Vraagje over segmentbaan

Gestart door g4rc, 16 september 2005, 08:19:44 AM

g4rc

Hoi

ik overweeg ook om een segmentbaan te bouwen, en dit vanwege mogelijke verhuis van de baan later.

Ik ben me aan het afvragen hoe de connectie van de sporen gebeurt bij het samenkomen van 2 segmenten?

Zijn er nog andere dingen waarop ik moet letten bij het bouwen van een segmentbaan.

Greetz
 

Havoc

Als je de baan regelmatig uit elkaar wil halen kan je connectors gebruiken zoals bvb db25 serie en/of banaanstekkers. Opletten voor de stroom per kontakt uiteraard. Als het enkel is om later te kunnen verhuizen kan je langs de 2 kanten soldeerstrips zetten en daar draden tussen solderen. Betrouwbaarder maar uiteraard niet om iedere weekend in/uit elkaar te halen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Op onze club en ook op mijn spoorbaan thuis gebruiken we segmenten (ook wel modules genoemd).
De sporen worden verbonden met z.g. koude overgangen. D.w.z. de spoorstaven eindigen precies op de rand van het segment en op de rand van het volgende segment gaat het weer verder. Daarbij is het belangrijk dat de spoorstaven nauwkeurig tegenover elkaar liggen.
Bij mijn spoorbaan thuis heb ik het zo gedaan: twee naburige segmenten nauwkeurig tegen elkaar gekoppeld. Daarna alle sporen op de overgang gelegd en de spoorstaven op beide randen vastgesoldeerd aan messing spijkertjes die in de ondergrond werden gedreven. Vervolgens met een Roco zaagje precies op de overgang de spoorstaven doorgezaagd. Pas daarna kunnen de segmenten weer van elkaar worden losgemaakt.
De elektrische verbindingen lopen over professionele meerpolige connectors. Daar kon ik gratis aan komen. Maar anders zou ik 25-polige sub-D connectors gebruiken, dat is de goedkoopste manier voor een schappelijke prijs.