Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bekolingskraan

Gestart door Peter, 01 juni 2011, 16:32:09 PM

Peter

Zoals al in een ander draadje gemeld ben ik, na eerst nog wat geoefend te hebben op wat messing kleinigheden, begonnen met mijn bekolingskraan van het merk Bochmann & Kochendorfer, later verandert in Bohemia en sinds geruime tijd is het merk nu onder de naam KHK eigendom van Karl Heinz Klier uit Köln. Onder de naam B&K waren het hoofdzakelijk zeer fijne kunststof bouwsets, evolueerde het geleidelijk aan zowel kunststof, messing of gemengde sets.
De kraanbrug was nog een van die gemengde die ik al een paar jaar geleden gebouwd heb, samen met de kolenbunkers en de waterkranen.




Maar nu dus het grotere werk. De bouwset voor de kraan (bijna geheel in messing) kocht ik toen via ebay en na het openen van de verpakking zakte de moed me in de schoenen. Niet enkel voor de moeilijkheidsgraad, maar ook omdat de verkoper blijkbaar al een aantal onderdelen uit de etsplaten had gesneden. Met uitzondering van een blad van de bouwbeschrijving was gelukkig alles kompleet. (bedankt voor dat blad Gerolf)
Op onderstaande afbeelding van de omslag (waarin het verpakt was) zie je hoe het ongeveer moet worden.



En de inhoud, veiligheidshalve, in een platte doos gelegd



Een paar kleinigheden had ik reeds gemonteerd een tijdje geleden, maar nu zijn we dan echt begonnen.:)

Voor geintersseerden een link naar de website van KHK
http://www.khk-modellbahn.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

Als je zo'n kleine metalen bakjes kan samensteken dan lukt dit
toch zeker ook wel. Veel geluk en super stabiele handen bij
dit project. Ik kijk al uit naar foto's.

Ik heb zelf nog nooooooit met messing gewerkt maar zal eens op
les moeten gaan denk ik, want de mogelijkheden tot detailering zijn
toch wel super.

Laat die foto's maar komen... ze worden echt bewonderd !
mvg,
Paul(ogic)

Michael

Peter veel plezier met bouwen, met jou ervaring moet dat goed komen.

Groeten Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

WOW Peter , dat gaat een mooie kraan worden , er zullen heel wat uurtjes werk gaan inkruipen , maar als dit pareltje klaar is , heb je meteen een super-gedetailleerde kraan op je mooie baan staan.[;)]

Veel plezier ermee , en hou ons op de hoogte h

Johan 18

Gaat veel mooier worden dan de plastik broers.

Johan.

jacques timmermans

Peter,

bonne chance! Ik weet wat het is om deze kraan in elkaar te steken, alhoewel de kraanarm nu niet meteen een van de moeilijkste is. Jaren geleden heb ik de eer gehad, om aan een oermodel van een rijdende "Hochbekohlungskran" van Klaus Bochmann, met name de kraanarm en de grijper mechaniek, verbeteringen aan te brengen. Dit heeft toen veel moed, geduld, zweet en natuurlijk de nodige tijd gekost. Maar maak je niet ongerust, neem je de nodige tijd, rust en geduld en je zult zien, dat de opbouw nogal meevalt. Wat mij persoonlijk erg tegenviel, was dat de bekolingskraan tot nu toe nog niet in serieproductie gegaan is en waarschijnlijk ook nooit zal gaan omdat Weinert er al een in zijn programma heeft.

Jacques Timmermans

P.S. De huidige producent van de oorspronkelijke modellen van Klaus Bochmann, Karl-Heinz Klier heb ik persoonlijk al enkele malen ontmoet, waarbij ik jammer genoeg moest vaststellen, dat hij zijn achternaam niet gestolen heeft!

Steam.N

Mooi projectje !  Daar ga je veel plezier aan beleven !
Succes [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Peter, Ben beniewd naar de foto's.
Dit gaat weer mooi worden.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

citaat:
De huidige producent van de oorspronkelijke modellen van Klaus Bochmann, Karl-Heinz Klier heb ik persoonlijk al enkele malen ontmoet, waarbij ik jammer genoeg moest vaststellen, dat hij zijn achternaam niet gestolen heeft!


Daar ben ik het volmondig mee eens.[:(!]
Met vriendelijke groeten
Peter

Johan 18

Nogal veel van deze D...Heu mensen hebben last van dit heuvel.

Johan.

Gerolf

Onnodig te zeggen dat ik dit draadje met speciale interesse volg [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

ja ook en ik vraag mij af of ik er aan zou beginnen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Paulogic

Dit wordt een HOT draadje !!! Letterlijk en figuurlijk.
Hier zal menig een zitten smullen van de beelden en uitleg.

[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p]
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Inderdaad.
Starten, maar, zou ik zeggen. En ...
VEEEEEEL foto's en uitleg [:)][:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Dit weekend zal er weinig gedaan worden. We maken van de gelegenheid gebruik om de tuin nog eens een grondige beurt te geven voor we eind volgende week tot eind van de maand naar onze geliefde bergen zijn.
Eerst een weekje Mittenwald (bij Garmisch-Partenkirchen) en de rest in ons geliefde Schwarzwald.
Zal volgende week nog de onderwagen van de kraan monteren en het vervolg is dan voor juli.

Aan een brandertje ga ik me niet wagen. Voorlopig gaat het met bovengenoemde gereedschappen goed, en waarom zou ik dan veranderen.

Toch nog een negatief puntje van de bouwset. Het maschinistenhuis moet je zelf uit een (bijgevoegd) stukje plasticard snijden, en dat vind ik nogal povertjes. Inmiddels heeft KHK een setje voor een echt houten huisje maar dat is niet bepaald goedkoop. Trouwens al zijn prijzen zijn de laatste jaren zeeeeer fors gestegen.
Met vriendelijke groeten
Peter