Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

Peter

De 59 is ook een van mijn Belgische favoriete loks. Van jongs af aan zag ik die zeer dikwijls in Berchem voorbij denderen.
Wat was ik gelukkig met het oude Roco model (eerst de groene, daarna de gele 59) Hij was te breed, te hoog en waggelde soms bij het rijden, maar wat deed het.
Toen kwam de in mijn ogen het nog steeds beste model van de 59, namelijk de Märklin/Trix lok. Voor mij een super model, alleen, het geluid van motor en overbrenging waren wat minder.
En dat het VBV model. Beter rijeigenschappen, dat wel. maar hij ontbreekt de "LOOK" van de echte 59 (met look bedoel ik niet die groente hé)
Er mankeert volgens mij iets aan het uitzicht. Het kunnen inderdaad kleinigheden zijn. Spijtig, maar geef mij maar het Trix model 
Met vriendelijke groeten
Peter

Davy

#3976
Ik had graag deze 59 gehad in mijn collectie maar die voorkant is verre van de werkelijkheid. Even bij vermelden dat alles begint met een 3D tekening
en dat het zeer moeilijk is om een afgewerkte tekening op de pc te vergelijken met een paar goede foto's. Een detail is immers snel over het hoofd gezien.
Zelfs met de voldoende ervaring gebeurt dat. Achteraf na het gieten valt er niet veel te keuren want je kan moeilijk de mal opnieuw gaan frezen.

BramTrains

Citaat van: Peter op 14 januari 2018, 10:43:39 AM
De 59 is ook een van mijn Belgische favoriete loks. Van jongs af aan zag ik die zeer dikwijls in Berchem voorbij denderen.
Wat was ik gelukkig met het oude Roco model (eerst de groene, daarna de gele 59) Hij was te breed, te hoog en waggelde soms bij het rijden, maar wat deed het.
Toen kwam de in mijn ogen het nog steeds beste model van de 59, namelijk de Märklin/Trix lok. Voor mij een super model, alleen, het geluid van motor en overbrenging waren wat minder.
En dat het VBV model. Beter rijeigenschappen, dat wel. maar hij ontbreekt de "LOOK" van de echte 59 (met look bedoel ik niet die groente hé)
Er mankeert volgens mij iets aan het uitzicht. Het kunnen inderdaad kleinigheden zijn. Spijtig, maar geef mij maar het Trix model 

Ik begrijp u helemaal. Toen ik voor het eerst de foto ervan zag, dacht ik dat het om een N-spoor model ging. Ik denk dat er toch redelijk wat details ontbreken. Wat volgens mij het meest 'anti-59' is zijn de slangen en de koppelingen die onderaan het font ontbreken. Hoewel dat bij het trix model ook het geval is... Het groen vind ik te donker en er zit precies een patroon in de schildering. Het geel is ook te donker naar mijn mening.
Over de ganse lijn een tegenvaller, iets wat we van vbv niet gewoon zijn.

bellejt

ook mijn favoriete loc want zelf nog mee gereden in merelbeke.Heb hier een model van marklin en roco.Zijn duidelijk beter afgewerkt en de marklin is op schaal.De roco is wat groter uitgevallen.Rijd echter ook goed .

Wil desnoods wel foto's nemen van de modellen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dieselfreak op 14 januari 2018, 10:32:37 AM
Waarmee bewezen is dat ook kenners zich soms kunnen vergissen, meer zeg ik niet.
ondanks argumentaties en suggesties  van niet-kenners,wees eens eerlijk het had enkel te maken met het (oplopend) kostenplaatje (daar de mallen aangepast en opnieuw dienden gemaakt/veranderd te worden) en de latere oplevering  :-\

dieselfreak

Ik geef persoonlijk liever iets meer uit aan een model wat correct is uitgevoerd. Ok, ik weet ook wel dat modelbouw een kwestie is van compromissen sluiten en water in de wijn doen maar in dit geval is de wijn helemaal vervangen door water en dat is bijzonder jammer, maar helaas...
MC

59erke

Wel spijtig dat ze dergelijke fouten tolereren.

