Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

LTD

Gestart door argilla, 02 maart 2011, 11:07:31 AM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Als je de weerstand niet gebruikt,maar de motoren voed met 1.5 (anderhalve) volt is het stroom verbruik in stilstand circa 3 mA

Wim, deze opmerking snap ik niet. De weerstand is er juist voor om de stroom te beperken tot 20mA, zowel in bedrijf als bij stilstand.
Zonder weerstand trekt een stilstaande motor veel meer stroom dan een draaiende. Dus jouw verhaal zou betekenen dat de stroomafname bij draaiende motor nog minder is dan 3mA, en dat wil er bij mij niet in.

argilla

zoals Klaas het reeds aanhaalde nml de Torqmasters blijven stroom trekken. Dit houdt de wisseltongen strak tegen de aanslagrails. De reden waarom oa er geen ontsporingen gebeuren ( op mijn P-T-P baan nog geen enkele) op de wissel zelf. Zeker bij zelfbouw wissels zoals bij mijn baan.
  Nadeel als ge 33 wissels hebt liggen is wel, dat je een degelijke vermogende transfo nodig hebt, die bovendien nog gelijkgericht is( maar dat is een simpele weleenswaar constante gelijkspanning van 12 V DC)
  Reden temeer dat ik mij afvroeg, achter een zelfbouwdecoder die zulke stromen aankan en die bovendien ofwel voor elke motor een uitgang heeft owel een soort van centrale waar je dan bv 8 motors kan aanhangen?
Begrijp je de redenering?
Anders swinnen de kostprijs gewoon de pan uit !
Ik weet dat dit niet easy zal zijn en ik hoop dan ook op de hulp van de electronica -genies hier [:D]

Misschien zal er ooit een decoder hier ontworpen worden die anderen ook kan helpen je weet maar nooit !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Bestaan er dan geen DCC-decoders via loconet of zo, die 16 of meer digitale signalen (dus aan/uit oftewel 0/12V of 0/5V) geven?
Als je die een dubbelpolig relais kan laten aansturen - desnoods via een simpel transistortrapje, ben je mijns inziens goedkoop gesteld.
Je 12V DC - voeding voor je wissels kan je uit een tweedehands treintransfo halen, desnoods meerdere.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Bestaan er dan geen DCC-decoders via loconet of zo,....
Gerolf, je kan wel zien dat je een analoogrijder bent.[:)]
Zodra het over Loconet gaat is het geen DCC meer.
Via Loconet kan het ook, maar zoals gezegd zijn er ook schakeldecoders die via DCC aan te sturen zijn.

eve

Ik heb het draadje nog eens gelezen.
In de opening zegt Argilla dat hij met
1) MM3 werkt (M?rklin Motorola..? : geen DCC )
2) Torquemasters. Die motoren moeten altijd stroom hebben : ca. 20 mA per motor. Geen pulsen.

Hij moet een decoder gebruiken die op de modus "duurstroom" kan gezet worden. Een signaaldecoder bvb. met een extra externe voeding zou perfect zijn.

Tussen deze decoder en de wisselmotor moet nog een schakeling gezet worden zoals de LA010 (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/LA010).

En voor 33 wissels maakt dat ca. 660 ma. Dat is met ca. 20 ? aan voeding gepiept.

Erik


argilla

eve;
Met MM3 = MultiMaus 3. Dit is van Roco maar ook Fleismahnn rijd met Rocomotion ( op de Oosterijkse site van e-bay heb ik daar eens op geboden .Dit geheel terzijde)


Blijft de vraag is dit in zelfbouw mogelijk.

  Het idee van een centrale met verschillende uitgangen. Geen slecht idee. Waarom bestaat zoiets( nog) niet ?
Tenslotte zo dit een pak eenvoudiger zijn, minder kosten en zuiniger in het energieverbruik zijn.
Kan iemand dit niet in elkaar steken ? Hij zou de modelspoorweg een grootte dienst bewijzen toch ?
Enfin dit geheel terzijde .

