Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ramen en deuren

Gestart door adrievans, 19 maart 2011, 12:40:41 PM

adrievans

Stel dat ik iemand ken die ramen (kozijnen) en deuren wil produceren voor degene die zelf gebouwen wil maken.
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan van gebruikte matriaal: lasergesneden karton of plastic/resin.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

marc goovaerts

Plastic/resin. Maar spreken we over gefreesd, gegoten of 3D-print ?

Steam.N

Voor mij ook resin ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Als 't mooi en bruikbaar is zijn we al tevreden!
Het materiaal maakt tenslotte niet zo veel uit.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Vreemd dat er op dergelijke vragen zo weinig reactie komt. Nochtans dacht ik dat er voor zelfbouw behoorlijk wat behoefte was aan ramen en deuren. [B)]
Ben ik mis?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Nee, Luc, je bent helemaal niet mis. Blijkbaar gaat bij degene die reageerden de voorkeur uit naar resin of plastiek.
Ikzelf geef echter de voorkeur aan lasergesneden karton, om de eenvoudige reden dat het zeer eenvoudig is het "glas" er op te kleven.
Bij Resin moet dit gebeuren met sekondenlijm (kans op witte sluier) en bij plastiek met (bij voorkeur) vloeibare plastieklijm (Tamiya, Humbrol, Kibri enz.) die door zijn waterachtige vloeibaarheid, bij de minste onvoorzichtigheid kans op vegen geeft.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

zelf doe ik dat met mek (methyl ethyl ketone) een giftig goedje maar dat loopt zonder vlekken mooi rond.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Peter, in de Club kleven we de ramen (doorschijnende projectie bladen) en de gordijnen met een "alles klever" van Pattex, een rode tube.
Dat is bij ons voor het ognenblik op resin, maar dat werkt op alles, ook papier en karton dus.Dat is een traag drogende lijm, maar dat "plakt" ferm! [:D]
We hebben wel niet geprobeert als dat plasticard doet smelten, maar ik denk niet!
stefan.

marimon

Mijn voorkeur gaat uit naar plastic/resin.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

guy holbrecht

Prima initiatief. Voor mij geldt geen voorkeur. Mijn gebouwen worden al jaren in polystyreen opgebouwd. Of er nu lasergesneden kartonnen deuren en ramen in geplaatst worden of exemplaren uit resine, dat maakt voor mij niet veel uit. Gewoon kwestie van de juiste lijm voor elk product te gebruiken.

Groeten,
Guy

Jozef

plastic/resin vind ik wel goed , karton heb ik nog niet mee gewerkt !
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Paulogic

... ik mag niets zeggen zeker ??? ... [:D][:D][:D]

karton, styreen,hout,... allemaal verschillende manieren om
mooie details te maken zoals deuren, vensters, steunijzers,
luiken, putdeksels, deurmatjes,... Als het maar mooi is en
bruikbaar is het allemaal goed toch ?

mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Paulogic

... ik mag niets zeggen zeker ??? ... [:D][:D][:D]

karton, styreen,hout,... allemaal verschillende manieren om
mooie details te maken zoals deuren, vensters, steunijzers,
luiken, putdeksels, deurmatjes,... Als het maar mooi is en
bruikbaar is het allemaal goed toch ?





't Is toch verdomd moeilijk om niets te zeggen als nu jij net in het bezit bent van fraaie vensters en deuren ![}:)][:D]

Groeten Peter[;)]

Paulogic

Merci... nu heb ik het niet gezegd he...[:D][8D][8D]
mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

't was eruit zonder dat ik wist [}:)][;)]

Groeten Peter[;)]