Ik heb deze 5906 alsook de 5936 ook besteld, maar wacht nog op levering.
Had ik het geweten had ik ze misschien niet besteld.

Valt wel op dat de eerder uitgebrachte 201053 wel goed oogt.
Hoe zat het trouwens met de eerder uitgebrachte 5931 ?  (was toen te laat om te bestellen)

Wat de Marklin's betreft deze ogen inderdaad niet slecht maar persoonlijk vind ik de detaillering op de VBV beter.
(Vergelijk nu enkel de museum editie 201010)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bellejt

de derde set is een feit : nieuwe 8830 met start stop functie en een door relais gestuurde slijper 9010.Simpele ombouw en de railreiniger was een koopje


Sicco

#3983
Citaat van: 59erke op 14 januari 2018, 13:10:04 PM
Wel spijtig dat ze dergelijke fouten tolereren.

Ik heb deze 5906 alsook de 5936 ook besteld, maar wacht nog op levering.
Had ik het geweten had ik ze misschien niet besteld.

Valt wel op dat de eerder uitgebrachte 201053 wel goed oogt.
Hoe zat het trouwens met de eerder uitgebrachte 5931 ?  (was toen te laat om te bestellen)

Wat de Marklin's betreft deze ogen inderdaad niet slecht maar persoonlijk vind ik de detaillering op de VBV beter.
(Vergelijk nu enkel de museum editie 201010)


De modellen zijn allemaal hetzelfde (afgezien van de lichtconfiguratie). Het is imho de schildering die bepaalt hoe het eindresultaat oogt. Ofwel, bij de ene schildering vallen de genoemde punten meer of minder op dan de andere.

ronny-vdv

Citaat van: 59erke op 14 januari 2018, 13:10:04 PM
Wel spijtig dat ze dergelijke fouten tolereren.

Ik heb deze 5906 alsook de 5936 ook besteld, maar wacht nog op levering.
Had ik het geweten had ik ze misschien niet besteld.

Valt wel op dat de eerder uitgebrachte 201053 wel goed oogt.
Hoe zat het trouwens met de eerder uitgebrachte 5931 ?  (was toen te laat om te bestellen)

Wat de Marklin's betreft deze ogen inderdaad niet slecht maar persoonlijk vind ik de detaillering op de VBV beter.
(Vergelijk nu enkel de museum editie 201010)
Ook de 5931 is niet correct als je goed kijkt.
Mvg,

ronny-vdv

krispy

Citaat van: 59erke op 14 januari 2018, 13:10:04 PM
Wel spijtig dat ze dergelijke fouten tolereren.

die moeten we ook niet tolereren , niemand is verplicht te kopen , maar dan vindt men volgens mij binnen dit en een paar jaar niets meer , want dan stopt het denk ik voor veel fabrikanten

En dan vallen we waarschijnlijk terug 40 jaar in de tijd waar er niets deftig te vinden was .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ronny-vdv

Citaat van: krispy op 14 januari 2018, 18:16:01 PM
Citaat van: 59erke op 14 januari 2018, 13:10:04 PM
Wel spijtig dat ze dergelijke fouten tolereren.

die moeten we ook niet tolereren , niemand is verplicht te kopen , maar dan vindt men volgens mij binnen dit en een paar jaar niets meer , want dan stopt het denk ik voor veel fabrikanten

En dan vallen we waarschijnlijk terug 40 jaar in de tijd waar er niets deftig te vinden was .
Je moet niet overdrijven, hé.

Momenteel wordt onze markt overspoeld door allerlei Belgische modellen waardoor we nu al selectief moeten zijn in onze keuzes. Want niet iedereen heeft een dikke portemonnee 8)

Ik vind dat een model zoals de reeks 59 wel de nodige inspanningen mogen geleverd worden daar er verschillende nummers en livreien kunnen geproduceerd worden. Kijk maar eens naar de reeks 62 van Roco. Hoeveel zouden ze daar al niet van verkocht hebben en zelfs momenteel worden ze nog onlangs geproduceerd met blauwe Infrabel livrei. Dat noem ik incasseren. Deze mal heeft voor de fabrikant goed opgebracht.

