Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

loebaske

#15
Knappe konstructie en verzorgd, zoals hier al eerder aangehaald verknoei het niet door zoveel mogelijk sporen te willen leggen en nadien spijt hebben dat je loc's de hellingen niet of nauwelijks aankunnen, maak gebruik van ruime bochten en verkanting op de zichbare gedeelten...
Veel succes en hou ons op de hoogte[:)][:)]

Gerolf

#16
Die 10 cm is ruim genoeg, maar klopt de spoorlengte? Heb je 2x2 meter aan elke kant?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

#17
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Die 10 cm is ruim genoeg, maar klopt de spoorlengte? Heb je 2x2 meter aan elke kant?



Gerolf ik vrees dat ik effe ni mee ben... [:I]
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Gerolf

#18
Het gaat om de spoorlengte tussen je wissel en de ongelijkvloerse kruising. Om een helling van 2,5% te hebben en 10cm hoogte te overwinnen, moet de totale spoorlengte (bovenkant helling tot wissel en terug tot onderkant helling) 4 meter zijn:



Ik bedoel met de spoorlengtes diegene die ik rood heb gemaakt. Voor een helling van 2.5% moeten die elk 4 meter lang zijn. Ik schat ze korter [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

#19
Gerolf,
thanks voor de verduidelijking. Ik ben alles even gaan nakijken en heb er screenshots van genomen, ik hoop dat 't leesbaar is:

Linkerdeel van de baan:
Net na het uitrijden van het station is er een aftakking van het dubbelspoor naar een lokaal lijntje: vanaf dit punt begint het dubbelspoor te dalen en het lokale lijntje te stijgen (zie hieronder).
Op het punt waar ze elkaar kruisen zit het lokale spoor op een hoogte van +- 21cm en het dubbelspoor op een hoogte van 12cm... 9cm hoogteverschil dus, is dit volgens jou nog voldoende?


Rechterdeel van de baan:
Ook hier weer bij 't verlaten van 't station meteen na de laatste wissel wordt de daling ingezet voor het dubbelspoor.
Na de aftakking begint het enkelspoor terug te stijgen zodat het hoogteverschil bij de kruising hier +-10cm bedraagt (20,5cm vs 11cm)
Hier zou ik eventueel nog wat lengte kunnen winnen door de aftakking van het lokale lijntje meteen bij 't verlaten van 't station te plaatsen, want op dit stukje flirt ik met 3% stijging.


Ik hoop dat 't allemaal een beetje verstaanbaar is en dat de afbeeldingen leesbaar zijn [;)]

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

#20
9 cm zou voldoende moeten zijn, mits je de "brug" zo dun mogelijk maakt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Cozzy

#21
Het heeft even geduurd maar ik ben er (eindelijk) in geslaagd een update van de baan te maken...

In een eerder draadje (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13148) had ik gevraagd naar ervaringen en tips mbt geluidsisolatie van de rails.
Aan de hand van jullie feedback ben ik hiermee aan de slag gegaan en heb een (voor mij) afdoend systeem gevonden dat eveneeens niet teveel kost:

Voor de ondergrond van de baan gebruik ik schuimplaat van 3mm die rechtstreeks op de berkentriplex wordt gekleefd.
Ik heb ge?xperimenteerd met verschillende diktes en raar maar waar 3mm dempt het geluid beter dan 5mm! Het zij zo, ik ben er alvast tevreden mee:


Nadien ben ik begonnen met het leggen van de eerste sporen!
Tof dat je na ettelijke uren (ruw)bouw van frames, gaten boren, schuren, enz... eindelijk iets concreets kan beginnen vorm te geven [8D]
Het schaduwstation is het eerste deel van de werkzaamheden en vormt meteen ook de hoofdmoot van het sporenleggen in deze fase.

