Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bekolingskraan

Gestart door Peter, 01 juni 2011, 16:32:09 PM

janjozef

een houten machinisten huisjes in beuken-fineer, gemakkelijk zelf te maken

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik volg Jan. Maak dat huisje in hout [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Peter, kan je dat machinistenhuisje niet (op basis van de aanwezige plannen) in hout laten laseren door een ander forumlid ?

Peter

Heb een tijdje zitten prakizeren wat er toch verkeerd was aan mijn gedeeltelijk gesolderde onderwagen, omdat de plasticard onderdelen maar niet wilden passen. Het blijkt dat de snijtekening (zichtbaar, rechtsonder op de 4e foto) voor de plasticard verkeerd (te groot) was afgedrukt door de verkoper of de producent. Dank zij de, door Gerolf, doorgestuurde bouwbeschrijving heb ik de juiste afmetingen. Toch moet er mij van het hart dat de bouwbeschrijving voor een bouwset van deze prijsklasse, wel heeeeeel magertjes is. Maar ....het zal wel lukken (het moet maar)
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Deze poverige bouwbeschrijvingen is typisch voor duurdere stukken geloof ik,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Dat geldt wel niet voor alle merken hoor Jan. De vroegere bouwsets van Merker & Fischer en die van Weinert, alsook Ade enz. laten aan duidelijkheid niets te wensen over. De bouwdozen van Jocadis hadden ook een "redelijk" goede bouwbeschrijving.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Toch, met de moed in mijn schoenen, wat verder aan het prutsen aan die kraan. Die fragiele stukjes ontbramen en (voor mij toch) een hels werkje. Diep inademen en zo'n onderdeeltje staat al krom.
Heb hiervoor een hele zacht vijltje gekocht en een nieuwe tang.
Maar ondanks dat..... lukt het met heeeeeeeeeeeeel veel geduld.
Dan zijn bouwkits van loks (Paul Bellon, Jocadis enz. veel eenvoudiger)

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Als je dat ding wil motoriseren, Peter: ik heb nog heel kleine motorkes liggen![:D]

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jacques timmermans

Peter,

"?bung macht der meister"
Met wat je over de bouwdozen van Bellon en Jocadis aanhaalt, ben ik het niet meteen eens. Eigenlijk vergelijk je appelen met peren! Qua detaillering kunnen de aangehaalde merken niet in de verste verte met de detaillering van de bouwdozen, die momenteel door KHK uit Keulen op de markt gebracht worden resp. de erfenis van Bochmann en Kochend?rfer, concurreren. Vandaar dat er wat meer werk, precisie en geduld aan te pas komt.

Jacques Timmermans

prulleman

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Peter,

"?bung macht der meister"
Met wat je over de bouwdozen van Bellon en Jocadis aanhaalt, ben ik het niet meteen eens. Eigenlijk vergelijk je appelen met peren! Qua detaillering kunnen de aangehaalde merken niet in de verste verte met de detaillering van de bouwdozen, die momenteel door KHK uit Keulen op de markt gebracht worden resp. de erfenis van Bochmann en Kochend?rfer, concurreren. Vandaar dat er wat meer werk, precisie en geduld aan te pas komt.

ik vind dat Peter gelijk heeft. als je ooit een bouwdoos van een lok gebouwd hebt, en zo een fijne "toebehoorbouwdoos" (vb armsein PB) dan  weet je het wel[}:)] die fijne messing trekt al krom als het kwaad beziet[}:)]. Wat mij betreft is de "etchmate" (zo een miniplooibankske) onmisbaar om een dergelijk project goed af te ronden
Jacques Timmermans


Huugooke


Peter

Een van de grote problemen is wel het zeer summiere bouwplan.
Ik weet dat zelf op de "exploded view" plannetjes van bv. Jocadis je tenminste kon zien waar wat moest komen. Dit is hier zelfs niet het geval (op een paar uitzonderingetjes na)
Ik vind dat Herr "Klier" beter eens goed naar Weinert kijkt qua uitleg.
Op een punt ben ik het met Jacques eens. De bouwsets van KHK (voorheen B&K en Bohemia) zijn inderdaad supergetailleerd en dat mag wel voor die prijs (maar Weinert is ook zo getailleerd)

Maar rustig werk ik er af en toe aan verder, en wanneer het even teveel wordt, leg ik het weer even opzij
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Nee, echt! ...

Hugo, is dat een motortje? of een electromagneet?
Afmetingen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

(stappen)motor
dat is 1 cent daaronder...


Die motortjes (ook "gewone" gelijkstroommotortjes) zijn blijkbaar via het web te bestellen in allerlei grootten en spanningen.
Dit is echter afbraak.
Met wat handigheid is hiermee een "lage vloer" aandrijving te maken.