Toen Van Biervliet begon met budgetmodellen zoals de reeds 62, hebben ze goede modellen gemaakt waar ze nog vele vruchten kunnen van plukken.
Helaas is dat bij de reeks 59 niet het geval, zeker niet met de groene 5906. Daar slaan ze de bal volledig mis. Zelfs een reeks 62 is fijner gedetailleerd en goedkoper dan de reeks 59. Zelfs geen lantaarnhouders op de reeks 59 die wel op de reeks 62 aanwezig zijn.
Spijtig, want ik wou graag een volledige reeks 59 verzamelen.
Ze hadden meer aandacht moeten geven aan het wijzigen van mallen zodat ze later zonder veel problemen alle nummers konden produceren zonder aan compensaties te moeten inboeten.

Let op : ik vind Van Biervliet een trendsetter voor de Belgische markt en daar mogen we fier op zijn ! Alleen mag zijn oog iets kritischer zijn  ;)
Mvg,

ronny-vdv

Thommy

Citaat van: Peter op 14 januari 2018, 10:43:39 AM
Wat was ik gelukkig met het oude Roco model (eerst de groene, daarna de gele 59) Hij was te breed, te hoog en waggelde soms bij het rijden, maar wat deed het.
Toen kwam de in mijn ogen het nog steeds beste model van de 59, namelijk de Märklin/Trix lok. Voor mij een super model, alleen, het geluid van motor en overbrenging waren wat minder.
En dat het VBV model. Beter rijeigenschappen, dat wel. maar hij ontbreekt de "LOOK" van de echte 59 (met look bedoel ik niet die groente hé)
Er mankeert volgens mij iets aan het uitzicht. Het kunnen inderdaad kleinigheden zijn. Spijtig, maar geef mij maar het Trix model

Ik denk, als de plannen van de 59 kloppen de expo van VBV juister is ddn de MaTrix. Maaaar het gevoel dat er fout in zit blijft hier ook. Wss hebben ze bij Matrix gewoon de looks laten primeren. Ik vind persoonlijk ook de Matrix HLE18 (oude versie dus) beter geslaagd den de LSM qua kleuren.

Maar de gele en groene HLD59 zou ik niet kopen van VBV.

En tolereren van fouten. VBV HLE23? Foute plek pantografen ed? Zijn er ook veel van verkocht. En dat is al geen goedkoop model als de HLD62/59. Een vervangdak voor een kleine prijs zou ook een mooie geste eijn.
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Thommy op 14 januari 2018, 19:32:46 PM
En tolereren van fouten. VBV HLE23? Foute plek pantografen ed? Zijn er ook veel van verkocht. En dat is al geen goedkoop model als de HLD62/59. Een vervangdak voor een kleine prijs zou ook een mooie geste eijn.
toen ik mijn 25.5 ging afhalen stelde ik die vraag en men vindt daar dat het sop de kool niet waard is, dat toch niemand de moeite gaat doen dat te veranderen en omdat het mogelijks veel investeren is in iets waar niet echt veel (lees niets) aan verdiend kan worden, misschien had men de mal gewoon moeten aanpassen. Het is ook daarvoor dat het bij mij bij één VBV 59 en 2 23 gebleven is, het hadden er anders meer geweest ! Trouwens waren al veel 23 verkocht voor het algemeen geweten was dat de panto's verkeerd stonden

Sicco

Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog steeds amper opvalt. Persoonlijk vind ik de loc prima smoelen en leg ik inmiddels al een flinke verzameling aan. Zelf vind ik dat dit schromelijk wordt overdreven en zoals al aangegeven hoor je er pas wat over sinds er één was die het ontdekt had, maar ik realiseer me ook dat het mijn eigen mening is en een ieder het recht heeft om dat anders te zien.