Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 104

Gestart door ronny-vdv, 20 mei 2011, 20:13:15 PM

Baureihe 103

Eindelijk na heel heel lang wachten de MSM 104 gehaald bij de boekhandel. Het was het wachten wel waard, mooie duidelijk artikeltjes met dito foto's

Heren en dames weer hartelijk bedankt[:)]
Bestaat er een andere hobby.

Michael

MSM 104 afgelopen donderdag puntgaaf in de bus gekregen, alvast even vluchtig doorgebladerd, ziet er weer leuk uit, genoeg te lezen de komende dagen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Pol

Wat ik tot nogtoe gelezen heb, vond ik alvast leuk: de smalspoorbaan, het artikel over blauwe steen en het baanontwerp: veel was daarvan niet bruikbaar voor mij, maar sommige elementen boeiden me wel!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Het is erg vreemd.
Op het TMM-forum heeft het voorwoord een interessante discussie op gang gebracht, wat ook de bedoeling was.
Hier niks. Het onderwerp laat de Nederlandstaligen koud...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Hoi Luc,

ik had je voorwoord met veel aandacht gelezen, en kan me perfect aansluiten met de vraag dat je opgooit. Maar verder dan de vraag opgooien kwam ik eigenlijk ook  niet. Iedereen beleeft modelspoor nu eenmaal op zijn eigen manier, en elke manier is goed zolang je er plezier mee beleefd. En zo zijn er dus ook verzamelaars en koesteraars, voor wie een model niet perfect genoeg kan zijn. Moet een fabrikant dan 7 verschillende versies van 1 model op de markt brengen, met verschillende kwaliteit en afwerkingsgraad?

Voor mij persoonlijk is het al goed als een model een goede uitstaling heeft, maar wel perfecte rijeigenschappen. Detail is meegenomen maar niet essentieel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Bij mijn weten is de discussie over prijs - kwaliteit hier al diverse malen gevoerd. Mijn mening is simpel 60 en meer euro's voor een personenrijtuig is er ver over, en die I4 I5 zijn wat mij betreft voortreffelijk en ook hun prijs is redelijk, die opgedrukt lichten storen me niet echt. De prijs licht in de buurt van de L-rijtuigen die ik ook redelijk vindt van prijs

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steam.N

Luc,

ik volg volledig Michiel.  
Voor mezelf: als het materiaal de uitstraling heeft van de periode/maatschappij, en het rijdt goed, is goed onderhoudbaar, ben ik tevreden.  Niet dat ze er met hun klak naar moeten slaan, maar als het een milimeterke scheelt vind ik het niet erg.

Anderen anderzijds wensen een replica tot in de laatste kleinste details, of zien de aankoop als een investering.

Wat mij het meeste stoort, is de afschuwelijk hoge prijs.  Nochtans, met de huidige technieken, de flexibiliteit en internationalisering van de productieprocessen, zouden de prijzen moeten dalen.  
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Persoonlijk vind ik die details dat die moeten kunnen, maar details als een toilet (in bepaalde LS wagons) die van buitenaf niet zichbaar die hoeven niet die worden toch niet gezien !
Persoonlijk heb ik liever een hele mooie trein(samenstelling)met mooie(meer gedetaileerde wagons)dan een hele lange trein met wagons die neigen naar de vroegere Lima's.[:p] Ik zou opteren voor zichtbare detailering en niet voor detailering om de detailering ![^]

Groeten Peter[;)]

Peter

Toevallig staat er in een van de laatste Miba's ook zo'n editoraal, voorwoord of hoe je het ook noemen wil. Daar wordt ook de opmerking gemaakt datde zeer ver doorgevoerde detailering de prijzen zo hoog opdrijft dat het voor menig modelspoorder onbetaalbaar begint te worden. En dit geldt trouwens niet enkel voor loks en wagens, maar evenzeer voor gebouwen, modelauto's en allerlei bewegende toestanden.
Hebben we dit echt nodig? Een lok met piepende remmen, waar stoom uit de cylinders komt enz enz. O, ik weet het, ik doe wat mijn baan betreft ook mee aan die details, maar ik heb dan ook geen grote baan, en koop ook niet altijd de laatste nieuwe lok of wagen, enkel en alleen omdat die ook in dat tijdperk, of bij die spoorwegmaatschappij past. Nee, ik bouw mijn baan (met detailering) op de manier, en in het tempo dat mij past. Ik doe dit omdat ik plezier wil beleven aan mijn hobby en niet voor de show. Al is het leuk om goede komentaren te krijgen.[:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Dat lijkt me een gezonde houding Peter! [:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Hoi Peter, die Miba heb ik (nog) niet gezien. Welk nummer was het?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Hallo Luc,
Sorry, maar ik heb me een beetje vergist. Het was in het Miba
Messeheft 2011, waar op bladzijde 76 een pagina grote kommentaar staat van de alom gekende en gerespekteerde Bruno Kaiser over de "detaillerings-woede"
Nog een woordje van mezelf over die diskusie in het TMM forum.
Het aangehaalde voorbeeld over de LSM reeks 27 mag dan wel waar zijn (het is inderdaad een prachtstuk), maar om dat helemaal tot zijn recht laten komen hoort er een baan bij die even gedetailleerd is.
Dit moet uiteraard niet, maar als je supermodellen wil moet je, vind ik de lijn durven doortrekken naar het landschap enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Peter, daar ben ik het helemaal mee eens, super detaillering is leuk maar niet ten koste van alles. Maar het is maar net hoever iemand wil gaan, als je het rijdend materiaal in een vitrine hebt staan kan ik me voorstellen dat je andere eisen stelt dan wanneer die lok op de baan zou rijden, maar ieder zijn ding.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

marimon

De hobby moet voor mij vooral leuk (betaalbaar)blijven. Tussen het weinige duurdere belgisch rijdend materiaal dat op mijn baan staat, heb ik besloten om voortaan meer naar Piko en dergelijke te neigen. Gezien mijn zolder slechts z??r sporadisch door andere familieleden betreden wordt, mensen die het wel knap vinden maar verder geen benul hebben wat belgisch is of niet, vind ik het helemaal geen probleem meer om met ander minder gedetailleerd en niet belgisch materiaal te rijden.
Het is een keuze waar ik mij goed bij voel.[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

DelticPower

nr 104 was een fijne verrassing voor mij. Ben al meer als een jaar bezig met mijn sporenplan. De inspiratie en ruimtelijke blik bleef op een heel laag pitje zitten. Dan blader je allerlei blaadjes door om iets te vinden maar altijd te groot, ander land of ander tijdvak wat niet zomaar aan te passen is. Het ontwerp van Harderhaven sprak mij meteen aan, dus meteen rolmaat erbij en het moet kunnen. Loop dus al een paar dagen te fantaseren hoe het moet worden. Gisteren nog maar wat lengtes rail bijgekocht en volgende week naar de houthandel. Zal het er dan eindelijk van komen?
  Met de groeten van Jan.