"Meten is weten"... dus heb ik een modelspoorbaan-winkelhaak geknutseld met daarop een meterlintje gekleefd zodat ik alles netjes kan afmeten


Adhv een houten malletje zorg ik dat de spoorafstand overal netjes dezelfde blijft.
Eveneens worden de spooruiteinden op de module-overgangen voorzien van een stukje printplaat (pertinax?) waarop de spoorstaven - ge?soleerd van elkaar - gesoldeerd worden.


Bijna de helft van de sporen van het schaduwstation gelegd! Om de sporen vast te leggen gebruik ik elastische lijm zodat het effect van de geluidsisolatie niet teniet gedaan wordt.


Tot zover de huidige situatie...
Zodra ik weer een stapje verder ben zien jullie het verschijnen.

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

doomslu

#22
Alvast een nette start! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

swarol

#23
citaat:
Geplaatst door doomslu

Alvast een nette start! [;)]



idem [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#24
Zeer properkes !  Proficiat.  Twee vraagjes:
1.  Welke elastische lijm gebruik je?
2.  Is de schuimplaat van 3mm plaat stijf genoeg voor de overspanning van je tafelsegmenten?  
   Gaat die plaat niet beginnen doorhangen?  Of heb je nog extra verstevigingen geplaatst?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

#25
Luc, Swarol, Jean thanks!

citaat:
Geplaatst door Steam.N

1.  Welke elastische lijm gebruik je?
2.  Is de schuimplaat van 3mm plaat stijf genoeg voor de overspanning van je tafelsegmenten?  
   Gaat die plaat niet beginnen doorhangen?  Of heb je nog extra verstevigingen geplaatst?


de lijm die ik gebruik is van ER-decor (verkrijgbaar in verschillende modelspoorwinkels)
de schuimplaat is rechstreeks op de berkentriplex (9mm) gekleefd en de triplex op zijn beurt rust op het frame waar idd extra verstevigingen in voorzien zijn (grootste overspanning is +- 50x50 cm)
voorbeeldje hiervan:
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#26
Thanks, Tom.  Ik had die triplex over het hoofd gezien.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

#27
Hallo,

Sinds oktober vorig jaar geen berichtje meer achtergelaten... shame on me  :-[ , ik heb echter niet echt stilgezeten ;)

Ondertussen is het schaduwstation volledig gelegd en zijn de verschillende gaten voor de wisselaandrijvingen geboord.


Aan de westkant ben ik nu bezig met de aanleg van de keerlus en de toegang tot het schaduwstation.


Aan de oostkant liggen de in- en uitgang al klaar maar zijn nog niet gefixeerd, hier ga ik nl. een volgende ervaring mogen ondergaan:
eens de gebogen wissels voorbij beginnen de sporen te stijgen naar het zichtbare deel. Hoe ik de overgang van vlak naar stijgend best aanpak is me nog niet helemaal duidelijk.
Bedoeling is wel om de sporen samen op een strook triplex verder telaten lopen zodat ze goed ondersteund zijn.


Tot later!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Het is alweer even geleden dat ik nog wat fotootjes getoond heb...
Sinds de laatste post is ondertussen de keerlus helemaal gelegd en aangesloten.


De huidige bezigheden concentreren zich vooral aan de onderkant van de baan: elektra leggen, aansluiten en testen.
Een werkje waar stiekem veel tijd in kruipt maar wel loont met het oog op een vlotte besturing.
Hieronder een kijkje onder de baan. Momenteel zijn er reeds acht wissels aangesloten en functioneel.


Tot zover deze update. ;)

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

Iets zegt me dat deze baan wel knap zal worden maar we wel wat geduld moeten oefenen.

Wat ik me wel afvraag is of je de opstelsporen in je schaduwstation niet te kort vindt? Ik zie daar 4 i6-en staan en je spoor staat eigenlijk al vol. Gezien je ruimte zou je makkelijk met zo'n 6-7 rijtuigen per trein kunnen rijden ...

Wat ik mij ook nog afvraag is of het vandaag precies de dag is dat er meerdere oude draadjes naar boven komen.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan