Fleischmann Personenwagen set ex DR(g)

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 21 september 2005, 16:11:55 PM

FREMO e.V. - afd België

Betreft ;  Miniatuur trein bespreking MSM nr 41, nieuwigheden Fleischmann

In verband met het gepubliceerde artikel, in MSM 41, over de nieuwe uitgaven van Fleischmann, ex-DR(G) wagens, zou ik niet teveel voortgaan op de aangehaalde feiten en gegevens van de schrijver.

Deze laat buiten beschouwing, dat het grootste deel van dit personenrijtuig materiaal, dat na 1944/45 nog op de Belgische sporen dienst deed, reeds aanwezig was vanaf het einde van 1919 en zeker in 1920 C.I.R.I.. Het waren herstelbetalingen van Duitsland aan Belgi?, verdrag van Versaille!

Dit is zeker van toepassing op DRIE van de VIER voertuigen die in deze bespreking werden aangehaald en niet via de C.I.R.I. werden teruggevonden.

De nummering, toegepast op de buitenlandse wagens, die werden opgenomen in de lijsten van de NMBS, begonnen ofwel met een 4 ofwel met een 8 en niet met een 5. Dit had de auteur van het desbetreffende artikel meteen moeten opvallen.

Nemen wij eens de wagens ??n voor ??n door;
Voorstelling van rijtuig BC nr 4{5}8339 ( niet de 58239 zoals gedrukt ), is een oud Pruisisch personen rijtuig 2/3 de klasse, gebouwd in 1910. Origineel was het een AB2C5 rijtuig, maar werd niet in 1ste klasse uitgebaat na 1945. dus de versie B3C5 van Fleischmann is een juiste weergave van het desbetreffende rijtuig. Dit rijtuig werd buitendienst gesteld door P.V.nr 264 van 6 jul 1953 en heeft dus gans de periode IIIa dienst gedaan, zowel in nationale als internationale treinen.

Voorstelling van rijtuig C9 nr 4{5}8510, is ook een oud Pruisisch personen rijtuig 3 de klasse, gebouwd in 1913,en is minder lang op de Belgische sporen van dienst, daar buitendienst gesteld door P.V. nr 59 van 7 jul 1948. Nogmaals beide rijtuigen waren volledig in orde, volgens de toen geldende internationale regels, voor het vervoer van personen in R.I.C. status.

De bagagewagen, 47.411 ,weer een Pruisisch rijtuig, Pw4?Pr07, is een gevonden wagen op het Belgische net NA 1944/45 en gebouwd in 1907, uitgerust met interne circulatie gangen. Dit rijtuig werd niet teruggegeven aan de DB in 1950, was in dienst tot in augustus 1954, waar zij werd omgenummerd in de 88.402 en met P.V. nr 34 van juni 1959 buitendienst werd gesteld.

Tenslotte het Postrijtuig. In 1929 had de toenmalige SNCFB 8 Pruisische Pw4?Pr04 rijtuigen op overschot en bouwde deze om voor de binnenlandse Postdiensten en gaf hun de nrs 9058 tot 9065. Later, in 1932 werden deze wagens toegewezen aan de #Post ?Colli#dienst en hernummert in (9)9.556 to (9)9.563. De laatste deed dienst in 1960 en de anderen werden geleidelijk buitendienst gesteld vanaf 1951. Het rijtuig is bijna volledig juist, ontbreekt een schoorsteen uitlaat van de verwarmingskachel, en is enkel bruikbaar in periode IIa & b, dit door zijn originele uitgave vormgeving. Het is spijtig dat Fleischmann zich niet de moeite heeft getroost de ?Post-Colli? versie uit te brengen die wel in periode IIIa heeft dienst gedaan.

In de jaren 80-tig heeft het bekende huis in Henegouwen de volledige juiste versie uitgebracht van deze postwagen, dit op basis van een Lilliput model.
Gegevens gevonden in NMBS uitgave van het departement materieel door Hoofd-Ir.dhr. J. Vandenberghen

Set geproduceerd op 500 exemplaren

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.