Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

Metpetergaathetbeter

nee het valt niet direct op behalve je je een Marklin(en deze neemt men vaak om aan te tonen hoe het niet moet) naast zet en wees eens eerlijk voor dezelfde moeite en geld had hij ook juist(er) kunnen zijn.

Davy

Ik heb vandaag de 201.053 eens goed bekeken en deze oogt dan wel een heel mooi. Niets op af te keuren mensen

Ik twijfel er zeker niet aan dat sommige fabrikanten hun best doen om een zo juist mogelijk model op de markt te brengen maar ze mogen miss wat meer een rolmeter, pen en papier, en eventueel fotocamera gebruiken ipv de technische tekeningen letterlijk over te nemen. En zeker als het over tekeningen gaat van de jaren stillekes.

@Thomas: ik denk dat de mensen hier oud genoeg zijn om zelf te beslissen of ze dan wel of niet die hld59 kopen bij VBV ;)

ronny-vdv

Idd. op de 201.053 valt er niks op aan te merken.
Deze is super.
Mvg,

ronny-vdv

Thommy

Citaat van: Sicco op 14 januari 2018, 19:49:59 PM
Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog steeds amper opvalt. Persoonlijk vind ik de loc prima smoelen en leg ik inmiddels al een flinke verzameling aan. Zelf vind ik dat dit schromelijk wordt overdreven en zoals al aangegeven hoor je er pas wat over sinds er één was die het ontdekt had, maar ik realiseer me ook dat het mijn eigen mening is en een ieder het recht heeft om dat anders te zien.

Moet de 22 en de 23 es naast elkaar zetten (staan zo in m'n kast zij aan zij). Dan valt het wel op...
Maar idd, was int begin niet bekend
Greetz

Thommy

59erke

geen goed idee om deze discussie verder te voeren in de topic kwaliteit gestart door Peter ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 januari 2018, 19:44:02 PM
Citaat van: Thommy op 14 januari 2018, 19:32:46 PM
En tolereren van fouten. VBV HLE23? Foute plek pantografen ed? Zijn er ook veel van verkocht. En dat is al geen goedkoop model als de HLD62/59. Een vervangdak voor een kleine prijs zou ook een mooie geste eijn.
toen ik mijn 25.5 ging afhalen stelde ik die vraag en men vindt daar dat het sop de kool niet waard is, dat toch niemand de moeite gaat doen dat te veranderen en omdat het mogelijks veel investeren is in iets waar niet echt veel (lees niets) aan verdiend kan worden, misschien had men de mal gewoon moeten aanpassen. Het is ook daarvoor dat het bij mij bij één VBV 59 en 2 23 gebleven is, het hadden er anders meer geweest ! Trouwens waren al veel 23 verkocht voor het algemeen geweten was dat de panto's verkeerd stonden
Ik denk dat jij wat vergeetachtig bent. We informeerden reeds eerder achter andere inzetstukjes voor de 23's en 25's op hun opendeurdag. Het sop bleek de kolen niet waard of men zou een heel duur inzetstukje produceren wat niet zo goed zou verkopen ...

Tot daar toe, ik zal mijn 2316 en 2502 wel verbouwen dit jaar zodat de panto's juist staan.

Betreft modellen en fouten, fouten zijn te tolereren, maar niet als de prijs torenhoog is. Om te verduidelijken: Koop ik een dieselloc van 200 euro voor een analoog model, wel dan moet die perfect zijn, bij eentje van €100 tolereer ik die fout wel. Eerlijk gezegd bij die 2502 voelde ik mezelf toch wel wat bedrogen toen ik te weten kwam dat die panto's verkeerd stonden (model van €250 voor een digitale uitvoering).

Zelfde met die tremelwagens die uit de doos voor geen meter deftig bollen, het is geweten maar er wordt niks aan gedaan ...
Bij andere merken kom je zeker ook fouten tegen maar daar beweert men minder dat alles perfect is etc ...

