Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijm oplossen?

Gestart door Peter, 12 januari 2011, 20:07:51 PM

Peter

Hoe kan ik latex lijm die tussen de beweegbare delen van de wissels is geraakt er van tussen krijgen? De plaatsen waar ik aan kon zijn allen gereinigd, doch blijkbaar zit er nog een beetje lijm aan de scharnierpunten.
Kan je die met iets oplossen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Durango

Je zou het kunnen proberen met een beetje aceton erop smeren. Dit werkt in ieder geval wel bij plastic lijmen en secondelijm. Ik ben niet geheel zeker of het ook met latex lijm werkt.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

ysbeer

Latex is rubber,met olie wil het wel eens oplossen.
Maar verwacht geen wonder.
Latex hecht echter nergens aan,dus wellicht is ook met peuteren wat te bereiken.
Aceton ,spiritus,benzine,alcohol,tri(chloor....),terpetine,werkt niet.
succes

wim

gjvdz

Misschien met een cuttermesje?
of een fijne naald?
Mvg Giel-Jan

ToThePoint

Kzou met aceton ver wegblijven uit de buurt van de kunsstof van de wissels ! Goed kans dat het oplost en de wissel onherroepelijk beschadigt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

Peter,

zoals je het probleem omschrijft, vermoed ik, dat de stelstang van de wisseltongen blokkeert. Nu is het nog niet zo evident om deze zonder meer weer gangbaar te krijgen. Je kunt met een stukje schuurpapier proberen de uitgeharde lijmresten op de ondergrond en de onderkant van de stelstang weg te schuren. Lukt dit niet, dat ben je verplicht om de volledige wissel voorzichtig met een smal scherp plamuurmesje voorzichtig vanaf de buitenkant van de dwarsliggers los te "kappen" en hem nadat alle lijmresten aan de onderkant van de dwarsliggers verwijderd zijn weer terug te verlijmen. Door het lossen van de wissel kan het voorkomen,dat de wissel niet meer volledig vlak ligt en je dus de wissel tijdens het uitharden van de lijm met enkele gewichtjes moet verzwaren om een volkomen vlakke ligging te verkrijgen.

Kees-Jan

Nog een gedupeerde van die KTU lijm.

Nooit meer gebruik ik het om te lijmen. Gewoon wateroplosbare houtlijm gebruiken.

Ja maar het dempt het geluid beter met die latex/ boekbinders lijm........(geloel).

Kees-Jan

Peter

Hallo,

Het probleem is:
De wisseltongen kunnen vrij bewegen, doch blijkbaar zitten er ergens toch restjes van die latex lijm, zodat die tongen niet tegen de rails blijvan aanleunen, doch bijna telkens terugkeren naar de middenstand, dus halverwege. Dit alles zonder aandrijvijng wel te verstaan. Heb die scharnieren al eens met warm water en ook al met cellulose thinner bevochtigd en de situatie is verbeterd doch telkens veren de tongen nog een beetje terug.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Nog een gedupeerde van die KTU lijm.

Nooit meer gebruik ik het om te lijmen. Gewoon wateroplosbare houtlijm gebruiken.

Ja maar het dempt het geluid beter met die latex/ boekbinders lijm........(geloel).

Kees-Jan



Zo als altijd"de lijm is de schuld"
Nee kees de lijmer is de loel.

wim

ysbeer

Peter
Probeer het eens met olie en niet met thinner.
Die thinner lost wel veel op(de wissel in ieder geval)
wim

Peter

Geen van de aanbevolen tips werkte eigenlijk.
Het probleem is (we spreken over 1 wissel en 1 dubbele kruiswissel) dat het bij de gewone wissel met methanol vrij vlot ging, mits nog wat prutswerk. Bij de DKW gaat het veel moelijker met zijn 8 (ACHT) scharnierpunten. De Methanol methode, met nadien wat olie hielpen een beetje. Het is pas door de hitte van de soldeerbout om er overal draadjes aan te solderen, dat het min of meer terug goed gaat.
Zal voor die DKW's wel geen Roco ondervloer aandrijvingen gebruiken, maar iets dat een stevigere steldraad heeft. Suggesties??
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

vervang de nogal slappe originele staaldraad (ca. 0,5 mm) door een dikkere van 0,7 tot 0,8 mm. Hierdoor zal de de wisseltong met een grotere druk tegen de flankrails aangedrukt worden. Dit heb ik bij al mijn Roco aandrijvingen gedaan voordat ik ze inbouwde.

Jacques Timmermans

ysbeer

Ik heb al mijn roco wissels van motor voorzien(het type dat blijft duwen(spiegelbol))
Na 4 jaar ervaring durf ik te zeggen dat ik geen enkele last heb met geen spanning op de tongen.
Conc: stevig aanduwen helpt.
wim