Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Station aan de Duitse grens

Gestart door Dirky, 03 maart 2011, 20:30:40 PM

Dirky

Aart,
Je uitleg is inderdaad aanvaardbaar? Hoe ik dat alles in model moet brengen weet ik nog niet?

Mijn ontwerp is ontstaan aan de hand van volgende gegevens:
-   Plattegrond van het station zoals getekend. Dat wordt Proto87 uitgevoerd.
-   In het Zuiden en het Oosten zijn er verborgen daalspiralen naar het schaduwstation. Daar moeten heuvels zijn?
-   De hoofdlijn zou (zie rubriek denkpistes) voornamelijk grotere treinstellen laten paraderen in o.a. ook RP25?
-   Ik heb een model van een stoomkraan gemaakt (zie vroegere draadjes) die aan een wand graaft en wagonnen kan laden. Daarvoor heb ik een ruimte nodig van zowat 1m op 0,5m! Het herlaadmechanisme meet dan nog eens 0,2m op 0,5m verborgen in een wand langs de lange zijde
-   Er moet een stukje vervallen ambachtelijke zone zijn
-   Het dorp zelf zou maximaal een 25-tal huizen en een kleine kerk hebben.
-   De rivier kan geen transportfunctie gehad hebben omdat ik wat ?special effects? ga toepassen die beweging simuleren. Dus geen industrie langs de rivier.
-   Een zagerij is eventueel een optie maar geen noodzaak.
-   Dan rest er nog een straat (of meerdere) waar enkele voertuigen rondrijden met het ?Dirky Car System??

Mijn initieel plan liet iets meer ruimte toe door de hoger gelegen parade baan.  Als die nu wat dieper komt en weg van de Noord-West hoek verlies ik vrij veel ruimte? Het zal dus echt zorgvuldig moeten worden uitgetekend om als mijn ?dingen? op de voorziene oppervlakte te krijgen?

Ik ben ervan overtuigd dat je mij nog zal kunnen bijsturen!

alvast bedankt!


Aart

Ik zal morgen proberen iets te schetsen met je gegevens. Is het eventueel aanvaardbaar als het station aan de paradebaan komt? De problemen zitten namelijk vooral in het feit dat je een station aan een enkelsporige zijlijn wilt combineren met een tweesporige paradebaan. Normaal gezien is dit onlogisch. De logische verklaring moet dan uit het landschap komen.

Een dorp van 25 huizen is te klein voor een station zoals jij getekend hebt. Dat betekent dat je de suggestie moet wekken dat het grootste deel van het dorp over de rand verder gaat. Maar dat moet lukken.

just4fun

citaat:
Geplaatst door Aart

...
Een dorp van 25 huizen is te klein voor een station zoals jij getekend hebt. Dat betekent dat je de suggestie moet wekken dat het grootste deel van het dorp over de rand verder gaat. Maar dat moet lukken.


Volgens mij is dit niet echt een probleem. In den beginne bouwden ze een station meestal toch aan de rand van het dorp?
Zelfs Antwerpen-Centraal lag ooit aan de rand van 't stad [;)].
Paul

Michiel

Straffer nog, men ging een spoorlijn niet van dorpskom tot dorpskom laten slingeren. Een halte of station lag (en ligt) dikwijls kilometers van de werkelijk dorpskom.

Urbanisatie van het dorp gebeurde dan geleidelijk ook vanaf het station, wat een klein hoopje huizen naast het station volledig kan verklaren.

En, een wat groter emplacement plaatste men vroeger ook op strategische plaatsen waar men goederenaflossing en samenstelling kon doorvoeren voor de plaatselijk loskoeren, om met een caboteur te behandelen. Er moest hiervoor geen groot dorp in de buurt zijn.

Bon dit zijn gewoon een aantal persoonlijk reflexies. Want, Dirk, ik heb de indruk dat je nog een paar andere apen in je mouw hebt zitten! [;)]

En Aart, jouw manier van het verantwoorden van een spoorlijn, zint me helemaal. Het is een erg boeiende oefening om historie, geografie, cultuur en nijverheid de binden tot een verhaal en motivatie van het sporenverloop. Ik lees met veel aandacht en plezier je benadering van het probleem. [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
Straffer nog, men ging een spoorlijn niet van dorpskom tot dorpskom laten slingeren. Een halte of station lag (en ligt) dikwijls kilometers van de werkelijk dorpskom.
Klopt helemaal. Dit had te maken met de "stinkende stomers", maar ook met de prijs van onteigeningen.
Binnen een vallei ligt dat natuurlijk wat moeilijker. Ook de spoorwegen zochten naar een aanvaardbaar trac?, en dat is langs de rivier, enkele meters boven het gemiddelde waterniveau.
Men kon moeilijk het station in een naburige vallei leggen. [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Het station mag echt niet aan het dubbelspoor komen. De lengte van het station laat volgens mij niet toe langs een drukker traject te liggen. Ik laat dan nog liever het dubbelspoor weg en zorg dan voor een aansluiting met een tram of zoiets.... Of ik zoek andere animatie [:)]
Als het station te "groots" toont voor een enkelspoor kan ik er wel nog een spoor van weglaten.