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

DCC : dan zijn er zeker oplossingen in de beschreven zin zonder een eigen decoder te moeten bouwen...

Erik



argilla

citaat:
Geplaatst door eve
DCC : dan zijn er zeker oplossingen in de beschreven zin zonder een eigen decoder te moeten bouwen...
Jamaar welke ?? dat is de vraag en hoe ?
Tenslotte is het wel de bedoeling met de walk-around ook de wissels te bedienen en binnenkort met de I-pod ( gehoord hoor)
Ik bedoel vanuit de handregelaar van de MM3
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eve

Begin dan maar eerst met uw wissels werkend aan een decoder aan te sluiten. De rest volgt wel.

Erik

argilla

Gerolf en anderen

ik denk dat ik iets gevonden heb dat in mijn richting komt. Klopt dit?
http://www.merg.org.uk/MERG%20KITS%20LEAFLET2008DCC1.pdf

onderaan blad 2    KIT 53

Wat denken jullie ??
De soort motors vernoemd Switchmasters  zijn de gebruikte motors op mijn baan.
Graag jullie opmerkingen aub [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

Klaas
Die weerstand is er alleen om dat de motoren met de bekende 12 volt gevoed kunnen worden
De echte vrijen spanning van deze motor is 3 volt ,
Ik laat ze draaien op 1.5 volt
Ze lopen dan soepel aan (wat met weerstand nog weleens slechter is)en worden absoluut niet warm.
Ik heb ze 24 uur (per ongeluk) achter elkaar aan laten staan
resultaat steenkoud
wim

ysbeer

Sorry hoor
Ik krijg nu echt het idee dat het draadje er alleen is om het probleem in stand te houden.

Als je een gewone decoder met 4 bistabiele relais koopt en daar via een 1.5 voeding je motoren op laat draaien is NIETS MEER AAN DE HAND.
Zo ding kost echt niet zoveel.
Er zijn er zelfs met acht relais.
Is dus 4 printjes voor 32 wissels

Zelfs bij die 20ma (?????) is 33 maal 20 nog geen amper.
Waar praten we nu over ??????????

Het spijt me maar ik stop met hieraan nog tijd te verdoen.

wim

argilla

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Sorry hoor
Ik krijg nu echt het idee dat het draadje er alleen is om het probleem in stand te houden.

Als je een gewone decoder met 4 bistabiele relais koopt en daar via een 1.5 voeding je motoren op laat draaien is NIETS MEER AAN DE HAND.
Zo ding kost echt niet zoveel.
Er zijn er zelfs met acht relais.
Is dus 4 printjes voor 32 wissels

Zelfs bij die 20ma (?????) is 33 maal 20 nog geen amper.
Waar praten we nu over ??????????

Het spijt me maar ik stop met hieraan nog tijd te verdoen.

wim



zoals U wil Ysbeer.
1) niet iedereen is zo "modelkrack" zoals jij. Maar even goede vrienden[;)]
2) 4Printjes ??? 4x4 is 16 en heb 33 wissels zo ?? 9 printjes zekers
3) als ge denkt Uw tijd te verdoen is het antwoordt simpel; reageer gewoonweg niet [;)]

sorry moest even stoom laten......
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik denk dat die kit53 geschikt is. Daar kan je rechtstreeks een goedkoop dubbelpolig relais mee aansturen, waarmee je de spanning voor je Turtoises kan omkeren.
Mogelijk is de oplossing van wim (8 bistabiele relais op een decoder) goedkoper. Als je met zulke relais een spanning kan ompolen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

...Als je met zulke relais een spanning kan ompolen...
Niet zo moeilijk. Het is een enkelpolig wisselcontact. Op het moedercontact zet je een wisselspanning, aan het ene dochtercontact hang je een diode "vooruit", aan de andere dochter een diode "achteruit".