Forum na uitvallen forum !

Gestart door Metpetergaathetbeter, 24 februari 2011, 21:16:21 PM

PietB

#75
citaat:
Geplaatst door Havoc

Je zou bvb van die "anonieme" account emails van het forum automatisch kunnen laten forwarden.
waar naar toe dan?
citaat:
Geplaatst door Havoc

Veel forums laten toe dat je email niet wordt doorgegeven. Dan krijg je vanwege het forum een email, maar de zender ziet die niet. Dan is het aan jou om te beslissen of je via email reageert of een nieuwe pm.
Idere forum gebruiker in SMF heeft een in en een outbox. Dus dat 'probleem' is er niet.
citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik heb echter nog geen enkel forum gezien dat toestaat om PM's te beheren zoals je email beheert. Een bijkomend probleem is trouwens dat als het forum om een of andere reden verdwijnt of je beslist om je uit te schrijven je ook al de info die in de PM's zit verliest.

Dat is allemaal in te stellen, maar je moet er wel wat voor doen. En bij SMF kun je ook instellen dat de inhoud van de PM in de notificatie email wordt mee gestuurd.
Je kunt er zelfs voor kiezen dat je via het forum een email verstuurt en dus ook kunt ontvangen.

Dus alle hier aangevoerde bezwaren kunnen zo aan de kant geschovven worden.
Het is een kwestie van je even in de mogelijkheden verdiepen.
Soms wel handig hoor 10 jaar ervaring met ??n pakket.

argilla

#76
laten we effe terug grijpen naar de essentie van het probleem. Hier werden al veel suggesties gedaan en maar goed ook. Dat houdt het forum up to date en levendig. Recap dus [;)]

Ik vermoed  dat de oorzaak van het forumprobleem eerder gerelateerd is aan de server waar de software op draait. Hoe meer bezoekers er het forum bezoeken, hoe harder de server zal moeten werken om de bewerkingen te voltooien en hoe langer het dus zal duren alvorens bepaalde acties voltooid zijn. Sommige van die acties, waaronder de zoekfunctie, vragen ook meer van de server dan een gewone pagina te laden.

Ik weet niet hoeveel bezoekers het forum dagelijks aantrekt maar als dit een groot aantal is die heel wat bewerkingen uitvoeren, dan kan dit het forum vertragen wanneer de server hier niet op voorzien is. In dit geval wordt er vaak overwogen de server te upgraden met snellere onderdelen of kan het forum overgezet worden naar een andere, snellere server.

Overschakelen naar een andere forum software lijkt me in dit geval dan ook niet echt een oplossing van het probleem.

Dus als ik nog kan helpen  Luc laat je maar iets weten!
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

#77
citaat:
Geplaatst door argilla

Sommige van die acties, waaronder de zoekfunctie, vragen ook meer van de server dan een gewone pagina te laden.
Dit zou niet zo horen te zijn.
In goed geconstrueerde software is er een database met een trefwoorden index.
En een zoekfunctie via deze trefwoorden index.
Bij iedere toevoeging van een individuele posting , wordt deze trefwoorden index bijgewerkt en is dus direkt up-to-date.
Als er een platte-file zoek methode wordt gehanteerd, heb je gelijk.

citaat:
Geplaatst door argilla

In dit geval wordt er vaak overwogen de server te upgraden met snellere onderdelen of kan het forum overgezet worden naar een andere, snellere server.
Dat is een "PC" benadering.
Het gaat niet snel genoeg dus zetten we meer spierballen in.
En zal maar ten dele verlichting brengen, want het probleem is niet opgelost.

citaat:
Geplaatst door argilla

Overschakelen naar een andere forum software lijkt me in dit geval dan ook niet echt een oplossing van het probleem.

Juist wel als het efficienter geschreven software is.
Dit forum bestaat uit een verzameling ASP code en VSB scripts er zal dan ook wel een MS-access database onder draaien.
Ik had in een eerdere posting van Luc gelezen dat hij opzoek was naar een oplossing bestaande uit een volledig toegankelijke server en een forum bestaand uit makkelijk verkrijgbare componenten.
Nou SMF (evenals phpBB) is volledig publicdomain evenals PHP en MySQL en kan draaien op een MySQL database, de meest gebuikte publicdomain multiuser database.
Waarom dan doorgaan, op zwaardere hardware met deze forumsoftware.
Ik heb eens gepoogd het aantal draaiende instances te achterhalen.
Een trotse maker zou dat op zijn site publiceren, maar op http://forum.snitz.com/ niets van dat alles, ja de kreet dat ze schatten dat het er tienduizenden zullen zijn.
Dat getal zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op het aantal getelde downloads.
Maar leverden die downloads dan ook werkende fora op?
En begrijp me goed ik ben hier niet aan het Snitz.com bashen of kosten wat het kost SMF aan het propageren, ik schrijf dit louter en alleen omdat ik graag zou willen dat dit forum goed blijft werken en omdat ik zou wensen dat de beheerders een kopzorgen vrij bestaan hebben.
Dan kunnen zij net als wij met hun treinen bezig zijn.

argilla

#78
citaat:
Geplaatst door bossie

citaat:
Geplaatst door argilla

Sommige van die acties, waaronder de zoekfunctie, vragen ook meer van de server dan een gewone pagina te laden.
Dit zou niet zo horen te zijn.
In goed geconstrueerde software is er een database met een trefwoorden index.
En een zoekfunctie via deze trefwoorden index.
Bij iedere toevoeging van een individuele posting , wordt deze trefwoorden index bijgewerkt en is dus direkt up-to-date.
Als er een platte-file zoek methode wordt gehanteerd, heb je gelijk.

citaat:
Geplaatst door argilla

In dit geval wordt er vaak overwogen de server te upgraden met snellere onderdelen of kan het forum overgezet worden naar een andere, snellere server.
Dat is een "PC" benadering.
Het gaat niet snel genoeg dus zetten we meer spierballen in.
En zal maar ten dele verlichting brengen, want het probleem is niet opgelost.

citaat:
Geplaatst door argilla

Overschakelen naar een andere forum software lijkt me in dit geval dan ook niet echt een oplossing van het probleem.

Juist wel als het efficienter geschreven software is.
Dit forum bestaat uit een verzameling ASP code en VSB scripts er zal dan ook wel een MS-access database onder draaien.
Ik had in een eerdere posting van Luc gelezen dat hij opzoek was naar een oplossing bestaande uit een volledig toegankelijke server en een forum bestaand uit makkelijk verkrijgbare componenten.
Nou SMF (evenals phpBB) is volledig publicdomain evenals PHP en MySQL en kan draaien op een MySQL database, de meest gebuikte publicdomain multiuser database.
Waarom dan doorgaan, op zwaardere hardware met deze forumsoftware.
Ik heb eens gepoogd het aantal draaiende instances te achterhalen.
Een trotse maker zou dat op zijn site publiceren, maar op http://forum.snitz.com/ niets van dat alles, ja de kreet dat ze schatten dat het er tienduizenden zullen zijn.
Dat getal zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op het aantal getelde downloads.
Maar leverden die downloads dan ook werkende fora op?
En begrijp me goed ik ben hier niet aan het Snitz.com bashen of kosten wat het kost SMF aan het propageren, ik schrijf dit louter en alleen omdat ik graag zou willen dat dit forum goed blijft werken en omdat ik zou wensen dat de beheerders een kopzorgen vrij bestaan hebben.
Dan kunnen zij net als wij met hun treinen bezig zijn.




ik schrijf dit louter en alleen omdat ik graag zou willen dat dit forum goed blijft werken en omdat ik zou wensen dat de beheerders een kopzorgen vrij bestaan hebben.
Dan kunnen zij net als wij met hun treinen bezig zijn.

dan hebben wij hetzelfde doel voor ogen. Alleen zullen we beiden langs een andere benadering tot hetzelfde komen. Dat kan.
Het forum beter maken dan het is. Mooi toch !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

#79
citaat:
Geplaatst door argilla

dan hebben wij hetzelfde doel voor ogen. Alleen zullen we beiden langs een andere benadering tot hetzelfde komen. Dat kan.
Het forum beter maken dan het is. Mooi toch !


Helemaal mee eens, we zien wel welke kant Luc en zijn kornuiten op gaat.

Havoc

#80
citaat:
Dit zou niet zo horen te zijn.
In goed geconstrueerde software is er een database met een trefwoorden index.
En een zoekfunctie via deze trefwoorden index.
Bij iedere toevoeging van een individuele posting , wordt deze trefwoorden index bijgewerkt en is dus direkt up-to-date.
Als er een platte-file zoek methode wordt gehanteerd, heb je gelijk.


Er is een database, probleem is dat de software de database exclusief locked zet tijdens een search om te vermijden dat er aan toegevoegd wordt tijdens de lopende zoekactie. Dus de hele database wordt ontoegangkelijk voor eender wat tijdens een zoekactie die loopt.

citaat:
Dus alle hier aangevoerde bezwaren kunnen zo aan de kant geschovven worden.
Het is een kwestie van je even in de mogelijkheden verdiepen.
Soms wel handig hoor 10 jaar ervaring met ??n pakket.


Geen probleem, ik ben geen expert forumsoftware. Als je kan instellen dat het allemaal via mail loopt is het voor mij prima. Maar het moet dan wel niet alleen kunnen maar ook mogelijk gemaakt worden (maw de configuratie moet het toestaan).

Dit is geen druk forum, er zijn minder ingeschreven leden dan er op sommige forums tegelijk actief zijn. Enige wat mij een beetje dwarzit is hoe de bestaande gegevens over te zetten zonder dat er al te veel verloren gaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

#81
citaat:
Geplaatst door Havoc

Er is een database, probleem is dat de software de database exclusief locked zet tijdens een search om te vermijden dat er aan toegevoegd wordt tijdens de lopende zoekactie. Dus de hele database wordt ontoegangkelijk voor eender wat tijdens een zoekactie die loopt.
ja dat vermoedde ik al, het is niet nodig het zo te doen, met een goede database.
Je kunt zoals eerder gememoreerd een aparte zoek index gebruiken en dan aan de hand van de index de artikelen met de trefwoorden ophalen.
Maar de database-engine moet dat kunnen en de software moet daar op ingericht zijn. Dan hoef je helemaal niets exclusief te locken, want wie maalt er nou om ??n hit die mogelijk niet beschikbaar is maar een paar seconden daarna wel. Altijd nog beter dan een forum dat minuten niet beschikbaar is.

citaat:
Geplaatst door Havoc

Geen probleem, ik ben geen expert forumsoftware. Als je kan instellen dat het allemaal via mail loopt is het voor mij prima. Maar het moet dan wel niet alleen kunnen maar ook mogelijk gemaakt worden (maw de configuratie moet het toestaan).
De admin is 'the man in control' hij maakt uit wat er kan en mag en vooral wat er niet kan en niet mag.
Ik zou Luc willen aanraden deze pages eens door te lezen: http://www.simplemachines.org/about/smf/features.php

citaat:
Geplaatst door Havoc

Dit is geen druk forum, er zijn minder ingeschreven leden dan er op sommige forums tegelijk actief zijn. Enige wat mij een beetje dwarzit is hoe de bestaande gegevens over te zetten zonder dat er al te veel verloren gaat.

Voor dat laatste zijn er vast converie programma's om een bestaande database te converteren naar een nieuwe voor andere programmatuur.
De support hoek van het nieuwe forum zal die veelal leveren.
Voor SMF http://download.simplemachines.org/?converters;software=snitz

grt Pieter.

