Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

is aansluiting tillig wissel "speciaal"

Gestart door amest, 19 februari 2011, 20:29:38 PM

amest

Ik denk erover na om tillig elite te gebruiken voor mijn nieuwe baan.

Maar ik lees her en der verwarrende dingen over de aansluiting van een wissel van tillig.

Het is niet de bedoeling om ze in bouwpakket te kopen.
Ik ben gewoon een wissel gewoon van stroom te voorzien, meestal via de sporen waar ze op aansluiten en dus niet op de wissel zelf.

alvast bedankt
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

Tillig wissels hebben een ge?soleerd puntstuk. Dat moet van stroom worden voorzien, afhankelijk van de wisselstand. Dus alleen van stroom voorzien via de aansluitende sporen is niet voldoende.

SuSke

Als je een tilligwisselgewoon in een analoge baan wil inbouwen is er niet veel werk aan.
In MSM stond een trucje met het doorverbinden van de wisseltongen aan de naastliggende rail om zeker te zijn dat de stroom wordt doorgegeven, een contact door verzekeren door het aanliggen van de wisseltong is riskantals je niet voorzichtig bent met ballasteren en verweren.
Ge je digitaal rijden, dan kan het zijn dat je iets meer moet doen. In de club (MTD) hebben we ookeen deel van de wisseltongen aangesloten op depolariteitvan het puntstuk om elke mogelijke kortsluiting te vermijden. Wens je het eens te zien, laatgewooniets weten via PB om een bezoekje op de club te regelen.

Waarom zou je niet een standaard bouwpakket proberen?
Eens je de eerste gemaakt hebt, lukken de volgende vrij vlot en het blijft een redelijke besparing. Op de club werd door ons wel gekozen voor de bouwpakketten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

amest

ok, dank je voor het antwoord.

Ik ga digitaal rijden.
MTD is toch in mortsel niet?
Dat is nog wel te doen van mechelen.

alvast bedankt

Arvid
groeten,

Arvid