De winkeliers mogen blij zijn dat we modellen bij hen kopen, want KLANT IS NOG ALTIJD KONING en sommige fabrikanten krijgen dat maar niet in hun oren geknoopt en gaan er vanuit dat de klant alles slikken wat men de klant voorschotelt.

Dag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oebr

#3996
past het inzet-dakstukje van de 22 in de 23-25 ?

Een afgietsel in resin kan dan misschien wel ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Sicco

#3997
Sorry dat ik wat feller ga reageren dan gewoonlijk (het is niet persoonlijk - ik ben niet bezig met wie hoe reageert hier) maar ik lees dingen waar ik gewoon echt enorme moeite mee heb, waar ik enorme vraagtekens bij stel en waarin ik zoveel aannames en vooringenomenheid lees dat het bij de beesten af is.

Hoe kan het zijn dat je een model mooi vind, maar je bekocht voelt als een ander je wijst op een fout die je zelf niet opgevallen was?
Hoe kan het zijn dat je niet weet dat het verschil in dak tussen de 22 en 23 één van hun grootste onderlinge verschillen is, maar het wél belangrijker vind dat de panto's een paar mm verkeerd staan?
(ik heb overigens het idee dat het optische 'probleem' meer is dat de panto's wat aan de kleine kant zijn)

En zo zijn we nu alweer een hele weekeinde bezig om bij telkens dezelfde fabrikant telkens dezelfde fouten te benoemen. Het gaat maar door en door en door. Het versterkt het gevoel dat men hier op dit forum alleen maar bezig is met negativisme en klagen. Is het punt niet op een gegeven moment gemaakt? En waarom zwijgt dit volledige platform als er een goed model uitkomt of als er weer een mooi nieuw initiatief wordt gestart voor een markt met zulke kleine marges? Dit heeft niets meer met opbouwende kritiek te maken, dit lijkt eerder op genoegen scheppen in het bashen van één bepaalde fabrikant.

Omdat ik wéét dat het absoluut onwaar is kan ik niets zeggen dat de vooringenomenheid en de veronderstellingen die worden gedaan over de instelling van VBV met betrekking tot de kwaliteit van het geleverde en de klantgerichtheid op de beesten af is! Beschamend. Dit doet volledig geen recht aan de passie die ze daar met twee-en-een-halve man hebben. En ja, natuurlijk is het ook gewoon een business, maar moet het bedrijf maar omvallen om een gemaakte fout? Er is ergens een grens aan het balen van het feit dat je geliefde model niet geworden is zoals je had gehoopt.

Misschien mag ik wat uit de doeken doen over de marges in ons wereldje in onze markt. In Nederland zeggen de fabrikanten (zowel de eigen kleinseriefabrikanten als de grote spelers die veel Nederlands produceren) dat ze niet beginnen aan een VIRM, een SLT of een willekeurig ander wat groter model ondanks de enorme standaardisatie aan materieel bij NS wat het makkelijker zou moeten maken en ondanks dat de markt aan Nederlandse (moderne) rijders twee keer zo groot is als in België. En toch hebben we in België een fabrikant die wél de gewaagde modellen maakt, zelfs ook voor de oudere tijdperken. Als grote, reguliere modellen in een grotere markt als NL niet kunnen, hoe groot denk je dan dat de marges zijn in een markt als de Belgische? En met die gegevens moeten keuzes worden gemaakt, keuzes die de grote fabrikanten voor de grote markten niet perse allemaal hoeven te maken. En zelfs daar zijn de marges klein hoor.

We kunnen allemaal wat vinden van fouten die ontstaan zijn als gevolg van problemen in de communicatie met China, of de onwetendheid of desinteresse daar. We maken ons ook druk om de prijzen. Het is nu eenmaal het gegeven dat het of het een of het ander is. Dat vind ik ook niet leuk, dat vind niemand leuk, maar dat is de realiteit. Anders is de boel niet rendabel. Dan betaal je 300-400 euro voor een locomotief die net zoals vroeger in één kleur en met één nummer uitkomt en waarvan je nog steeds niet de garantie hebt dat niet iemand een foutje vind omdat die vanuit zijn luie stoel met zijn eigen privécollectie pas aanspreekt nádat een model is geleverd om te kijken of het klopt of niet.

