Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

Robrecht

Deze twee kocht ik zondag via een forumlid van een ander forumlid ;) ook weer een gezellige babbel inbegrepen.

2813, 2861
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

mardig23

Knap hoor, Robrecht, helemaal in mijn straatje 8)

De 2861 heb ik vanmorgen nog zien rijden in de Gentboog.
Just te laat voor een foto :'(
Mvg Karl

Robrecht

Zonde dat je net te laat was, Karl :)

En deze mochten bij mij ook niet ontbreken :) De 2844 is ook nog een mooie die ik ooit wel eens zal toevoegen aan mijn vloot...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

raf

ik heb ook een paar nieuwe kunnen aan kopen















de wagons hed ik reeds meer ja je kunt nooit genoeg wagons hebben hé
de loco's kan ik uit mijn lijstje schrappen want die had ik nog niet

gr raf





If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Robrecht

5541 is een mooie :)

Raf, zoek je zo nog wagonnetjes? Ik heb er mogelijk nog wel een paar liggen.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

mardig23

Chique dinges Raf,

Wat dachtje, Ineens effe een lotje kopen :P

En scenery is ook wel eeuuuhh... speciaal ;D ;D
Mvg Karl

Alan On Track

Het was onlangs de eerste keer in bijna een jaar dat ik nog eens een nieuwe loc (en nieuw materieel in het algemeen) gekocht heb. Een Märklin-Hamo reeks 22. Het was een loc die ik wel al heel lang wilde en bovendien aan een hele mooie prijs (180) werd aangeboden. Ik was blij hem tegen te komen, want ik vond tot nog toe nergens een 2-rail versie. Het fijne is dat ik er nagenoeg al mijn Belgisch tijdperk IV materieel aan kan koppelen.

Enige detail... Het is ook mijn eerste digitale trein! Omdat ik hiervoor enkel een oude Fleischmann transfo had heb ik me online maar gouw ook een complete Multimaus aangekocht, eveneens voor een prikje. Alles bij elkaar was het wel een grote extra investering, maar ik was toch al langer van zin de overstap naar digitaal te maken, dit was de aanzet die ik nodig had. Het is alvast fijn om met deze loc te kunnen rijden, maar ik moet nog wel wat gewoon worden aan de besturing. Jammer genoeg was er geen goede gebruiksaanwijzing bij waar alle functies beschreven staan. Ben voorlopig nog op zoek naar alle standen van de lichten, ik krijg de frontseinen voorlopig maar in één richting aan. Ik zal nog wat verder moeten testen. Het is nu wel even gedaan met nieuwe treinen, ik ga mijn geld de komende tijd steken in het inbouwen van decoders in mijn andere locs. Dat zal ook wel een investering worden.

IMG_20190121_161225499 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190121_161234732 by Alan Jockmans, on Flickr

Eén ding wel: deze loc maakt nogal lawaai tijdens het rijden, is dat normaal voor Märklin-locs?
Modelbouw is een kunst

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 05 februari 2019, 17:43:38 PM
Eén ding wel: deze loc maakt nogal lawaai tijdens het rijden, is dat normaal voor Märklin-locs?

O nee, zeker niet, ze zijn juist wereldberoemd voor hun geruisloosheid! ;D ;D

;)

Michael

Ik heb 1 Märklin-hamo lok digitaal en die maakt ook zo'n herrie, daar wil je geen sound in, ik weet niet of dit voor alle märklin hamo's geldt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

voorlopig genoeg aan geschaft voor dit jaar .
het zijn gelukkig allemaal analoge loc's of de decoder kan op analoog omgezet worden
die decoders die zo van zich zelf op analoog gaan staan die werken niet op mijn baan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#4495

Mijn nieuwste aanwinst (ooit verkocht, maar nu toch weer aangekocht), deze halve duitser. Minitrix produceerde in 2002 een eenmalig reeks van deze Belg type 26 onder artikel nummer 12407. Ondertussen zijn deze modellen dus ook alweer 16 jaar oud. Deze '26' is in feite een Duitse baureihe 52 in Belgische kleuren. Het gekozen bedrijfsnummer is 26.005, gebouwd in Tubize en met stelplaats GMN, Montzen, met dubbele koplampen en zou dus een uitvoering zijn van na pakweg 1957, maar ik moet nog eens uitzoeken wanneer de 26.005 uitgeschreven werd (misschien zelfs vóór 1957).

