Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

gebruik Roco trafo

Gestart door minibaan, 20 mei 2011, 13:44:02 PM

minibaan

Mag een Roco trafo 10725 (16V AC 50 VA) gebruikt worden om verlichting en wisselspoelen aan te sluiten? Ik gebruikte dergelijke trafo voor dat doel en alles werkte perfect... tot ik gisterenavond de baan inschakelde en geen enkele wissel, lampje of LED deed nog iets! Dan maar de trafo afgekoppeld en de stroom aan de uitgang 16 V AC gemeten... niets! De trafo stond niet warm en er was niets van brandgeur te bespeuren... de trafo is 6 maanden geleden NIEUW aagekocht... fabrieksgarantie??? Of ben ik beter af met een trafo van een ander merk voor dit doel? Een vergelijkbare Roco trafo (16 V AC 40 VA) gebruik ik voor de voeding van de rijregelaar (analoog met pulsbreedtesturing) en is ook geschikt voor de voeding van de Roco booster en Roco Maus. Met deze trafo geen enkel probleem. Wie kan me meer uitleg geven?
 

Steam.N

Zit in die Roco trafo geen ingebouwde zekering?  Die is mogelijks doorgebrand door een spanningspiek bij inschakeling?
Normaal mag dergelijke trafo niet sneuvelen bij het voeden van wissels.  
Hoeveel lampjes hangen er aan? Hoeveel LEDs?  Mogeljks maximale stroom overschreden?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

minibaan

Er zijn momenteel nog maar 5 Peco wissels met Peco aandrijving aangesloten, in totaal worden er dat 10, wel afzonderlijk te bedienen. Er dienen ook nog 12 relais te worden aangesloten voor terugmelding wisselstand en seinen. Lampjes worden per twee in serie aangesloten om ze minder fel te doen branden en verder maak ik gebruik van LEDs, dit alles zou voor zo'n trafo toch geen probleem mogen opleveren? Op mijn grote M?rklin baan staat ??n M?rklin lichttrafo van 40 VA en daar zijn h??l wat meer LEDs en lampjes op aangesloten... zonder enig probleem overigens. De Roco trafo kan ook niet geopend worden om te zien of er een zekering is doorgesmolten... binnenbrengen en hopen op garantie??? Staat ook nergens vermeld dat op de Roco trafo 10725 geen wissels e.d. mogen aangesloten worden.
 

Steam.N

De wissels worden aangestuurd via een puls? Toch geen continue voeding?
Hoeveel lampjes heb je?  De LEDs gebruiken inderdaad slechts een fractie van een gewoon lampje.

Een domme vraag: er is toch niets fout met je aansluitsnoer (slechte connectie aan connector of bij aansluiting aan de trafo)? Of met de contactdoos waar je stekker in steekt?  Spanning daar al gemeten?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

minibaan

De wissels worden aangestuurd met paneelschakelaartjes van het impulstype en afzonderljk per wissel (geen wisselstraat dus). Momenteel nog maar zes lampjes aangesloten en een zestal LEDs... overbelasting uitgesloten. Inmiddels heb ik een M?rklin trafo (30 VA) in de plaaats gezet en alles werkt weer naar behoren... dus geen kortsluiting en ook geen probleem met de stekkerdoos! Snoeren zijn prerfect in orde. Ik zou begot niet weten hoe zo'n Roco trafo geopend moet worden om bij de zekering te komen, dus blijf ik er wijselijk af. De Roco trafo is van de baan verwijderd, heb ik op een ander stopcontact gezet maar aan de uitgang zit geen spanning! Intussen leverancier (Van Biervliet) gebeld en kan de trafo zondag op de beurs te Woluwe inleveren... garantie van de fabrikant af te wachten. Van Biervliet bevestigt dat de Roco trafo een universele trafo is en er dus licht- en magneetartikelen op mogen aangesloten worden. Ze vermoeden een fabricagefout en afwachten is dus de boodschap.
 

ysbeer

Is het in Belgie echt zo datje tien dank gebedjes moet zeggen als je na 6 maanden nog garantie krijgt.
In nederland heb volgens de wet recht op minimaal 1 jaar.

