't is weer van da

Gestart door janjozef, 23 mei 2011, 12:57:46 PM

janjozef

wat is weer van da : dat die verdomde NMBS weer acties voeren, zal dus straks weeral eens te laat thuis zijn,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Vandaag een vrije dag - gelukkig heb ik er zelf geen last van. Ik hoorde het toevallig op het middagnieuws.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Troost je, in Duitsland is het al niet beter. Daar staken om de haverklap de treinbestuurders van de (zeer vele) private en semi-private maatschappijen. Die willen gelijk loon met de DB tb's, iets wat er (volgens insiders) waarschijnlijk niet in zit. Piloten van verschllende luchtvaartmaatschappijen verdienen toch ook niet evenveel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik lees hier net, dat naast de werkonderbreking van vandaag, er technische problemen zijn met de bovenleiding in Boondaal op lijn 26. Er rijden weeral 0 (nul!) treinen. We worden het bijna gewoon om dagelijks alternatieven te zoeken om thuis te geraken (en 's morgens op het werk) [|)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C.B.

Ik wil eens even reageren want het lijkt dat wij (het rijdend personeel) steeds het werk neerleggen.
Als de vakbonden de sporen versperren of de seinhuizen bezet houden , tja dan kunnen we ook niet verder.

Het strafste is dat er zogezegd infosessie's waren , maar ook voor ons is dit blijkbaar niet aan de orde ....
Groetjes.
Claudio.

Michiel

Het enige wat hier jammer is, is dat met het "stakingsrecht" door een paar heel lichtzinnig wordt omgegaan, waardoor duizenden, misschien honderdduizenden hierdoor op een of andere manier schade ondervinden. En als het dan zo regelmatig gebeurt, worden de slachtoffers er wel een beetje moe van. [|)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jakke

Ja , inderdaad , 't zijn altijd de anderen die beletten dat nog anderen hun werk kunnen doen .
En de volgende keer zijn het andere anderen die nog anderen het werk beletten .
De aktie-organisatoren hebben dat goed bekeken .
Eender welke vereniging er aktie onderneemt , diegene die de inkomsten levert , de klant , is telkens het lijdend voorwerp dus ... aktie gelukt .
En sorry , deze maal waren het de anderen ...



Diegenen die mij inspiratie gaven waren deze maal de ...  juist ... de anderen .

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

B-Cargo

Het blijft een spijtige zaak dat een staking bij NMBS/INFRABEL steeds zo vele reizigers treft, dat mag niet de bedoeling zijn. Laat de reizigers bvb. gratis reizen, zo zet je je actie ook in het daglicht maar op een manier die de klanten zeker zullen appreci?ren [:)]
Ik heb anderzijds alle begrip voor de stakingsmotieven!
Als NMBS'er was ik er vandaag ook het 'slachtoffer' van. Nu ja, dat is nogal zwaar uitgedrukt. Had een dienst 14/22u, heb ervoor gezorgd dat ik reeds om 12u op het werk was, het risico niet lopend dat de trein om 12u niet verder ging [:)]

janjozef

De actie duurde maar van 12 tot 14 uur, maar als je om 5 uur na een dag werken 35 minuten langer onderweg bent dan geplant ben je niet echt gelukkig, er zijn al meer dan genoeg dagen met technische problemen zodat je gemiddeld al 3 dagen per week 15 to 20 minuten te laat thuis komt. Dat ze hun acties best steken waar de zon niet schijnt. Ik kan mij echt niet ontdoen van de indruk dat veel vakbondsmensen bij de NMBS aansturen op een sabena-scenario.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jakke

Ter illustratie van mijn vorige bijdrage hier , waarin ik stel dat een minderheid volstaat om de zaak plat te leggen ,het volgende krantenbericht :

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110524_034

citaat :

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), een kleinere vakbond bij de NMBS, gaat een stakingsaanzegging indienen uit protest tegen het herstructureringsplan voor goederenfiliaal NMBS-Logistics.

Het ASTB waarschuwt alvast voor gerichte acties op verschillende plaatsen in het land en mogelijk een actie van 24 uur. Wanneer de staking er precies komt, is nog niet bekend. Op 28 mei wordt het actieplan vastgelegd.

De vakbond verzet zich tegen het herstructureringsplan voor NMBS-Logistics,'"dat zal leiden tot het eenvoudigweg schrappen van banen van bestuurders van goederentreinen in Walloni? en in bepaalde Nederlandstalige depots'. De bond klaagt ook de werkdruk van de treinbestuurders aan.

Maandag werd er ook al gestaakt bij de NMBS. De spoorbonden hadden infovergaderingen ingelast tussen twaalf en twee uur 's middags, waardoor het werk her en der werd neergelegd. De aanleiding voor de acties waren zowel de besparingsplannen in het goederen- als in het reizigersverkeer.


einde citaat

Ik word daar triestig van .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

chef garde

citaat:
Geplaatst door jakke

De aanleiding voor de acties waren zowel de besparingsplannen in het goederen- als in het reizigersverkeer.


einde citaat

Ik word daar triestig van .