En zelfs de 'simpele' locomotieven. Roco maakt een 1100 en brengt één nummer uit per kleurversie. In de kleine Belgische markt kun je onderhand zelf je nummer of je stelplaats of je jaar van inzet kiezen van veel modellen! En toch moeten we de indruk wekken dat wij alles moeten slikken wat zij maken!? Hoe verwend kunnen we nog worden?
Misschien moet VBV daar dan maar eens mee stoppen, als dat teweeg brengt dat blijkbaar alles van je verwacht wordt en niets geaccepteerd. Ik zou het om minder doen. Gelukkig kan gene enkele fabrikant bestaan van die paar puristen op een forum als deze en zit er onder 'ons' een veel grotere groep die het bestaan ervan mogelijk maakt.

Fouten benoemen mag (bij voorkeur in een nette materieelbespreking waarin je ook het lef hebt om de positieve eigenschappen te benoemen en niet eeuwig alleen de negatieve) maar alle nuance en redelijkheid is hier weg. De vooringenomenheid ligt er zo dik op. Niet alleen bij VBV overigens, initiatieven voor België van Piko worden ook meteen afgedaan met valse veronderstellingen over de prijs bijvoorbeeld. Ik weet soms niet wat 'jullie' nou willen hoor. Ik weet het, het is niet fair om iedereen over één kam te scheren, maar de negatieve toon hier blijft hangen.

Mensen die mij kennen weten dat ik zelf een enorme klinknagelteller kan zijn, dus hou dat in je achterhoofd in verband met bovenstaande. Mijn inzet voor de Belgische modelspoorwereld is zoveel mogelijk anoniem en volledig onbetaald, maar toch doe ik dat omdat het moet om de kwaliteit en kwantiteit te waarborgen in een zo moeilijke, kleine (en kritische) markt. Anders stopt het gewoon op een gegeven moment! En ja, ook ik maak fouten en geloof me, ook al ziet niemand dat wat ik over het hoofd heb gezien, ik baal er enorm van.

Brossel

Citaat van: Sicco op 15 januari 2018, 06:42:55 AM
En zo zijn we nu alweer een hele weekeinde bezig om bij telkens dezelfde fabrikant telkens dezelfde fouten te benoemen.

Fouten worden door elke fabrikant wel gemaakt.

Helaas had een deel van de fouten voor praktisch hetzelfde geld voorkomen kunnen worden, maar zoals Floris al schreef; ontwikkelkosten moeten nu sneller worden afgeschreven over minder modellen dan vroeger. Wellicht daarom ook minder aandacht voor alle details. En in details kun je ook nog eens verzanden...

Zelf gisteren de Models World set 1604 van de EC 94 Iris bekeken. En die brengt me ook serieus in twijfel deze wel of niet aan te schaffen???
Ja, het zijn zes hele mooie rijtuigen. Mag ook wel voor de dikke 430 euro die de set moet kosten.

Maar: de koersborden kloppen niet!
Op elk van de zes rijtuigen staan koersborden van de EC 94 'Iris' met een reisroute van Chur naar Bruxelles Midi.
Het treinnummer plaatst de trein in de periode vanaf de zomerdienst 1987, omdat vanaf dat jaar de Euro City status werd ingevoerd.
De rijtuigen dragen elk de oranje C1 kleurstelling.
Dat maakt de inzet mogelijk tot de dienstregeling zomerdienst 1990; vanaf toen stroomden de grijze SBB rijtuigen in van de 2e generatie Bpm, die de oranje exemplaren vervingen.
In die periode reden van de zes rijtuigen er vier maar van en tot Bazel, meer bepaald de R+A+B+B.
Vanaf Bazel reden twee rijtuigen, de andere A+B, als koersrijtuig door naar Chur. Vanaf Bazel werden zij met andere treinen naar Chur gebracht vice versa.

