monster-draden

Gestart door Havoc, 20 april 2011, 21:25:53 PM

Havoc

Ben ik de enige die problemen heeft met de monster-draden die hier tegenwoordig schering en inslag zijn? Ik denk daarbij aan
- "waar zijn we nu mee bezig?"
- "uw nieuwste aanwinst"
- "heb je wat gezien?"
- "nieuw in de winkel.." net gestart maar duidelijk met de bedoeling van er zo eentje te worden.

Vooral de eerste stoort me. Er zit genoeg in om een tiental draadjes op te starten onder "ooit zal het klaar zijn" en daar zouden ze veel beter tot hun recht komen. Nu vind je daar iets, en dan moet je pagina na pagina gaan zoeken om alles bij elkaar te puzzelen. Ipv gewoon een draadje over dat onderwerp te openen en de boel netjes wat bij elkaar te houden. Iemand die iets zoekt en daar nu terechtkomt heeft er gewoon niets aan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Het is hier al aan bod geweest en toen heeft bvb Gerolf zijn draadje opgekuist! Veel leuker om iets te zoeken.[:)]
Die monsterdraden waar je het dan over hebt zijn helemaal niet meer hanteerbaar![:(]

Hoe dan ook, we zitten hier met het fenomeen dat er "vrienden" zijn die draadjes zeer goed bedoeld opvullen met reacties waar we echt niets aan hebben. Na elke foto is het de gewoonte geworden dat de 10 volgende reacties bevestigen dat het mooi is!

Ik heb dat liever niet maar er is mijn gedacht niets aan te doen behalve nu en dan eens een opkuis!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dirky


Hoe dan ook, we zitten hier met het fenomeen dat er "vrienden" zijn die draadjes zeer goed bedoeld opvullen met reacties waar we echt niets aan hebben. Na elke foto is het de gewoonte geworden dat de 10 volgende reacties bevestigen dat het mooi is!




wat is daar fout aan,beter dan eindeloos gebekvecht over marklin,of puntkomma en dt
Of mensen die iets herhalenwat allang is verteld.
De mensen die iets laten zien hebben wel degelijk wat aan een waarderen woord  .
wim

Gerolf

De schouderklopjes is ook een functie van het forum [:p]
Maar ik snap jullie wel, Johan (Havoc) en Dirk(y). Op de duur vind je in die draadjes van -tig pagina's niets meer terug.
Opruimen is dan nuttig, maar tijdrovend, geloof me [|)] en het kan soms al eens fout lopen [:I]
De "ooit zal het klaar zijn"-sectie is bedoeld voor de wat grotere projecten, en normaalgesproken maken die draadjes niet te veel zijsprongen.
De "waar zijn we nu mee bezig" is meer voor kleinere dingen bedoeld, maar daar lopen nogal wat verhaallijnen door elkaar.
"nieuwste aanwinst" en "heb je wat gezien" - heeft ook minder mijn interesse, maar er is een publiek voor - live and let live, zeker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OMC

Het draadje "heb je wat gezien" heb ik opgestart en ik vond dat dat op een forum over treinen wel paste, je neemt zaken van het grootbedrijf over op je modelspoorbaan dacht ik dus dan kwam het ?chte reilen en zeilen wel van pas vond ik. Aan eindeloze schouderklopjes heb ikzelf ook niks, akkoord, maar van tijd tot tijd eens wat waardering kan geen kwaad. Voor sommigen onder ons, schaal 1:1 tot de allerkleinste schaal, doet dit soms deugd en geeft het een drijfveer om de mensen verder te helpen met het nodige materiaal afhankelijk van het draadje. "Mijn draadje" telt nu rond de 70 pagina's, vragen en antwoorden plus wat commentaren op de foto's en ik ben ervan overtuigd dat wat overbodig is aan commentaar op termijn zal verwijderd worden en daar heb ik geen probleem mee, het is tenslotte mijn inziens een informatief draadje. Zij die het willen volgen volgen het, en anderen wie het niet of amper interesseert (zonder te verwijzen naar iemand) slaagt het draadje over. Dat is mijn visie hierover [:)] slaapwel.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

marc goovaerts

Het draadje 'Heb je wat gezien' interesseert me minder, gewoon omdat hedendaags spul wat minder mijn ding is. Maar er zijn liefhebbers van alle tijdperken, ook het hedendaagse.
Als tegenhanger zou een hoofdstuk 'Heb je wat gevonden' voor de oudere tijdperken wel kunnen. Maar ik vrees dat dat al heel gauw tonnen zwaar zal worden en totaal onoverzichtelijk.

Het 'Waar zijn we nu mee bezig ?' en 'Ooit zal het klaar zijn' lijden natuurlijk wel onder hun veel te ruime titel. We zijn eigenlijk allemaal bezig met alle onderwerpen van het hele forum -  of toch vele - en hopen allemaal dat het ooit klaar zal zijn. Daardoor komen er hier ook weleens draadjes terecht die beter onder de meer specifieke 'Scenery', 'Sporenplannen, 'Wheateren' etc. thuis horen.

