Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

chef garde

Een scheutje Liquid Mask van Vallejo (nr 70.523) om het raam af te dekken, en een fijn zwart stiftje om de rand te kleuren, kan ook al wonderen doen.

Cozzy

Bedankt voor de tips om de ramen te schilderen!
Gino, jouw manier intrigeert me en ga ik binnenkort uitproberen, resultaten zullen hier verschijnen  ;)
Het Liquid Mask verhaal lijkt mij ook interessant, zal ik bij gelegenheid eens aanschaffen.

Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Even geleden dat ik hier nog een update heb geplaatst...

Sinds vandaag is de reeds aangelegde baandeel in iTrain uitgetekend en geconfigureerd, alles wordt momenteel in een testopstelling gestuurd via Loconet.
De afstelling van de LocoNet-configuratie in combinatie met Intellibox heeft wat moeite gekost maar werkt nu netjes.

Ik heb ook het allereerste blok gedefinieerd met 3 terugmelders (binnenkomstmelder, remmelder en stopmelder) waardoor de trein netjes gedetecteerd wordt.
Daarna de functie 'snelheidsmetingen' gebruikt om een drietal locs een correcte (schaal)snelheid te geven en dan de optrek- en afremvertraging ingesteld.
Het is fijn om te zien hoe zacht en vlot de locs optrekken en afremmen naar hun ingestelde snelheid!

Ik ben heel tevreden dat ik al tot hier geraakt ben en het geeft moed en zin om verder te doen...
Niet zo superspannend om te lezen maar ik ben er echt wel content mee!

Fotootje om toch iéts te laten zien  ;)


Tot later!
Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Waterman

Citaat van: Cozzy op 28 augustus 2018, 21:46:35 PM

Niet zo superspannend om te lezen maar ik ben er echt wel content mee!


Niet zo superspannend?? Ik vind dit net ontzettend interessant!!  ;) :D

Cozzy

Hallo allemaal,

even geen beweging geweest hier, althans binnen dit draadje...

Sinds vorige keer zijn de verbindingen tussen schaduwstation en zichtbare deel gebouwd en van rails en van terugmelders voorzien en vervolgens uitgebreid getest, tot groot jolijt van mezelf.
Het zijn niet de meest fotogenieke werkzaamheden maar ze zijn wel erg bepalend voor later speelplezier, dus heb ik er wat meer tijd aan besteed.
Resultaat is dat 95% van alles wat later niet meer zichtbaar zal zijn nu gelegd én getest is waardoor ik eindelijk kan beginnen lonken naar de zichtbare scenery!
Alvorens ik hier écht kan aan beginnen dien ik de achtergrond nog te voorzien en daar ben ik nu volop mee bezig!
Deze bestaat uit 3mm MDF die geschilderd werd in een licht blauw dat dienst gaat doen als basis voor de latere verdere beschildering met wolken, bomen, etc...
Het is bijna klaar en geeft een heel ander beeld en vooral veeeel goesting om voort te doen!

Hieronder alvast enkele fotootjes van de stand van zaken:




Tot later!
Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Mooie vorderingen allemaal en vol goesting naar meer.... we zijn benieuwd. Kan je nu al effectief een stukje rijden Tom. Of gaan we daar een wedstrijdje van maken. Bij mij is dat hoopvol moment niet zo veraf meer, dat denk ik toch ;D

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Ziet er veelbelovend uit. Ook hier wordt reikhalzend uitgekeken naar de scenery
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Prachtig, met veel zorg gebouwd. Nog een lange weg te gaan opdat de bovenbaan er ook ligt, maar het ziet er al geweldig uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

Thanks allemaal!

@Michiel en Evan: is idd groot, maar ben nog niet van plan er de eerste jaren mee te stoppen  ;)
@Suske: komt in orde maar geduld is een hemelse deugd ;D
@Peter: kan de eerste metertjes rijden, weliswaar enkel heen en weer maar het werkt aanstekelijk! Dus kom op, ben ook benieuwd naar de eerste opening van jouw lijn!
@Luc: looks can be deceiving...  ;D gelukkig geen 360 graden opname...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Hallo allemaal,

Het is een tijdje stil geweest in dit draadje maar ondertussen zijn we weer een stapje verder geraakt.
De eerste stapjes voor scenerybouw worden gezet... de bouw van een enkelsporig tunnelportaal en bijhorende tunnel.

De vorm van het portaal werd op PC via Inkscape uitgetekend op basis van NEM normen.


Vervolgens heb ik op de baan de plaats van het portaal bepaald.
Hierdoorkan ik ook zien hoever ik de tunnel moet laten doorlopen om de tunnelwand mooi te kunnen blijven zien.


De structuur van de tunnel is gebouwd uit 10mm architectenkarton waaruit de openingen werden gezaagd.
Om de bocht van de tunnel vorm te geven is het portaal 5x gemaakt.


De portalen worden boven- en onderaan met elkaar verbonden wat resulteert in een stevige en lichte structuur.


Daarna wordt er telkens tussen twee portalen een zoldering voorzien met papier.
Dit papier gebruik ik later als mal voor de maken van de zoldering in 3mm archtiectenkarton waar ik dan het baksteenmotief kan indrukken.


Voorlopig is dit de stand van de werkzaamheden:




Nu ga ik de informatie van Evan en Kjell in dit draadje bestuderen zodat ik in de tunnel en buiten op het portaal een nette bevestiging van de bovenleiding krijg.


Tot later!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

svvander

Mooi. (Is dat den tunnel naar Euveral?  ;D )
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

netjes! zo'n klus waarvan je eigenlijk nooit ziet dat iemand t goed aanpakt, om duidelijke redenen, maar t gaat echt goed verschil maken straks.

doomslu

Citaat van: Floris op 11 augustus 2020, 23:56:25 PM
netjes! zo'n klus waarvan je eigenlijk nooit ziet dat iemand t goed aanpakt, om duidelijke redenen, maar t gaat echt goed verschil maken straks.
Ik wou net hetzelfde schrijven: zeer netjes gewerkt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *