Herbegonnen!

Gestart door geremila, 18 september 2005, 19:26:01 PM

geremila

Hallo,

Ik zou na een tussenstop van 6 jaar terug willen beginnen met mijn passie.
Ooit begonnen met Marklin M rails 8 jaar terug overgeschakeld naar Marklin K rails en digitaal bedrijf. Reeds verschillende banen gehad (ook volledig afgewerkte) Maar nog nooit tevreden geweest! Nu ik herstart en in mijn eigen huis woon zou ik het graag de hobby wat serieuzer en definitiever opvatten. Ik ben het namelijk moe van telkens opnieuw alles te moeten afbreken en geen vaste idee?n te hebben.
Momenteel heb ik volgende dilemma's waar ik graag wat raad bij had!

Toen ik met mijn hobby schoorvoetend begon nu reeds 17 jaar geleden (ik ben momenteel 28 dus...)
was ik er van overtuigd om enkel belgische modellen aan te kopen uit tijdperk IV. Maar in die beginfase was het moeilijk om zomaar uit de MArklin catalogus medellen aan te kopen... Dus na enige jaren ben ik mij dan meer gaan toespitsen op de DB van dezelfde periode. Bij Marklin namelijk geen gebrek aan keuze. Nu anno 2005 weet ik het zo goed niet meer. Er is momenteel heel wat rollend materieel voorhanden van de NMBS. Dus doe ik verder met de DB of met de NMBS. Suggesties ?
Tweede probleem is daaraan gerelateerd. Ik zou een modelbaan willen uitbouwen naar voorbeeld in het grootbedrijf. Dus een realistisch nagebouwd stuk spoorlijn. Afhankelijk van de eerste keuze een lijn in Duitsland of Belgi? of misschien wel grensoverschrijdend...

Derde vraag Ik heb 9x9m ter beschikking om mijn baan uit te bouwen heeft iemand suggesties voor een project gezien de reeds eerder vermelde keuzes?

Ik weet dat ik zelf nog niet veel keuzes heb gemaakt, maar ik zou deze keer echt succesvol willen zijn in de uitbouw. Dus laat maar komen. Ik heb reeds een behoorlijk aantal sporen en wissels. Rollend materieel is nog zeker aan te schaffen vooral daar ik nog niet alle locomotieven heb laten ombouwen naar digitaal.

Een hele boterham maar ik ben echt supergemotiveerd en nog steeds door de spoorwegmicrobe gebeten dus ...

Alavst bedankt,

En tot hoors op dit forum,

groeten,

Mike

(uit oost-vlaanderen)
groetjes,

Mike

Havoc

#1
Een grensstation?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

geremila

#2
Een grensstation is misschien wel iets. Ik zit nog ook met de volgende vraag. Om een modelbaan alleen te exploiteren, bouw je dan best 1 groot complex of kan je grust meerder staions en dus een bestaande lijn uitbouwen. Wat lijkt realistisch of zijn er nog mogelijkheden op de oppervlakte die ik voorhanden heb?

Alavst bedankt voor de vlugge reactie, grensstation staat al genoteerd als een mogelijkheid maar ik ben nog steeds vragende partij!
groetjes,

Mike

ERVIN

#3
Hoi MIKE,het ligt er zo een beetje aan wat je wil,een intensieve goederenlijn of enkel reizigers of beide?Als je vooral met goederentreinen wil gaan rijden(wat ik op dit ogenblik ook doe)dan kan je misschien de IJZEREN RIJN uitbeelden?In tydperk IV ging die van MONCHENGLADBACH naar ANTWERPEN-NOORD,die trein zag ik heel dikwijls in het station van MOL doorkomen met bijna altijd duitse locs(reeks 215,218 enz.. )maar ook belgische locs werden in NEERPELT voor de goederentrein gehangen (reeks 59-62-51)dus je kan hier met zowel belgische als duitse locs rijden.(Voor meer info over de IJZEREN RIJN:zie MSM NR.37)Met jou beschikbare ruimte kan je ook het vormingsstation van MONTZEN uitbeelden,ook hier weer belgisch en duits materiaal.Ik persoonlijk zou nu verder gaan met het aankopen van belgische locs,en uw duitse locs laten ombouwen naar digitaal,maar in uw geval denk ik dat je best een grensoverschrijdend station kan nabouwen?Word beslist vervolgd..Groetjes ERVIN.

Havoc

#4
Dat van die 9x9 had ik overgelezen. Als die zee van ruimte ter beschikking staat dan kan je meerdere stations uitbeelden, tenzij natuurlijk dat je antwerpen centraal erbij wil...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

#5
NEE!!IK zou er ANTWERPEN-CENTRAAL NIET bijvoegen,want dan kan je niets anders meer doen,ik kan het weten ik ben er ook enkele weken mee bezig geweest!!Op deze oppervlakte kan je meerdere stations gaan maken,zowel reizigers als goederenstations,je kan duitse locs tot in je grensstation laten rijden,afkoppelen en er een belgische loc voorhangen die dan je goederentrein naar een haven of rangeerterrein rijdt,ondertussen neemt de duitse loc de goederentrein mee die de belgische loc bijhad.Onbeperkte mogelijkheden,uren rij en rangeerplezier.Er zal wel veel denk en tekenwerk aan de pas komen!!Groetjes ERVIN.

Gerolf

#6
Jongens, wat een luxe! 81 vierkante meter om een modelbaantje op te bouwen. Anderzijds, ik ben met mijn 20 meter niet jaloers want ik weet dat ik nog minstens 10 jaar zoet zal zijn voor er een zekere graad van afwerking bereikt is.
Toen ik het onderwerp zag (Duits/Belgisch materieel), moest ik onwillekeurig aan de Vennbahn denken, en aan een 'wat als' scenario:
Wat als na - of tijdens - de wereldoorlogen de Vennbahn nog een (strategische) bevoorradingsrol zou spelen? Wat als er een ruimer gebied van Duitsland als herstelbetaling had moeten dienen? Wat als de geallieerden niet gewonnen hadden?
Zonder politiek te willen doen, maar met een 'wat als' scenario kan je je heel wat vrijheid veroorloven, je kan zeggen dat je een stuk fictieve geschiedenis uitbeeldt in model, maar een fictie die toch realiteit had kunnen zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

#7
Ben ik het mee ens, ik denk niet meteen aan Antwerpen-centraal. Ik ben er ook van overtuigd dat er meer spee?lplezier zal zijn met je voorstel van meerdere sattions en goederen/rangeerplaatsen. Ook lijkt het me inderdaad wel iets met dat grensoverschrijdend verkeer. Mocht je toevallig een suggestie hebben van na te bouwen stations. En bouw ik dan ook een stuk Duitse lijn of laat ik het grensoverschrijdende buiten beschouwing (bijvoorbeeld dmv een schaduwstation? Duidelijk nog veel stof to nadenken. In ieder geval staat vast dat ik een gemengd bedrijf wil hebben!
citaat:
Geplaatst door ERVIN

NEE!!IK zou er ANTWERPEN-CENTRAAL NIET bijvoegen,want dan kan je niets anders meer doen,ik kan het weten ik ben er ook enkele weken mee bezig geweest!!Op deze oppervlakte kan je meerdere stations gaan maken,zowel reizigers als goederenstations,je kan duitse locs tot in je grensstation laten rijden,afkoppelen en er een belgische loc voorhangen die dan je goederentrein naar een haven of rangeerterrein rijdt,ondertussen neemt de duitse loc de goederentrein mee die de belgische loc bijhad.Onbeperkte mogelijkheden,uren rij en rangeerplezier.Er zal wel veel denk en tekenwerk aan de pas komen!!Groetjes ERVIN.

groetjes,

Mike

geremila

#8
Een wat als scenario...hmmm. Onlangs werd mijn nieuwsgierigheid wel geprikkeld door een artikel over de Vehnbaan in SPOOR. Kan je het misschien nog wat concretiseren wat je juist bedoeld. Tot nu toe blijf ik echter eerder het relistische parcours volgen maar wie weet.... Alvast bedankt voor de suggestie
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Jongens, wat een luxe! 81 vierkante meter om een modelbaantje op te bouwen. Anderzijds, ik ben met mijn 20 meter niet jaloers want ik weet dat ik nog minstens 10 jaar zoet zal zijn voor er een zekere graad van afwerking bereikt is.
Toen ik het onderwerp zag (Duits/Belgisch materieel), moest ik onwillekeurig aan de Vennbahn denken, en aan een 'wat als' scenario:
Wat als na - of tijdens - de wereldoorlogen de Vennbahn nog een (strategische) bevoorradingsrol zou spelen? Wat als er een ruimer gebied van Duitsland als herstelbetaling had moeten dienen? Wat als de geallieerden niet gewonnen hadden?
Zonder politiek te willen doen, maar met een 'wat als' scenario kan je je heel wat vrijheid veroorloven, je kan zeggen dat je een stuk fictieve geschiedenis uitbeeldt in model, maar een fictie die toch realiteit had kunnen zijn.