Het idee voor het dubbelspoor heeft twee achtergronden:
1. Het paraderen met minder mooi materiaal - en daarbij refereer ik naar omgebouwde oude Marklin loks. RP25 wielen eronder, hier en daar opsmukken, deftig verouderen... Daar er geen halte voorzien is op het spoor heeft ook niemand tijd om details te bekijken en te bekritiseren! En zo kan mijn archief ook nog eens de baan op [:)]
2. De baan moet op de baan (tentoongesteld worden). Alhoewel er toch wel wat speciale animatie komt vind ik "het nu en dan passeren" van een treinstel een leuke afwisseling...

Maar ja, we kunnen nog alle richtingen uit! En met Aart erbij denk in dat we nog niet aan het einde van ons latijn zijn... [;)]

Aart

citaat:
Geplaatst door Dirky


Mijn ontwerp is ontstaan aan de hand van volgende gegevens:
-   Plattegrond van het station zoals getekend. Dat wordt Proto87 uitgevoerd.
-   In het Zuiden en het Oosten zijn er verborgen daalspiralen naar het schaduwstation. Daar moeten heuvels zijn?
-   De hoofdlijn zou (zie rubriek denkpistes) voornamelijk grotere treinstellen laten paraderen in o.a. ook RP25?
-   Ik heb een model van een stoomkraan gemaakt (zie vroegere draadjes) die aan een wand graaft en wagonnen kan laden. Daarvoor heb ik een ruimte nodig van zowat 1m op 0,5m! Het herlaadmechanisme meet dan nog eens 0,2m op 0,5m verborgen in een wand langs de lange zijde
-   Er moet een stukje vervallen ambachtelijke zone zijn
-   Het dorp zelf zou maximaal een 25-tal huizen en een kleine kerk hebben.
-   De rivier kan geen transportfunctie gehad hebben omdat ik wat ?special effects? ga toepassen die beweging simuleren. Dus geen industrie langs de rivier.
-   Een zagerij is eventueel een optie maar geen noodzaak.
-   Dan rest er nog een straat (of meerdere) waar enkele voertuigen rondrijden met het ?Dirky Car System??



citaat:
Geplaatst door Dirky

Het station mag echt niet aan het dubbelspoor komen.
De lengte van het station laat volgens mij niet toe langs een drukker traject te liggen. Ik laat dan nog liever het dubbelspoor weg en zorg dan voor een aansluiting met een tram of zoiets.... Of ik zoek andere animatie [:)]
Als het station te "groots" toont voor een enkelspoor kan ik er wel nog een spoor van weglaten.

Het idee voor het dubbelspoor heeft twee achtergronden:
1. Het paraderen met minder mooi materiaal - en daarbij refereer ik naar omgebouwde oude Marklin loks. RP25 wielen eronder, hier en daar opsmukken, deftig verouderen... Daar er geen halte voorzien is op het spoor heeft ook niemand tijd om details te bekijken en te bekritiseren! En zo kan mijn archief ook nog eens de baan op [:)]
2. De baan moet op de baan (tentoongesteld worden). Alhoewel er toch wel wat speciale animatie komt vind ik "het nu en dan passeren" van een treinstel een leuke afwisseling...

Maar ja, we kunnen nog alle richtingen uit! En met Aart erbij denk in dat we nog niet aan het einde van ons latijn zijn... [;)]



Tjah Dirk,
Je maakt het er niet makkelijker op. Ik denk dat je moet gaan kiezen.

Allereerst je stoomkraan. Dit is een zogenoemde lepelbagger. Deze werd gebruikt voor het afgraven van zand, klei, grind en zacht gesteente. Als je deze op je baan wilt verwerken, dan kies je dus voor een landschap met zo'n ondergrond. Gezien je wens om je station te situeren aan de Duitse grens, zijn er denk ik een paar mogelijkheden:
1. bruinkoolwinning langs de Duits-Nederlandse grens. (zie bijvoorbeeld: http://www.heerlenvertelt.nl/2011/02/heerlen-toen-steenkool-en-bruinkool/
http://www.menckundhambrockarchiv.de/Ubersicht/Bagger/Bagger_bis_1920/Galerie/galerie.html
2. Mergelwinning / kalksteenwinning.
3. Graafwerkzaamheden in kalksteen. Bijvoorbeeld de aanleg van een spoorlijn waarvoor een deel van een heuvel afgegraven wordt.