Jammer genoeg is dit model niet helemáál correct als Belg. De Belgische locomotieven werden in Belgische fabrieken gebouwd en weken af van de Duitse versie. De belangrijkste verschillen waren dat de Belgische versie een open cabine had en raampjes op de tender als windbescherming bij het achteruit rijden. Ook een paar details zoals het type koplampen en buffers zijn niet volgens groot voorbeeld.

Minitrix had misschien beter het nummer 26.101 toegekend; het nummer van de museumlocomotief. Deze museumloc is niet van Belgische makelij, maar was een Duits product in Poolse dienst, met gesloten cabine. Het Minitrix model komt hier beter mee overeen.

Het model is vervaardigd uit metaal (Zamak), en heeft een ankerloze motor in de ketel. Alle vijf de drijfassen worden aangedreven, en 4 van de 10 drijfwielen hebben anti-slibbandjes. Alle wielen zijn voorzien van sleepcontacten, ook de tenderwielen, waardoor elektrisch contact met de rails erg goed is. Analoog rijdt deze locomotief zacht en rustig, met een zeer respectabele trekkracht.

In de tender is een NEM 651 connector ingebouwd, waardoor deze locomotief heel gemakkelijk te digitaliseren is. Echter, niet elke decoder kan goed overweg met deze ankerloze motor. De ESU Lokpilot 3.0 (art. Nr. 52687) is niet in staat om de motor goed aan te sturen, waardoor de locomotief erg schokkerig blijft rijden. Zelfs na afregeling door ESU Duitsland bleef het rijgedrag van de locomotief onbevredigend. Welke decoder wel goed overweg kan met deze nukkige motor, moet ik nog uitzoeken.

Maar de uitstraling van dit model is heel goed getroffen. De loc smoelt goed, de kleuren zitten lekker, detaillering is fijn en belettering strak. Het is een model dat heel aangenaam overkomt, zowel in de vitrine als op de baan.

Op de modelbaan kan je deze locomotief vrij makkelijk kwijt. Als goederenlocomotief voor een sleep van ertswagen in enkel- of dubbelsspan, in een Ardens kader is ze in haar natuurlijk biotoop. Maar elke variatie op dit thema is denkbaar.  Als reizigerslocomotief is dit model ook zonder meer in te zetten, in combinatie met oudere rijtuigen uit de jaren '40 en '50 (types N, L, M of K) en zelfs ex-Pruisische 3-assers. Gezien de goede aanzetkracht, maar de vrij lage maximum snelheid van 80 km/u, zal deze loc vooral stoptreinwerk verrichten op hoofd- en secondaire lijnen, maar voornamelijk in het zuidelijk, heuvelrijk deel van ons land.

Dus, al bij al een zeer mooi geste van Minitrix naar de Belgische N-rijders, met een technisch en optisch goede machine, die mits wat inbeelding, een vrij brede inzetbaarheid heeft tijdens tijdperk III in het zuidelijk deel van België, of als TSP/PFT museumlocomotief op een moderne baan, en zo ook in mijn verzameling '1962' is ze een mooie aanvulling.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

leuk eens de kleinere variant te zien van deze stomer

mahtoska1


raf

mooie machine en laat ik nu juist dezelfde gekocht hebben in H0
tender is nummer 32.045
ook plezant om nu te weten wat ik er achter kan hangen  N, L, M of K
dus mijn ovb's passen er mooi achter
ik heb nog expruisische 1 en 2 de klassers met 2 boogies
https://www.youtube.com/watch?v=uYU8oosgjSU
passen deze daar ook achter ??
ja hier in ben ik niet zo goed anders efkes straks aan andré vragen

gr raf en succes met je aanwinst


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

aanwinst: Roco type 101, nieuw in 't dooske... gekregen als wederdienst voor een half uurke werk.

Als 't zo blijft doorgaan zal ik nog verplicht zijn een Belgische baan te maken.  :)