groetjes,

Mike

ERVIN

#9
Hoi MIKE,ikzelf rij enkel nog maar met goederentreinen op mijn baan maar ik ben nu bezig met het plannen van een doorgaand station en een kopstation(NEE,niet dat van ANTWERPEN-CENTRAAL),ik heb op dit ogenblik nog niet zoveel ervaring met het afhandelen van reizigerstreinen(dienstregeling enz..)met goederen ben ik al een paar jaar bezig en dit geeft me nog steeds veel voldoening,aan een modelbaan bouwen is leuk,maar het treinen rijden moet zeker zo leuk zijn!!Op dit moment ben ik enkel nog maar in het vormingsstation van MONTZEN eens gaan kijken,als je daar ziet wat daar allemaal toekomt en vertrekt dan lijkt het mij in uw geval het beste om dat in model na te bouwen(hoeveel duitse locs heb je eigenlijk?)je kan dan ineens ook eens nadenken om het viaduct van MORESNET na te bouwen,met 9 op 9 meter is dat absoluut geen probleem,wat betreft die duitse lijn,die zou ik niet nabouwen?(Ja misschien brengt een schaduwstation hier een oplossing)Groetjes ERVIN.

geremila

#10
Hoi Ervin, ik moet zeggen dat jouw idee mij meer en meer aanspreekt. In ieder geval zou ik ook willen werken met reizigerstreinen daar ik daar veel meer ervaring mee heb. Maar misschien moet ik toch  de goederen piste wat serieuzer bekijken. Tot nog toe heb ik geoderen steeds wat stiefmoederlijk behandeld en eerder als aanvulling gezein. Alhoewel ik  denk na het lezen van het artikel over de Westhoek het spelplezier van met goederen mij wel zeer hoog lijkt! EEn lijn als de westhoek sprak mij trouwens wel aan maar ik denk dat ik met de beschikbare ruimte wel iets verder kan gaan. Toch wil ik de controle oven de baan niet verliezen, ik weet niet of ik hirover bezorg moet zijn. Misschien weet jij wel beter. Ik heb precies wel begrepen dat jij veel ervaring hebt met complexe modelbanen. Vroeger had ik " slechts" 20m? voorhanden dus dat was perfect te controleren; maar nu. Ik veronderstel wel dat je op een grotere ruimte ook wel iets meer responstijd hebt daar ik vermoed dat de afstanden toch iets realistischer kunnen gehouden worden. Ik ben weer vertrokken met brainstormen. Maar ja deze fase is cruciaal om vervolgens te gaan plannen... Weet je misschien ook waar ik wat meer info kan bespeuren over het vormingsstaion van Montzen. Verder denk ik inderdaad aan een grensstation van waaruit misschien twee lijnen vertrekken richting binnenland en ??n lijn richting buitenland (het buitenland zou dan kunnen opgevangen worden door een schaduwstation of een lus met ingewerkte opstelsporen. Kun je misschien ook nog wat meer uitleg geven over hoe jij het spelplezier met de goederen hoog houdt! Welke elementen dien je zoal zeker te hebben, werk je ook met vrachtbrieven en bestemmingen voor individuele wagons? ... wordt zeer zeker nog vervolgd!! PS momenteel heb ik 5 duitse locs dus ik vermoed dat dat nog niet echt onoverkomenlijk is THANKS
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi MIKE,ikzelf rij enkel nog maar met goederentreinen op mijn baan maar ik ben nu bezig met het plannen van een doorgaand station en een kopstation(NEE,niet dat van ANTWERPEN-CENTRAAL),ik heb op dit ogenblik nog niet zoveel ervaring met het afhandelen van reizigerstreinen(dienstregeling enz..)met goederen ben ik al een paar jaar bezig en dit geeft me nog steeds veel voldoening,aan een modelbaan bouwen is leuk,maar het treinen rijden moet zeker zo leuk zijn!!Op dit moment ben ik enkel nog maar in het vormingsstation van MONTZEN eens gaan kijken,als je daar ziet wat daar allemaal toekomt en vertrekt dan lijkt het mij in uw geval het beste om dat in model na te bouwen(hoeveel duitse locs heb je eigenlijk?)je kan dan ineens ook eens nadenken om het viaduct van MORESNET na te bouwen,met 9 op 9 meter is dat absoluut geen probleem,wat betreft die duitse lijn,die zou ik niet nabouwen?(Ja misschien brengt een schaduwstation hier een oplossing)Groetjes ERVIN.