Valt natuurlijk bij de ene winkel wat moeilijker te krijgen dan bij de ander,maar gewoon volhouden en wat licht dreigen doet wonderen.

Heb je een rechtsbijstand verzekering voor dit soort zaken dan is het helemaal simpel.

In het uiterste geval is publicatie van de winkel op forums een prima middel als men echt niet wil (zie duitse fora)
B.v gekocht bij die winkel in A in de die kromme straat in het westen van A, doet ook hier wonderen.

wim

minibaan

We zullen moeten afwachten... De winkelier zegt me dat het de fabrikant is die bepaalt of het onder garantie valt of niet.
In januari een Bemo Bernina lok van nog geen jaar oud defect aan de aandrijving (tandwielen), binnegebracht mij JUM Toys Maastricht, wel vier maanden moeten wachten maar eindelijk bij Bemo hersteld: neues Getriebe und gepr?ft... geen kosten... garantie. Omwisseling had sneller geweest maar toch... mag tevreden zijn en dat zal ik deze handelaar ook wel zeggen!
 

LockyLuke

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Is het in Belgie echt zo datje tien dank gebedjes moet zeggen als je na 6 maanden nog garantie krijgt.
In nederland heb volgens de wet recht op minimaal 1 jaar.


Wim, in Belgie 2 jaar !
trouwens ook voor Nederland (europese wetgeving)

fabrieksgarantie op electrisch materiaal : 2jaar  = geldig op fabrieksfouten
niet op foutief gebruik door consument
 

ysbeer

Niet alleen wat zijn loks betreft,maar ook de garantie is bij bemo absoluut top.
Ik heb van mijn 3 jaar oude triebwagen 614 een tandwiel kapot gedraaid (echt eigen schuld)
Na een bestelling(direct bij BEMO)stuurde men een compleet nieuw motor draaistel met motor.
EN DAT KOSTEN ,NIETS.

Bestel je onderdelen direct bij bemo,verwacht niet altijd gratis,maar men levert snel en
met zeer goed prijzen en service

Heel veel andere kunnen hier een voorbeeld aan nemen

BEMO BRAVO.
wim

Durango

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Na een bestelling(direct bij BEMO)stuurde men een compleet nieuw motor draaistel met motor.
EN DAT KOSTEN ,NIETS.

Bestel je onderdelen direct bij bemo,verwacht niet altijd gratis,maar men levert snel en
met zeer goed prijzen en service

Heel veel andere kunnen hier een voorbeeld aan nemen




Bij Bachmann in de USA kent men dezelfde service. Een consolidation met een ringetje van het wormpje af. Ik vraag om de washer (zoals dat heet) en krijg een komplete worm opgestuurd voor niets.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

minibaan

Na vijf maanden heb ik dan toch een nieuwe transfo onder garantie terug gekregen... Nu maar hopen dat hij het blijft doen!
 

Huugooke

Een late reactie maar voor iedereen interessant misschien:
In de Elektronica-handel kan je gestabiliseerde, kortsluitvaste voedingen vinden van bijvoorbeeld 12 volt, 150 Watt voor dertig euro!

ysbeer

Ik heb 4 weken geleden van BREKINA een triebwagen gekocht in duitsland.
Hij liep als de beste ,helaas na een dag of 10 bleef hij staan,met brandende lichten.
Motor kapot.
Na overleg op maandag terug gestuurd naar de winkel.
Op vrijdag een nieuwe terug gekregen,met daar bij de verzendkosten.
Gratis een nieuwe dus.

Dat heet service,als ze allemaal zo eens deden.
Maar dat is helaas niet zo,koop niet bij winkels die je 4 maanden laten wachten,ze verdienen het niet.
wim