Ertswagons VTG,CAIB

Gestart door Metpetergaathetbeter, 23 januari 2011, 11:07:55 AM

Metpetergaathetbeter

In het verleden vond ik ooit een andere site (dan degene die ik hierna vermeld) waar ertswagons van VTG, CAIB en de Belg.spoorwegen te vinden zijn, helaas vind ik die nu nietV meer.http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0

Kan iemand me helpen, alvast bedankt :)

Groeten Peter;)

ERVIN

#1
Ik heb heel wat foto's ( van mijzelf) waar die wagons op te zien zijn , stuur ik ze via PM naar je door of zet ik ze hier??[:I]

Sicco

#2
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

In het verleden vond ik ooit een andere site (dan degene die ik hierna vermeld) waar ertswagons van VTG, CAIB en de Belg.spoorwegen te vinden zijn, helaas vind ik die nu niet[V] meer http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0



Een andere site dan die je zelf linkt bedoel je?

Metpetergaathetbeter

#3
citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

In het verleden vond ik ooit een andere site (dan degene die ik hierna vermeld) waar ertswagons van VTG, CAIB en de Belg.spoorwegen te vinden zijn, helaas vind ik die nu niet[V] meer http://jos.treinspottingclubbelgium.be/#47.0



Een andere site dan die je zelf linkt bedoel je?



@ Sicco :Inderdaad wat verwarrend opgesteld, ik zoek inderdaad nog een andere site dan de vermelde ! Ik plaatste die als vermelding dat ik deze reeds kende !
Van de site die ik zoek zijn de foto's  genomen in het Antwerpse (en ik dacht zelfs in rijdende toestand).

@Ervin, graag ! By the way hoe is het afgelopen met die 55 historie ?

Groeten Peter[;)]

Sicco

#4
Op flickr is wel een en ander te vinden, maar ik weet niet of je dat bedoelde.

Metpetergaathetbeter

#5
Hoera, alvast teruggevonden,[:p] ik zocht of ertswagons van VTG, CAIB en B Cargo  door elkaarreden of rijden. Toen deze foto's genomen werd was dit het geval, dus als ik zo rondrijdt doe ik de werkelijkheid geen geweld aan http://www.goederenwagens.nl/gallery3/index.php/type-f/Fals/Fals-BCargo/20050514_AntwerpenBerchem_IMG_8520[:p]

@ Sicco, bedankt voor het reageren en suggesties, maar helaas...[:)]

@ Ervin, bedankt voor de foto's, er waren wel een aantal interessante bij ![:)]

Groeten Peter

ERVIN

#6
Graag gedaan Peter.[;)]

ceuleer

Ik heb een vraagje over de ertswagons van B-Models.
Blijkbaar hebben de verschillende modellen van VTG, CAIB, Xpedys door mekaar gereden.
De reeks 51 heeft deze wagons ook gesleept, ik heb maar enkele foto's gevonden waar deze loc een reeks ertswagons sleep, soms in dubbeltractie.
Nergens vind ik info over het aantal wagons die gesleept worden.
En de lengte van de sleep zal ook wel variëren naargelang de wagons vol of leeg zijn.
Iemand een idee van de lengte van de trein in enkel of dubbeltractie ?

mark7758

Dat aantal wagons hangt af van diverse zaken:
- Welk baanvak? (Hellingen en zo)
- Welke loc?        (Hoe sterk is die?)
- Hoeveel loc's?  (nog meer Pk)
- Leeg of vol.      (Meer of minder ton trein gewicht.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ceuleer

Hé Mark,

als ik nu één locomotief van de 51 reeks gebruik om een vol geladen sleep ertswagons over een traject te slepen zonder hellingen, en de locomotief heeft volgens de technische fiche een normaal vermogen van 1145 kW, en een nominaal vermogen van 1435 kW(wat ze bedoelen met normaal en nominaal weet ik niet), hoeveel geladen wagons werden er dan achter gehangen, en wordt de sleep 2x zolang wanneer er 2 locomotieven in dubbeltractie werken ?
En wordt er altijd met het maximale aantal wagons gereden, of ook bv. maar 18 wagons als er toch 22 gesleept kunnen worden ?
Deze foto hieronder bedoel ik, die heb ik via google gevonden en is van een zekere Davy Beumer.
In deze dubbeltractie zullen het wel meer dan 22 wagons zijn denk ik.....


mark7758

Zoals ik aan gaf het hangt ook af van de lijn.
Antwerpen - Hasselt is redelijk vlak. Dus kan je 1 grote trein met 2 loc's trekken. Vanaf Hasselt naar Aken heb je meer hellingen dus dan 2 loc's voor de helft van de trein.
Zo had je ook de cokestrein van Kinkempois naar Luxemburg.
Klein lijstje van tonnage. (Dus wat mag 1 loc trekken. !!)
Lijn 42. Kinkempois - Gouvy.
Kinkempois   Rivage   1700 ton. (1) 1800 ton.
Rivage   Trois-Ponts   1600 ton.(2) 1840 ton.
Trois-Ponts   Vielsalm   970 ton.
Vielsalm   Gouvy      850 ton.(2)  920 ton.
Gouvy   Troisvièrge (L)   900 ton.
      
Troisvièrge (L)   Gouvy      950 ton.
Gouvy   Trois-Ponts      800 ton.
Trois-Ponts      Kinkempois   1900 ton.

(1)   charge homogène / Homogene trein.
(2)    charge homogène / Homogene trein. Bestaan uit vaste stoffen Bijv. erts, kolen enz.

Denk er ook om. Met wat voor snelheden men toen reed. De trein van Vielsalm naar Gouvy kwam niet boven de 25km/h uit. (Droog weer)
Zo iets duidelijker
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter


ceuleer

Ok, interessant, maar ik ben nog wat aan't zoeken....
Ik heb hier een foto van een B-Models wagon, klop het dat de wagon 27 ton weegt geladen, en dat er dus 19920 kg lading in mag ?
Dus als je op de lijn Gouvy   Trois-Ponts  max. 800 ton mag trekken, mogen er 800/27 = 29,63    dus eigenlijk 29 wagons achter 1 locomotief ?
Mag de sleep dan 2 x zolang zijn met 2 locomotieven ?

@ Peter, ik heb ze geteld hé  ;)


Metpetergaathetbeter

ik meen gelezen te hebben dat 24 tot 26 kon, nooit een vermelding gezien van meer. 2 maal die trein zouden dan lege wagons moeten zijn maar kom je dan niet aan overschrijding trein/maximumlengte ? ;)

Metpetergaathetbeter

via google afbeeldingen met zoekfunctie nmbs reeks 51 :-\