In ieder geval heb je in al die gevallen een veel minder ruig landschap. Lage heuvels met glooiende hellingen. Wat ook opvalt is het vrijwel ontbreken van beken en riviertjes. Dit komt doordat deze gesteenten poreus zijn. Het water zakt in de bodem weg.

Voordat je kunt gaan schetsen, zul je dus een keuze moeten maken.

Wat je paradebaan en je station aan een zijlijn betreft. Als je die wilt combineren op ??n baan, dan moet je een goede reden hebben om het station niet aan de hoofdlijn te situeren (zoals ik eerder betoogd heb). Is een station aan een parallelspoor een idee. Een voorbeeld, in een plaats vlak bij waar ik woon, is Twello in de jaren 50 (zie http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_archief/gelderland/twello.html). Treinverkeer tussen Apeldoorn en Deventer kon op de dubbelsporige hoofdlijn doorrijden, terwijl het lokale boemeltje en de goederentreinen voor de veiling en de slachterijen via het parallelspoor naar het station en de los- /laadperrons konden.

Ik heb ook even wat geschetst op basis van:
- kalksteengroeve met smalspoor prominent aan de linkeronderhoek van de tafel
- Doorlopende paradebaan van links naar rechts over de modelbaan
- Stationsgebied aan parallelspoor midden op de tafel
- Lage glooiende heivels
- Klein dorp met verspreid staande huizen aan de rechterkant(agrarische omgeving, het station staat er ivm de steengroeve)
- Een boomgroep of gebouw verhult aan beide kanten van de tafel dat het spoor niet rechtdoor de tafel afrijdt, maar de heuvel induikt naar het schaduwstation.
- GEEN riviertje.


Aart

Nota Bene,
Ik heb ook je stukje over Proto87 en RP25 gelezen. In het plan dat ik getekend heb, komen er dus vier wissels met Stub-Switch bovenop de tafel. Lijkt me echter geen probleem om die een beetje aan het oog te onttrekken met een gebouwtje, een boom oid.

Dirky

Dank je voor het denkwerk Aart.

Nu, in geen geval komen er stubs zichtbaar opgebouwd. Dan laat ik nog liever het mix-idee varen. Het station wil ik ook niet tot op de achtergrond verplaatsen. Bij een breedte van 1,5m wordt de kijkafstand te groot.

Efkens laten rusten... er komen zeker weer nieuwe ide?en.

Dirky

In het boek dat ik van Wim (ysbeer) kreeg staan enkele mooie stations lay-outs. De foto op de omslag vond ik meteen "het meest karakter hebben"!
En uiteindelijk lijkt de omgeving van Troisvierges station in Luxemburg best te lijken op wat ik wil...

http://www.wageral.nl/cornelysmillen/cornelysmillen.htm
http://www.rail.lu/garetroisvierges.html

Aart

In ieder geval al leuke sfeerplaatjes. Ik ben benieuwd hoe je dat gaat vertalen naar een plan op je tafel.

Dirky

Aart,

ik ga zeker niet nabouwen wat er op de foto's te zien is maar refereer enkel naar de omgeving. Sterk glooiend landschap, een tunnel kan er dus best bij... Station moet kleiner zijn!
Het dubbelspoor laat ik wellicht achterwege en misschien kan een 3de spoor de functie van parade overnemen. Hoofdspoor verdwijnt dan achter de heuvels, 3de spoor gaat de tunnel in...

'k ga zeker nog een beetje meer googlen.... [:)]

Peter

Een leuk gegeven, en zelden te zien op modelsspoorbanen is de trein (normaalspoor) die door het dorp/stadje rijdt. Zo is er niet ver van de grens (ong. 20 km) het stadje Olef, vlakbij de Olef-talsperre. Hier rijdt/reed de trein door het stadje, en wel zo dat van een huis de hoek moest afgeschuind worden tot de hoogte van de rijtuigen. ik moet er nog ergens foto's van hebben liggen.



Edit: foto toegevoegd (niet van mij)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Het is een zijsprong, maar de foto hierboven laat me onmiddellijk denken aan de tijd dat, 150 jaar geleden, een spoorlijn door de straten dwars door Brussel liep, van Noord naar Zuid, met de conducteur voorop lopend met bel en rode vlag (of lantaarn 's nachts) om het gevaarte aan te kondigen. In 1871 werd dit afgeschaft wegens te gevaarlijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ook vandaag nog rijdt er regelmatig een trein door Olef. Als bewijs hiervan, onderstaande foto.

Met vriendelijke groeten
Peter