Pas vanaf 1993 reed de hele stam van/naar Chur... maar toen waren de rijtuigen al grijs ipv oranje C1.
Deze info komt overigens uit de diverse Spoorweg Journaals met artikelen over de 'Iris', waarbij foto's het verhaal staven.
Kort samengevat: van de zes rijtuigen dragen er vier een verkeerd koersbord... die hadden niet uit Chur maar uit Bazel moeten komen.

En dan kun je zelfs nog afvragen of het Zwitserse restauratierijtuig terecht in deze set zit. In die tijd verzorgde de NMBS namelijk het restauratierijtuig en gebruikte daarvoor veelal haar antieke rijtuigen type 'Breda'.
De rijtuigset inclusief deze resto kan in deze vorm wel... maar dan in eerdere jaren en daarom als IC ipv EC... oftewel; met andere koersborden en met een tranche van vier rijtuigen naar Bazel en een tranche van twee a drie rijtuigen naar Chur.
 
En nu twijfel ik dus... het is namelijk wel een prachtige verschijning op de baan. Maar ben ik bereid om de foutieve koersborden te accepteren???

Nog eens over slapen... of dit een nieuwste aanwinst gaat worden of niet... zoals waar dit draadje eigenlijk om zou moeten draaien.

Groetjes Davy


Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

ACFI

Sicco,

applaus. Om een andere klok te laten horen. EN voor het werk dat je al die jaren in het promoten van mooie Belgische modellen hebt gestopt.

ACFI.

oebr

how jong, was maar een suggestie om die jongen z'n probleem op te lossen hoor.
Heb 6 of 7 van die 23/25ers, van veel kritiek getuigt dat niet... ;D
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

bollen neus

Ik wens iedereen hier heel veel tevredenheid de komende jaren over hun modellekes..........."ooit".
Den Eric.

Sicco

Citaat van: oebr op 15 januari 2018, 09:26:00 AM
how jong, was maar een suggestie om die jongen z'n probleem op te lossen hoor.
Heb 6 of 7 van die 23/25ers, van veel kritiek getuigt dat niet... ;D

Zoals ik al zei het is niet persoonlijk. Ik snapte je intentie wel.  ;D
Het was toevallig een vers voorbeeld waarmee ik kon aangeven wat ik bedoelde.

OlivierV

#4003
Dat men hier een stukje kan zagen en leuteren is algemeen geweten.

Negatieve kritiek geven is heel gemakkelijk, zo zijn er in elke modelbouwclub ook, maar dan iets positiefs zeggen of iets opbouwend kunnen ze niet. Zelf steken ze vaak geen poot uit, ook bekend onder de noemer van de beste stuurlui die aan wal staan.

Is er iets mis dan zeg ik het, ik ga op dat vlak recht door zee.
Is het mooi en goed etc, dan zal ik dat ook zeggen, want met al dat negatieve gedoe van de meesten...
Het feit dat sommigen moeite (durven) doen om model X te produceren in X kleur- en nummervarianten kan ik alleen maar toejuichen zolang de prijs/kwaliteitverhouding goed zit.

Het zal voor sommigen nooit goed zijn. Ben je niet tevreden met iets, koop het dan niet of pas het dan zelf aan ipv eeuwig te lopen klagen.

Maar desalnietemin blijft de klant koning, dat maakt niet uit of dat iemand is die regelmatig komt of slechts 1x om de 2 jaar iets aanschaft. Service moet er zijn, zowel wanneer het de schuld van de winkelier is en wanneer het van de klant is. Vooral dat eerste is belangrijk, je fouten durven toegeven, maar daar is men soms iets te fier voor. Ik giet dan met plezier een sausje negatieve reclame in het rond.

Mijn 2 eurocenten, groetjes en nog een fijne week zonder geklaag en gezaag.
https://www.flair.be/nl/nieuws/doe-mee-dertig-dagen-zonder-klagen/
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: ACFI op 15 januari 2018, 08:50:49 AM
Sicco,

applaus. Om een andere klok te laten horen. EN voor het werk dat je al die jaren in het promoten van mooie Belgische modellen hebt gestopt.

ACFI.
+ 1
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *