (zure) azijn. Zuur tast metaal aan, je bent een beetje aan 't etsen geweest - maar zonder erg.
Dat wil dus niet zeggen dat je verbindingen niet meer stevig zijn, er is geen kalf verdronken
Als je wil verven moet alles goed vingerafdruk-vet-vrij zijn. Soda of "straf" detergent is prima

Voor het verven (metaalprimer) zou ik wel het overtollige tin weghalen (schrapen)
maar dat is alleen cosmetisch (voor scherpere randen) bedoeld, niet chemisch nodig
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Citaat van: Gerolf op 30 mei 2016, 00:24:53 AM
Soda is niet zuur, maar alkalisch. Detergent meestal ook.

Klopt  ik hadden het over de antikalk!  Kalk is basisch en wordt met zuur verwijderd

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Toch weer wat verder gedaan aan die kraan.
Zal er nog een hoop werk aan hebben voraleer ze er perfekt uit ziet.
Ik weet dat ik met verschillende dingen bezig ben maar waar ik zin in heb werk ik wat verder aan, dus in dit geval aan die die kraan.
Het teveel aan soldeersel moet ik nog terug wegdoen vooraleer ik de kraanarm schilder, maar dat heeft nog tijd want er moeten nog veel stukjes aan gesoldeerd te worden.





Met vriendelijke groeten
Peter