groetjes,

Mike

ERVIN

#11
Hoi GEREMILA,sorry voor de late reactie maar ik ben net thuis van m'n werk.Wat bedoel je met "ik wil de controle over mijn baan niet verliezen?",ik rij dikwijls met 4 ? 5 treinen gelijktijdig,natuurlijk moet je dan alles goed in de gaten houden,vooral bij de wisselstraten,maar er gebeuren bij mij zelden botsingen.Ik heb ongeveer 100 vierkante meter ruimte en in het begin moest ik al aandachtig zijn als er 2 treinen samen reden maar na verloop van tijd ken je je baan beter en beter en hoef je je niet zoveel zorgen meer te maken,alhoewel het soms toch nog wel eens spannend kan zijn op mijn baan hoor!!Als je een grote baan hebt heb je inderdaad meer tijd om je treinen te laten kruisen of ze langzaam te laten afremmen voor een sein of wissel.Ik heb wel foto's van MONTZEN,maar over het sporenverloop weet ik eigenlijk ook niet zoveel,misschien andere collega's??Je wil ,of een schaduwstation of een lus met opstelsporen,ik heb niet zo een goede ervaring met schaduwstations,dus zou ik,persoonlijk,een lus met opstelsporen nemen,ook hier weer veel spelmogelijkheden!!Ik hou mijn spelplezier met mijn goederentreinen hoog met veel rangeerwerk,vb.er komt een lange containertrein binnen in een bundel die aansluiting geeft naar mijn haven,bestaande uit 4 sporen,al deze sporen zijn bezet door andere containerwagons,2 sporen lopen onder mijn containerkraan door,ze zijn net geladen,de loc van de net binnengekomen trein word afgekoppeld en gaat eerst tanken (vb.reeks 77/78)ondertussen duwt een rangeerloc de geladen trein in de bundel en neemt de andere containerwagons mee naar de haven,de reeks 77/78 is volgetankt,koppelt de net in de bundel geduwde wagons aan en kan opnieuw vertrekken.2de vb.ik heb 15 kolenwagons,die rijden altijd in blok,om ze te laden of te lossen heb ik een opstelspoor waar maar 4 wagons opgaan(expres gedaan),dus 4 wagons loskoppelen en die naar dat spoor brengen,als ze klaar zijn terug naar bundel en opnieuw 4 wagons gaan halen enz..Voila,onbeperkte mogelijkheden en uren rijplezier,met vrachtbrieven werk ik niet(nog niet)met bestemmingen wel.PS.je moet brainstormen!!doe ik ook nog heel dikwijls(soms nog teveel!!!)Groetjes ERVIN.

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door geremila

Een wat als scenario...hmmm. Onlangs werd mijn nieuwsgierigheid wel geprikkeld door een artikel over de Vehnbaan in SPOOR. Kan je het misschien nog wat concretiseren wat je juist bedoeld. Tot nu toe blijf ik echter eerder het relistische parcours volgen maar wie weet...
Concreter kan ik zelf niet worden, anderen misschien wel. Ik ken te weinig van de Oostkantons om een zinvol antwoord te geven.
Met een 'wat als' scenario kan je vele kanten op om een "mogelijk realisme" op een modelspoorbaan na te bouwen. Het gaat me om de gedachtengang die ik je wou meegeven. Ik gaf politieke/geschiedenis mogelijkheden, maar er zijn er natuurlijk nog andere:
- wat als de electromotor nooit uitgevonden was ...
- wat als men in Butgenbach geen stuwmeer had aangelegd ...
- wat als de NMBS destijds voor andere kleuren had gekozen ...
Dit zijn mogelijkheden om te brainstormen, en uiteindelijk je baan je persoonlijk 'cachet' te geven
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#13
Hoi GEREMILA,en jongen ben je eigenlijk al aan het bouwen,of ben je nog steeds bezig met het uittekenen van je baan?

Tom

#14
Je moet niet meteen je 81 vierkante meter benuten mischien wil je later weel nog een klein baantje bouwen in een kleinere schaal.

Wat je rollend materieel betreft lijkt een grenstation een goede mogelijkheid. Wat ik ook weet dat je bij Vanbiervliet nog veel Belgische marklin locs vindt? niet alleen recente maar ook nog vele oudere modellen.
Tom