Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Paardentram Oudewater

Gestart door Aart, 09 april 2011, 18:22:41 PM

marc goovaerts

Inderdaad behoorlijk priegelwerk. In alle mogelijke betekenissen.
Lijkt een Airfix-paardje, wat het door het zachte plastic niet makkelijker zal maken om te boren en te lijmen.

Michiel

Aart, alle respect voor deze onderneming. Het zal een enorme klus worden om het werkend te krijgen, maar wie niets probeert, heeft niets. Ik wens je enorm veel succes en doorzettingsvermorgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb voor een recent projectje op ??n plaats fosforbronzen strips gebruikt voor een dergelijke scharnier. Het voordeel van een stripje is dat het slechts in ??n richting buigt.
Misschien is het een idee om de scharnierpunten wat meer te laten overeenkomen met de werkelijke plaatsen van de gewrichten. Vooral de "billen" zou je kunnen uitsnijden, en als een schijfje om een as laten draaien. Dan heb je natuurlijk twee dergelijke paarden nodig als basismateriaal...

Het zijn maar idee?n, h?, je doet uiteraard zelf wat je wil [;)]
Ik wens je in elk geval veel succes ermee [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Aart

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik heb voor een recent projectje op ??n plaats fosforbronzen strips gebruikt voor een dergelijke scharnier. Het voordeel van een stripje is dat het slechts in ??n richting buigt.


Bedankt, ga ik zeker eens naar kijken. Volgende week maar eens uitzoeken waar ik dat kan verkrijgen.

citaat:
Geplaatst door Gerolf
Misschien is het een idee om de scharnierpunten wat meer te laten overeenkomen met de werkelijke plaatsen van de gewrichten.


Ik heb hier de laatste tijd best wat onderzoek naar gedaan. De beweging van het paardenbeen is behoorlijk ingewikkeld en voor en achterbeen zijn ook nog eens verschillend. Eigenlijk zijn er 3 scharnierpunten. Het bovenste gewricht ligt behoorlijk hoog in het lijf. Dit draait echter slechts een klein beetje. Het tweede gewricht ligt praktisch op de overgang van het lijf naar het been. Ik verwaarloos het bovenste gewricht en vang de volledige beweging op in de onderste twee gewrichten. Hieronder een aantal plaatjes die dit verhaal verduidelijken.

Aardig plaatje van //www.manegeterneuzen.nl


De beweging van de paardenbenen ten opzichte van het paard:

Het been beweegt dus niet in een cirkel ten opzichte van het paardenlijf, maar in een afgeplatte ovaal.

De beweging van een voorbeen ten opzichte van stilstaande toeschouwer:

Deze beweging is dus goed na te bootsen door het paardenbeen in model aan een draaiend rond schijfje te laten bewegen. Het moeilijke is echter dat dit schijfje voor een natuurgetrouwe beweging niet aan het paardenlijf bevestigd kan worden (zie figuur twee plaatjes hierboven). Daarnaast beweegt een paard zijn benen in een speciaal ritme. Hieronder een plaatje dat ik op //www.paardenpc.nl vond.



Hoe ik dit precies ga oplossen weet ik nog niet. Mogelijk zal ik hier een compromis moeten doen. Sowieso denk ik dat ik even wat proefstukjes op een wat grotere schaal ga maken, voordat ik verder ga priegelen.

Gerolf

Uittesten op een grotere schaal is zeker een goed idee. Mijn eerste idee was een stangensysteem in de buik van het paard, maar wieltjes zijn inderdaad eenvoudiger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Aart

In verband met mijn andere bezigheden voor werk en gezin gaat het modelbouwen niet zo snel als bij sommige anderen hier op het forum. Toch knutsel ik er zo af en toe wat aan. De paardenbenen wil ik toch laten scharnieren met fosforbronzen stripjes. Binnenkort hoop ik die binnen te krijgen.

Ondertussen heb ik gisteren de tekening van de binnenstad op schaal kunnen bemachtigen (zie onder sporenplannen http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12595). Deze week wil ik een maquette maken en starten met het op schaal uittekenen van gevels.

Verder een vraag aan het forum voor tips voor het trammetje. Weten jullie hiervoor een geschikt model om om te bouwen?
http://www.inoudeansichten.nl/ansichten/showfull.php?photo=80900
http://www.inoudeansichten.nl/ansichten/showfull.php?photo=80882

De tram zoals die in Amsterdam reed:

De enige overgebleven paardentram van Amsterdam (museum RET)



Gerolf

Dat wordt scratchbuilden, vrees ik. Of misschien eens bij Amerikaanse fabrikanten gaan kijken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Aart

Terwijl ik op zoek ben naar informatie en materialen heb ik niet helemaal stilgezeten. Hierbij even een update van de afgelopen weken.

De suggestie van Gerolf om de scharnierpunten van de paardepoten iets hoger in het lichaam te plaatsen, liet me niet los. Een middagje knutselen gaf al een leuk resultaat en ik had er niet twee paardjes voor nodig zoals Gerolf dacht[:)]. Inmiddels zijn ze scharnierend bevestigd en wachten we nog op het fosforbrons voor de onderbenen.