Het ondersteunen en schouderklopjes geven hoort volgens mij ook bij om het even welk forum van om het even welke hobby.
Het stoort pas echt wanneer je tijden later enkel de nuttige informatie nog eens wil opzoeken (of als nieuweling de moed hebt om alle vroegere draadjes ??n na ??n af te lopen).
Noem het de encyclopedische of historische functie van een forum.
En dan kan het echt storen.
Maar ik vrees dat er geen automatische forumfunctie bestaat die (later) nietszeggende commentaren er na een half jaar uitfiltert
En wie de moed zou hebben om die (tijdrovende) selectie te maken en uit te voeren riskeert op veel lange tenen te trappen voor hij het weet.

Steam.N

Bestaat er geen bookmarking functie, waarmee je een bepaalde reactie voor jezelf kunt merken?  Op het ogenblik dat je iets interessants leest, merk je de reactie, en later blader je door die bookmarks om iets terug te vinden.  Nog gemakkelijker is, als je een bookmark een code of sleutelwoord kunt meegeven.  Dan is het zoeken nog iets eenvoudiger.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Dat de draden in "ooit zal het klaar zijn" lang worden is zo geen probleem omdat het redelijk bij dat ene onderwerp blijft. De zijsprongen hebben meestal toch nog enig verband.

En er is niks mis met schouderklopjes etc.

citaat:
Het 'Waar zijn we nu mee bezig ?' en 'Ooit zal het klaar zijn' lijden natuurlijk wel onder hun veel te ruime titel.


Hier zit niet het probleem. "Ooit zal het klaar zijn" is een sub-forum en de draadjes eronder zijn elk over 1 onderwerp en op zich prima te volgen. Voor mij een van de interessantste delen van het forum. "Waar ben je mee bezig" is een draad waarin massa's onderwerpen door elkaar lopen in een onontwarbaar kluwen. Veel interessante info die echter niet toegankelijk is.

Maar waarom de korte dingen in "waar ben je mee bezig" niet gewoon een eigen draad geven? Schrik van een draad te starten? Nu krijg je van iemand enkele foto's, dan eronder een opmerking waarvan je moet zoeken of dat nu bij die foto erboven hoort of die 3 pagina's eerder.

Of waarom de foto's in "heb je wat gezien" niet onder aparte draden volgens onderwerp of plaats? Ben je gaan spotten in station XYZ, waarom dan geen draad met "gezien in XYZ"? Of "werktrein" of zoiets?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

@ Wim, er is niets mis met schouderklopjes maar soms vullen die zoveel ruimte in een draadje dat het onmogelijk zoeken wordt naar iets wat je je herinnert. Eergisteren nog wou ik aan iemand tonen hoe de "nagels" bij zelfgemaakte sporen er uit zien. Je klikt op BBC van Evan, je maakt een schatting... pagina 5 en van daaruit ga je op zoek naar een foto van die sporen over de brug... Op zo een ogenblik storen de schouderklopjes want veel bladzijden bestaan uit meer dan 50% tekst waar je niets (meer) aan hebt!
Een zelfvernietigende reactie met een levensduur van zowat een maand zou hier handig zijn [:)]

"Waar zijn we nu mee bezig" is voor mij een rubriek met momentopnames waar ik niets in zoek want da's onmogelijk tenzij je veel geluk hebt.

Maar iedereen bedoeld het goed en dus zal er aan dit monsterdraadjes-fenomeen wel niets veranderen...

Pol

citaat:
Eergisteren nog wou ik aan iemand tonen hoe de "nagels" bij zelfgemaakte sporen er uit zien. Je klikt op BBC van Evan, je maakt een schatting... pagina 5 en van daaruit ga je op zoek naar een foto van die sporen over de brug...


Zelf voeg ik vaak zo'n interessante pagina toe aan 'mijn favorieten'. Met de juiste benaming erbij vind je daarna snel terug wat je zoekt!

Maar ik begrijp best wat je bedoelt hoor! [:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Monsterdraden zijn bijna per definitie draadjes waar veel animo voor is. Meestal is dat niet zo dat deze draadjes opgestart zijn om een monsterdraad te worden. Dat gebeurt gewoon.

Ik denk dat het geen slecht idee is om draadjes die door hun populariteit uitgroeien tot monsterdraden, die op te splitsen in deeldraadjes. Het voorbeeld van "wat hebben we gezien" opsplitsen naar streek of klasse, vind ik prima. Hetzelfde met "waar zijn we mee bezig".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik denk dat het geen slecht idee is om draadjes die door hun populariteit uitgroeien tot monsterdraden, die op te splitsen in deeldraadjes. Het voorbeeld van "wat hebben we gezien" opsplitsen naar streek of klasse, vind ik prima. Hetzelfde met "waar zijn we mee bezig".

Als je alles te vaak gaat splitsen ga je draadjes krijgen waar amper wordt in gepost.
Zou het niet beter zijn elke x maanden een nieuw draadje op te starten?
In de eerste post komt dan telkens een linkje naar de vorige delen, zodat deze ook makkelijk terug te vinden zijn.

Dan krijg je bijvoorbeeld 'heb je wat gezien? januari-april 2011'
Spoorse groeten
Dimitri