Station aan de Duitse grens

Gestart door Dirky, 03 maart 2011, 20:30:40 PM

Dirky

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110303001.jpg/IMG

iets ongebruikelijke manier om een plan te maken :)

ca. 1940 ergens aan de Duitse grens ('k weet wel nog niet welke kant van de grens :)). Station volgt een rivierke en ligt dus gedeeltelijk in een bocht.

Stationsgebouw staat achter het verste spoor.
Tussen het verste en het spoor ernaast komt een verhoogd platform.
De sporen ervoor liggen in een genre laadzone zonder verhoogd platform.
Het spoor helemaal vooraan leidt naar een kleine werkplaatst/kolenoplag.
Zowel Links als Rechts lopen de sporen samen naar een enkelspoor.

Lengte lijkt me OK voor iets langere treinen. Nu een BR17 met 12 wagons maar tot 20 kleine wagons moet mogelijk zijn (of 4 a 5 personenwagons).

Iemand hints om het aangenamer/realistischer te maken?

Lengte zal ongeveer 3 meter zijn (enkelspoor links naar enkelspoor rechts)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
iets ongebruikelijke manier om een plan te maken [:)]
Origineel [8D]
Ik zou in elk geval een uithaalspoor niet vergeten, maar misschien is dat "buiten beeld" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

niet aan gedacht maar zal ik rechts moeten doen... daar gaat sowieso een spoor weg naar een industriezone. Links gaat het spoor weg door een smalle vallei...

Paulogic

Dit is de manier om een baan te proberen. Zoals we vroeger
op de vloer deden met dozen als huisjes, lego om bruggen te maken
en van alles en nog wat als scenery en passagiers. Off Scale
meestal maar wel leuk en leerrijk. Spijtig hebben we nu niet
allemaal de sporen om het nog op die manier te doen...

Succes alvast !!!
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

ik gebruik hier flex-spoor van http://www.flexgleise.de/preise.html

zeer goedkoop maar zeer lelijk [;)]

'k Ga die gebruiken voor een schaduwstation...

jacques timmermans

Dirk,

Over de aftakkingen van het tweede en het eerste spoor, gezien vanaf de voorkant, naar een werkplaats cq. een kolenopslag heb ik toch mijn twijfels: een van beide aftakkingen is teveel.
Ik zou vanaf rechts gezien de eerste aftakking (van het eerste spoor) gewoon weglaten en deze vanaf het tweede spoor zoveel mogelijk naar rechts verplaatsen. Dit houdt wel in, dat je een DKW moet installeren, wat echter het rijplezier en -mogelijkheden verhoogt. Wel zou je ongeveer in het midden van het eerste spoor nog een linkse wissel kunnen leggen,zodat je zowel  naar links als ook naar rechts kunt rangeren. Deze constellatie werd en wordt in Duitsland bij kleinere stations nog zeer vaak toegepast; Alhoewel er steeds meer kleinere stations opgedoekt worden!

Jacques Timmermans

Dirky



De eerste foto is niet helemaal duidelijk Jacques maar ik denk dat wat je bedoeld er ook ligt. Komende van rechts kan je vanaf spoor 3 met een L wissel over een DKW naar de BW. Op spoor 4 via een L wissel of net een stap verder via de DKW.

bedoeling is een "wachtende lok voor de BW" te kunnen parkeren...

ysbeer

Ik heb hier een boek met 80 duitse station,als je wilt kun je dat wel van mij hebben.

80 spoorplannen met fotos
wim

Dirky

graag Wim, ik stuur een PB [:)]

vanmiegroet

Of je kan de Vennbahn nadoen.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Dirky

Heb eens gegoogled op Vennbahn en toch wel enkele mooie foto's gevonden mat taferelen die wel de moeite zijn om na te bouwen. Bedankt voor de tip Ruben!

Voor het station baseer ik me voorlopig op:



uithaalspo(o)r(en) bepaal ik maar als de omgeving iets beter bepaald is.

Dirky

het geheel begint vorm te nemen:



Het glooiend landschap wordt eerst helemaal uitgetekend om te kunnen bepalen hoe de baan kan opgedeeld worden in verschillende stukken die dan transporteerbaar zijn. Bedoeling is niet met rechte naden te werken maar eerder natuurlijke afbakeningen als scheiding te gebruiken. Iets meer werk maar wat dient 3D anders voor.... [:)]

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky

ik gebruik hier flex-spoor van http://www.flexgleise.de/preise.html

zeer goedkoop maar zeer lelijk [;)]

'k Ga die gebruiken voor een schaduwstation...



Heb eens gekene op die site.
Interessant, maar ik vermoed dat het code 100 spoor is ?
Hebben zij code 83 ook ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kautenbach

mooi zo 3D , en mooi met dat dubbelsporige defileerbaanvak, ik begrijp alleen niet de opzet vh station, waarom ligt er een dubbelspoor naar het onderste spoor?
Is dat conform en reeel voorbeeld?
verder wel mooi ruim van opzet zo, niet teveel sporen en mooi van lengte, ben benieuwd naar het plan inclusief landschap enzo

groet, wim

Dirky

idd code 100... geen 83 verkrijgbaar!

Wim, de onderste aftakking gaat naar een werkplaats. Via het dubbelspoor maak ik een wachtspoor om de volgende werkplaatskandidaat te laten wachten. Misschien komt daar de "waterkraan" wel. Realiteit? geen idee! Maar op de baan die ik als kleine pagadder op mijn slaapkamer had was er een identieke aftakking en die wil ik ergens nu ook. [:)]

Uithaalsporen komen er nog bij als ik meer zicht heb op de vorm van het oppervlak.