Verder heb ik met wat resten MDF een maquette in elkaar gezet. Met wat foto's uit google streetview heb ik er wat gevels opgezet om te kijken hoe het beeld wordt en hoe zichtlijnen uitvallen. Hoewel het ook op tekening wel te zien is, maakt de maquette het toch een stuk makkelijker om te bepalen wat voor de toeschouwers zichtbaar wordt en wat niet. Verder heb ik besloten om ??n straatje een iets andere hoek te geven dan in werkelijkheid. Daardoor kan de toeschouwer niet de straat inkijken en heb ik geen viewblock nodig.













Vervolgens ben ik de afgelopen dagen begonnen aan ??n van de gevels op de markt. Van de gevel heb ik een oude prent op internet gevonden.



Dezelfde gevel anno nu.


Met wat handigheidjes in Powerpoint het perspectief gecorrigeerd en de foto precies op maat overgetekend:


Vervolgens met de methode van Ton Trip (zie MSM 96) een gevel van balsa en gips gemaakt. De laatste foto toont de situatie van dit moment. De komende avonden voegen krassen, kozijntjes maken etc.











Tot de volgende keer.

Groet,
Aart

Steam.N

Hallo, Aart !

Jij bent echt wel goed op weg, zeg !
Ga je de stenen in de muur krassen? Langdurig werkje!
En hoe je dat paard aan de gang gaat krijgen: groot raadsel.
Dit blijf ik volgen.  Het is de moeite !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Hoi Aart,

Dat ziet er allemaal degelijk uit, leuk hoe je alvast de gevel hebt gemaakt, ben erg benieuwd naar het vervolg.

Groeten Michael
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Leuk, dat paardje, Aart [8D]
Zulke gevels zou ik personlijk uit styreen maken. Kwestie van voorkeur, waarschijnlijk. Ik word misschien overtuigd door het resultaat [:I]
Een vraagje (dat ik elders ook vaak stel [|)]) - Is het mogelijk iets kleinere foto's te plaatsen? 800 pixels breed is een mooi streven [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

Hallo Aart,

Een ambitieus project. Beweging in figuren en/of dieren krijgen is steeds een uitdaging, maar ik blijf dit zeker volgen. veel succes met je verdere ontwikkeling van je plan en veel geduld.

Wim

Aart

citaat:
Geplaatst door Gerolf
Zulke gevels zou ik personlijk uit styreen maken. Kwestie van voorkeur, waarschijnlijk. Ik word misschien overtuigd door het resultaat [:I]


Volgende gevel (zelfde stijl) ga ik ook eens in styreen proberen. Tot nu toe vooral modelbouw met hout gedaan, dus probeer ik beide technieken uit.

citaat:

Een vraagje (dat ik elders ook vaak stel [|)]) - Is het mogelijk iets kleinere foto's te plaatsen? 800 pixels breed is een mooi streven [;)]


Als ik ze verklein in photobucket, gebeurd er hier niets [:0]
Ik blijf proberen.

arkema

Ha Aart, ik kom te weinig op MSM forum, ik zie je projectje voor het eerst. Mooi zo'n thema als Oudewater, kleinschalig ?n een beetje stedelijk. Ik heb heel wat ervaring in gebouwen op schaal en styreen, bovendien ben ik architect van beroep, dus als je vragen hebt. Ken je trouwens het smalspoorbaantje van Martintje (lid hier)? Die lijkt erg veel op jouw opzet.

Succes verder, groeten Gert

PS: zie ik het goed dat we dezelfde krant lezen....?

Aart

citaat:
Geplaatst door arkema

Ha Aart, ik kom te weinig op MSM forum, ik zie je projectje voor het eerst. Mooi zo'n thema als Oudewater, kleinschalig ?n een beetje stedelijk. Ik heb heel wat ervaring in gebouwen op schaal en styreen, bovendien ben ik architect van beroep, dus als je vragen hebt. Ken je trouwens het smalspoorbaantje van Martintje (lid hier)? Die lijkt erg veel op jouw opzet.

Succes verder, groeten Gert

PS: zie ik het goed dat we dezelfde krant lezen....?



Hoi Gert,
Bedankt voor je reactie. Ik ben ook al een tijdje stil op dit forum. Mijn werk is momenteel erg druk. ?k Ben wel af en toe bezig met kleine projectjes voor de modelbaan.

Momenteel heb ik die gevel in gips en in styreen. Met beide technieken zit ik momenteel even op een dood punt. Met styreen is het lastig om alle steentjes netjes in te krassen. Ik heb al verschillende proefstukjes gemaakt, maar het lukt me nog niet om mooi metselwerk te krijgen dat naar mijn zin is. Misschien eens een goede kraspen kopen.
Met gips lukt dat veel beter, maar bij gips zitten de problemen in de sierlijstjes. Ik denk er over om daar een malletje voor te maken en die apart te gieten.

De techniek van Martintje voor zijn straatspoor had ik al een keer van hem gezien via het forum. Zijn trambaan ken ik echter niet. Weet je of die ergens te zien is.

PS. Goede modelbouwers letten op details:-). Maar nee, die krant lag daar niet omdat ik abonnee ben. Ik lees het RD. Die ND heb ik van een collega gekregen omdat er een artikel in stond dat ik graag wilde lezen.