Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

Cozzy

 :D

Is idd ook nog te plaatsen maar ik weet niet waar...
Dus als je ideeën hebt houd ik me aanbevolen! ;)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

guy holbrecht

Als je een echt Belgisch depot wilt bouwen is niet erg logisch dat alle verkeer naar de locloods via de draaischijf moet passeren. Een draaischijf werd meestal ergens achterwege in een depot geplaatst en diende bij de meeste depots enkel om de loc te keren. Enkel een paar oude depots van de Nord Belge (Kinkempois, Saint-Martin,...) hadden (lang geleden) een draaischijf als toegang tot de loods. Alle andere depots waren voorzien van een wisselstraat. Dit vooral omdat de meeste NMBS locloodsen rechthoekige gebouwen waren, dit in tegenstelling tot Duitse depots met een halfrond gebouw, waar een draaischijf steeds nodig was. Stel dat er bij jouw opstelling een defect ontstaat aan de draaischijf, dan zitten alle locs in de loods geblokkeerd. Dat moet je zeker trachten te vermijden.
Gerolf haalt de bekoling aan. De grootte van deze installatie hangt af van de grootte van het depot. Bouw je maar een klein depot met een tiental locs, dan is een bekolingsinstallatie zoals ooit in MSM voorgesteld niet nodig. Iets in de aard van Mariëmbourg lijkt dan een goede oplossing. Alvast veel ontwerp- en bouwplezier.

Groeten,
Guy

Doornroosje

Ik zou de bekalong ter hoogte van het cijfer 4 ergens plaatsen. Oftewel iets meer links en met een bekolingskraan, oftewel zelfs manueel. Een echte grote bekolingsinstallatie zou wat misstaan, gezien het geringe aantal opstelsporen.

Cozzy

Hallo,

Iedereen bedankt voor de informatie en suggesties!
@ Guy: Bedankt voor de operationele inzichten.
Ik kreeg ondertussen via een bevriend forumlid ook een historische achtergrond waaruit idd blijkt dat dit niet meteen 'realistisch' is qua opzet.
Ben ondertussen aan de slag met een nieuw depot-plan.
Zodra het klaar is laat ik het jullie gelijk zien wat jullie er van vinden!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Hallo,

Op basis van de informatie die ik van jullie kreeg heb ik een nieuw plan getekend.
Wat vind je hiervan:


Beetje uitleg:
A: in- en uitrit van het stoomdepot
B: in- en uitrit van de locloods
C: toegang dieseldepot
1: Bekoling
2: Inspectieputten, bezandingsinstallatie en waterkranen
3: Asput
4: Locloods met onderhoudsputten met aan de rechterkant ook de lampisterie/huilerie/bureau's
5: Draaischijf
6: Tankinstallatie diese met opslagtanksl

Elk vierkantje/grid is 5x5cm

A) Stoomloks komen binnen via spoor A
B) bij kort oponthoud kunnen ze via bekoling (1) en een van de inspectieputten (2) passeren en voorzien worden van zand en water alsook van nieuwe olie/en of lampen (4)
C) vervolgens naar de draaischijf (5) om gekeerd te worden
D) via  spoor A terug naar het station.

Wanneer stoomloks dienen gestald te worden in de lokloods doorlopen ze ook A) en B) en gaan vervolgens
E) naar de asput (3) om de aslade te ledigen
F) vervolgens naar de draaischijf (5) om gekeerd te worden
G) via spoor D en B voor stalling in de locloods (4)

I) Dieselloks komen binnen via spoor C
J) gaan vervolgens naar de dieseltankinstallatie (6) en kunnen dan naar
K) de lokloods (4) voor stalling of naar het uitwijkspoor bovenaan voor tijdelijke stalling of terug naar de dienst via spoor C

Klopt deze redenering een beetje of kan er eea nog vereenvoudigd en/of verbeterd worden?
Ondertussen ben ik aan het zoeken welke gebouwen je doorgaans nog terugvond in een dergelijk emplacement... extra bureaugebouw? slaapplaatsen machinisten?

Laat gerust iets weten!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Dit klopt in elk geval een pak beter  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ACFI

ik zou je asput 3 langer maken. Als je nu een HL 29 of 64 laat ontassen, is je wissel geblokkeerd naar spoor A.