Gerolf

#82
Hier wordt goed gebrainstormd [8D]
Waarom nieuwe forumsoftware en -server?
- Vooral omwille van de zoekfunctie, die inderdaad blokkerend werkt voor anderen. Om de X-tijd breng ik het alternatief onder de aandacht, en dat is nodig [xx(]
- De huidige eindbeheerder, "the man in charge" is een prima, maar overvraagde IT-er van Metamedia. Luc, Erwin en ik kunnen niet alles configureren
- een aparte server hoeft misschien niet per s? (het is vooral de zoekfunctie die de boel enorm vertraagd, en "meer spieren" helpt daar nauwelijks voor) maar het zou wel leuk zijn om afbeeldingen en bestanden te kunnen uploaden, en dan heb je schijfruimte en overdrachtsnelheid nodig.

Stap ??n is een nieuwe/eigen server, en daar is Luc mee bezig
Stap 2 is andere software. SMF was me tot nu toe onbekend, maar klinkt goed.
Stap 3 - geen (of zo weinig mogelijk) informatie laten verloren gaan - hoort wat bij stap 2, maar zal toch wat arbeid vragen, denk ik ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

#83
" geen (of zo weinig mogelijk) informatie laten verloren gaan " Oei hier is het in het verleden al eens misgelopen herinner ik mij. [:o)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Havoc

#84
Wel, je zou ook het huidige forum kunnen houden en de zoekfunctie vervangen door een "macro" die het google alternatief gebruikt. Dat lost niet alles op, maar het forum wordt wel een stuk gebruiksvriendelijker totdat er een nieuwe server/software is. Vooral de zoekfunctie maakt het nu (soms) lastig.

Dat van foto's etc op de server zelf te zetten ben ik minder enthousiast over. Ik snap wel de aantrekking, zowel van gebruiker als beheerder. Maar het maakt weer dat je foto's zowat overal verspreid geraken.

Zolang de admins geen informatie weggooien zoals vroeger is daar niet direct iets te vrezen...[}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#85
een vraagje over de (toekomstige) forumsoftware voor het aanmelden en daaraan gelinkt (mogelijke) spam.

Kan je je dan niet aanmelden via tekst verificatie ?

Omdat in het verleden nogal leden "last" hebben gehad van verstuurde spam via ons forumsoftware denk ik het volgende: Een oplossing die volgens mijn gedacht lijkt te zullen gaan werken ( voorwaardelijke wijze) werken behelst het van naam veranderen van een variabele bij registratie. Wat de Spam bots ( what's in a name ?) namelijk doen is het versturen van een complete url waarin alle gegevens voor aanmelding aanwezig zijn, zoals in ons forum. De forum software denkt dat het een opdracht van het domein zelf is en voert deze uit.
Zit hier iets in ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

#86
citaat:
Geplaatst door argilla

Zit hier iets in ??

Zeker, dit werd door de makers van SMF al in 2001 onderkend.
SMF heeft meerdere vangnetten om dit soort grappenmakers tegen te houden.
Ook de methode van registreren is er ??n die aandacht verdient.
Er kan gekozen worden voor b.v.
1.adsp.member registreert ->
2.software controleert of het gebruikte email adres afkomstig is van een bestaand domein ->
3.beheerder controleert de gemaakte registratie -> *
4a.beheerder accepteert.*
4b.beheerder weigert inschrijving.*
5.Het systeem stuurt dan een email met een activatie link ->
6.gebruiker klikt de activatie link aan.
7.Pas dan is de gebruiker aangemeld.

En dan zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de eerst 5 of 10 postings van zo'n nieuwe gebruiker ??rst te laten doorlezen door een moderator, alvorens deze postings op het forum geplaatst worden.

De praktijk leert dat spammers deze moeite niet nemen en feit is spambots geen retour mail accepteren.
De rol van de beheerder is in dit proces cruciaal(*).
Maar de gebruikers zijn natuurlijk allereerst zelf verantwoordelijk om hun eigen emailadres te verbergen voor anderen!
Het forum beschikt over de toegang tot de emailadresssen evenals de beheerder(s) en niets of niemand anders.

grt Pieter.