En helaas zal er op de verkeerde mensen bespaard worden, zijnde treinbestuurders, treinbegeleiders en loketten die moeten sluiten.  

Bestuurders (reizigers, goederen ken ik niet) presteren nu meestal diensten van 8 ? 9 uren, dag of nacht, treintje opstarten, rijden, keren van kant, rijden, keren van kant, rijden, keren van kant, rijden, keren van kant.  Mooie kant van het onmisbare beroep is dat hij de mensen ter bestemming brengt en afwisseling in zn job heeft en dat hij opbrengt aan zn werkgever!

Treinbegeleiders idem 8 ? 9 uren dienst, ergens gesitueerd tussen 3u30 's morgens en 2u30 's nachts, treintje klaarmaken, defecten weeral eens doorbellen wetende dat ze niet gerepareerd worden, risico's nemen om toch maar op tijd te kunnen rijden, gezaag van de reizigers kanaliseren, agressie vermijden, enz ...  Mooie kant van deze job is het sociale aspect en een tevredenheidscijfer van net geen 90% dat de reiziger ons geeft, alsook dat hij opbrengt aan zn werkgever, want +/- 3/4 van mn maandloon haal ik eigenlijk maandelijks zelf op aan controle en dus ook ticketverkoop in de trein.

Loketisten ken ik de uren niet en de job inhoud ook niet, maar vervang ze door automaten en je hebt miserie.  Want niet iedereen is zo pc of automaat-minded om er zn info ?n zn ticket mee te halen!  En hoeveel automaten zullen op onbewaakte momenten niet simpelweg vernield worden???

Vreemd genoeg hoor je in de wandelgangen niks over andere soort besparingen, onze drie CEO's blijven riante maandlonen en bonussen binnenrijven.  Op heel wat bureau's vindt je beschermde postjes die niks opbrengen, inefficient zijn en kunnen geschrapt worden.  Door dit te citeren wil ik niet iedereen over dezelfde kam scheren, heel wat diensten zijn onmisbaar en een aanwinst voor het spoor.

Veiligheid primeert zegt men bij het spoor altijd, helaas wordt er net op die functies bespaard die deze veiligheid garanderen.  Er zal op verkeerde plaatsen bespaard worden, ten koste van het personeel en op termijn ook de reiziger zelf.  

Wat ik dan persoonlijk niet snap is dat men over het ganse land in ijltempo nieuwe perrons aanlegt, nieuwe sporen, extra sporen tot vier naast mekaar, historisch erfgoed met de grond gelijkmaakt, viaducten zoals sint-maria-pede ontsiert, volledige landschappen verneukt, enz ...  Dat kost toch gigantisch veel geld????

Enfin, de economische crisis is voorbij.  Nu moet (en niet alleen bij het spoor hoor) enkel de gewone mens maar gaan inleveren ten voordele van de grote baas!!!    


janjozef

En je moet er dan nog een zaak aan toe voegen,
men laat de vernieuwde stations (zie luik, leuven, enz) uitwerken door kunstenaars, i.p.v. ingenieurs en dat kost vele miljarden ?'s.
OK ze zijn mooi ([V]) maar kosten immens aan onderhoud, wat dan natuurlijk niet gaat gebeuren : te duur

Jan

P.S. de miljarden zijn natuurlijk nog in BFr
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vanmiegroet

Dus hebben ze?
Miljarden aan schulden
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Steam.N

Die WIJ mogen afbetalen [:(][:(][:(]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

stefanic

toch een kleine nuance bij de vorige berichten:

De NMBS-groep zit in zware schulden maar:

Holding heeft de historische schuld overgenomen op zich (op het moment van de splitsing van de NMBS).

Infrabel zit op een BERG geld, verdient immens aan rijpaden en kan met het geld smijten (infraprojecten, ...) terwijl ze ook besparen op bv. stationspersoneel (niet de lokketist, maar personeel op het perron en in seinhuizen) dat instaat voor veiligheid en bv. moest instaan voor oversteken van sporen (zie Herentals, waar we nu met een zeer 'fraaie' situatie zitten met kopspoortje 3, enkel en alleen omdat het voetgangersoverwegje niet langer door personeel kon bewaakt worden doordat die functie door Infrabel werd afgeschaft, en niet door NMBS personeel mag overgenomen worden omdat zij geen veiligheidsfunctie mogen uitoefenen)

NMBS is redelijk zelfbedruipend (reizigersvervoer) en wordt deels (binnenlands vervoer) door de overheid gesubsidieerd (openbaar vervoer als opdracht) maar alle afdelingen worden in de gigantische financiele put meegetrokken die door B-Logistics (B-Cargo) gemaakt wordt.

Megalomane projecten als Luik, Leuven (??) en weldra Mons (DiRupo-city, waart Calatrava ook een stationnetje mag gaan tekenen) brengen ook veel op (helaas niet voor de operator NMBS, wel voor andere delen in de groep, en prive-investeerders).

Effe voor de duidelijkheid: ik ben volledig tegen staken, en 'bedank' van harte de 'collega's' die het met dat gestaak alleen maar erger maken, zowel voor de reizigers die nog ontevredener worden, als voor de collega's die ze verder in de financiele put duwen.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be