ACFI

Michiel

#98
Tom, dat ziet er inderdaad al erg overtuigend uit. Maar ik zou toch nog een paar dingetjes veranderen. Een stoomlocomotief ondergaat meestal steeds 3 handelingen: ontslakken, water nemen en steenkool laden. Daarom zou ik op 1 de ontslakinstallatie zetten en op 2 kolenbevoorrading. Op beide installaties staan ook waterkranen. De ontslakinstallatie in een bocht is mogelijk wel een uitdaging. Inspectie gebeurt dikwijls in de loods (loodssporen met inspectieputten). 3 komt dan vrij voor iets extra (misschien een klein atelier?... steeds leuk om in model uit te beelden)

Gezien zand nemen niet steeds moet, en dat ook diesels zand nodig hebben, zou ik de zandinstallatie langs de omloop/uitrijkant zetten (vb ergens tussen D en C/B.) Waarom niet op het korte verbindingstukje tussen D en B?

Ook niet vergeten dat diesel, zand, steenkool en loodsmateriaal (poetsdoeken, lampenolie, smeerolie,...) aangevoerd moeten worden, en dat slakken afgevoerd moeten worden.

Extras zijn bijvoorbeeld een bureaugebouw (voor administratie en dienstroosters machinisten) en een gebouw voor de depotmeester die instaat voor de operatioenele organisatie.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

De plaatsing van 6 vind ik zeker goed! Je ziet dat het er in de loop van tijd later pas bijgekomen is.

SuSke

Misschien het spoor van de asput (3) verlengen en aansluiten op de draaischijf. Zo vermijd je dat je terug naar voor rijdt tot over de inspectieputten en een andere loc blokkeert.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

guy holbrecht

Dat ziet er al een stuk realistischer uit. Frans was me echter voor wat betreft het spoor bij de asput. Door dit te verlengen en aan te sluiten op de draaischijf, creëer je een doorgaande beweging wat betreft de bevoorrading van je stoomlocomotieven. De zandinstallatie  is nodig bij zowel de stoom- als de andere locomotieven. Ik zie zo niet onmiddellijk hoe we dit in dit sporenplan gaan oplossen. Desnoods dien je de zandinstallatie van de stoomlocs met een drukbuis te verbinden met het dieseldepot. Of dit in de realiteit ook gebeurde, daar heb ik geen weet van. Wat m.i. wel kan is het plaatsen van twee kleinere installaties; een oudere installatie bij de stoomlocs en een nieuwe installatie bij de diesels. Denk er wel aan dat je bij dergelijke installatie een droogruimte voor het zand moet voorzien. Dat is dus een gebouw waar het aangevoerde zand kan gedroogd en gestockeerd worden.

Gr.
Guy

Cozzy

Wow... allen dank voor de reacties en feedback!
Dit geeft me nieuwe/andere inzichten en extra ideetjes!

@Michiel, Guy, Suske en ACFI : adhv jullie suggesties kan ik het geheel verder verfijnen (en wissels uitsparen  ;))
@Doornroosje : geeft me een idee voor de verdere uitwerking van de scenery!
Ik ga weer verder tekenen en het resultaat zien jullie later  ;)

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

Ben zeker benieuwd naar het verder uittekenen van je depot, heel leerrijk en misschien handig omdat ik zelf ook wel eens een depot wil maken voor mijn locs uit tijdperk 3. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cozzy

Citaat van: guy holbrecht op 05 oktober 2016, 13:09:48 PM
... Wat m.i. wel kan is het plaatsen van twee kleinere installaties; een oudere installatie bij de stoomlocs en een nieuwe installatie bij de diesels. Denk er wel aan dat je bij dergelijke installatie een droogruimte voor het zand moet voorzien. Dat is dus een gebouw waar het aangevoerde zand kan gedroogd en gestockeerd worden.
Ivm bovenstaande: zijn er mensen die fotomateriaal hebben van zo'n NMBS droogruimte en bezandingsinstallatie?
Foto's van dieseltankinstallaties zijn ook welkom... ;)

Alvast bedankt om eens te grasduinen :)
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog