Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Smalspoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gestart door Rochevalien, 13 september 2005, 21:52:13 PM

Rochevalien

Hoe komt het eigenlijk dat hier geen draadje of een vaste folder is ivm smalspoor? Is hier niemand die zich daar voor interreseert?of daarmee bezig is op een baan? laat een iets weten!!

Gerrit

tonycabus

Joew???l!
Weet je niet meer dat ik iets schreef over Gn15 en het ook had over Fleischmann Magic Train????[;)]

Ik zoek het even op, Gerrit!

Kijk eens hier:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=888
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

Al??,dan zijn we toch al met z'n drieen (in Vlaanderen)...slik slik
En g??n folder waar we ons ding kunnen doen......

Gerrit( die wellicht binnenkort weer 'narrow minded' gaat worden.)

Havoc

Drie? Lijdt er ??n van jullie twee aan schizofrenie?

Ik bouw nu wel enkele smalspoor stoom "modellen" omdat dat als beginner gemakkelijker is want die zijn wat groter. Maar het is niet omdat het smalspoor is "per se". Dat zijn freelance 2' in ongeveer 1:13.7 op 45mm.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Omdat er maar een zeer kleine groep mee bezig is. Bij ons op de club zijn het er misschien 2 of 3 leden die smalspoorspullen hebben.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

Drie? Lijdt er ??n van jullie twee aan schizofrenie?

Helemaal niet ,maar met jou erbij tel ik er wel vier!![:D]

Ik bouw nu wel enkele smalspoor stoom "modellen"

modellen tussen haakjes ,klinkt niet goed.Het is wel zo dat in het smalspoor millieu er soms erg minachtend gedaan wordt over freelance modellen maar ik deel die visie niet.De meesten vinden dat als je toch met een zelfbouw projekt begint je net zo goed iets kan kiezen dat WEL bestaat(bestaan heeft)en ik kan deze visie best begrijpen maar om een freelance model te bouwen moet je toch ook iets kennen(en kunnen)[;)]

 
omdat dat als beginner gemakkelijker is want die zijn wat groter. Maar het is niet omdat het smalspoor is "per se". Dat zijn freelance 2' in ongeveer 1:13.7 op 45mm.



Wat een vreemde schaal[?] denk jij hiermee verder te bouwen(een baantje) of is dit gewoon voor de fun? een vingeroefening zeg maar.

Havoc

citaat:
Wat een vreemde schaal


Zo vreemd is die niet. Het origineel is 2 voet spoor zoals gebruikt bij bvb de Ffestiniog Railway en de Welsh Highland Railway. Correcte schaal is 1:13.54666. Dit is zo goed als hetzelfde als 600mm spoor zoals gebruikt door Decauville namelijk 1:13.3333. Dat als je sporen van 45mm gebruikt. Dit geeft echt grote modellen en dat is eens zo gemakkelijk als je aandrijving op stoom wil. De onderdelen zijn dan iets groter zodat prutsers zoals ik ze ook kunnen maken... Daarom ook dat het freelance modellen zijn. Er is wel een origineel als basis genomen, maar er is veel weggelaten/vereenvoudigd om het een beginner mogelijk te maken ervaring op te doen. Om je een idee te geven, momenteel ben ik bezig aan dit hier: http://home.iae.nl/users/summer/16mmngm/Articles_htms/Cracker.htm

Maar er zijn wel degelijk "echte" modellen in die schaal. Ga maar eens naar deze Decauville kijken: http://jpduval.free.fr/Lv020de45%20p1.htm (alle paginas bekijken, niet alleen het cad model) Maar als beginner ben je daar jaaaaren me bezig, als je het ondertussen al niet opgegeven hebt.

Momenteel is dit een vingeroefening in metaalbewerking. De bedoeling is om op termijn over te gaan naar 1:32, het gekende spoor 1. Maar wie weet? Een voordeel van smalspoor is dat je met kleine boogstralen kan werken. Ik krijg slechts met veel moeite een cirkel van 3500mm in mijn tuin. Voor normaalspoor is dat klein, voor smalspoor reeds aan de ruime kant.

Aan wat voor schaal denk jij?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Dat is al voor clubs gelijk de kmyca, rijden op spoorbaan buiten. Is wel prachtig spul maar een andere hobby (even intresant)

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

Johan,ik ben een 5 tal jaar geleden begonnen met een smalspoorprojekt of liever veldspoor op  schaal 1/35.Dat komt neer op 600mm in het echt terwijl de spoorbreedte exact op 16.5mm uitkomt.
Dat houdt in dat sommige Ho onderstellen en motorbogies gewoon kunnen gebruikt worden voor een zelfbouw lok.Ook de modellen van Magic Train (fleischmann) en van Bachmann zijn ideale onderstellen al zijn die bedoeld voor schaal O.Je hoeft er eigenlijk alleen een nieuwe cabine op te zetten.Voor de sporen kan je de Oe sporen en wissels van Peco gebruiken (al zijn de biels dan wat t? zwaar) en elk merk van Ho spoor .Je moet dan wel elke derde biels verwijderen.Voor de rest kan je van alles en nog wat gebruiken van de merken voor militaire modelbouw op schaal 1/35 en dat is h??l wat.Bovendien is dat allemaal hier in belgie te koop.Dat is niet het geval met Oe of Om dat je van a tot z in het buitenland moet gaan halen(en zoeken).
Je kan natuurlijk ook in deze schaal kant en klaar veldspoor materieel kopen in deze schaal maar dat is wel echt peperduur.
Zelfbouw is dus de boodschap en uitkijken naar geschikte onderstellen ?n geschikte lokjes om na te bouwen.
Ik ben hier zelf toch al een 5 tal jaar mee bezig en kan wel zeggen dat ik al wat informatie hierover verzameld heb.
Indien zich iemand geroepen moest voelen: feel free to ask!

Gerrit
 




Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

In de rubriek "Spoor 0" had Marc "argilla" het over 0n30...
Voelde 'm komen?
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1173
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Inderdaad Tony, hier ben ik. Ben op het ogenblik bezig met een module in 0n30. Ben volop bezig aan de opbouw, ik neem foto's en schreef er tekst bij. De bedoeling is dit in 3 delen afgedrukt te zien in MSM. De opbouw , landschap, rails enz....
Maar er is nog iets . Als je het goedkeurd  ( en als alles af is of course) wilde ik deze showen op de volgende tentoon. in  Mechelen.
Het plan is volledig getekend en de eerste module ben ik bezig aan het opbouwen.
Veel produktie modellen zijn er niet. Dus
Oh ja de naam : Compagnie de Carri?re et de Foresti?re de Libin. Op niveau 2.
Op niveau 1 : Tramway touristque de Libin vers St.Hubert/Val de Poix
Totaal 2.40 x 65
En heu .Tony kan hulp gebruiken voor de tram  (0n30) enige sugesties voor het matrieel ??
[8D][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

laat af en toe eens iets zien dan kunnen we er reeds de nodige commentaar op geven [:D][:D] (slecht als we zijn). Als het wordt zoals ge schrijft kan dat heel goed zijn.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Van plan mee te doen aan de dioramawedstrijd? Of is het echt om mee te rijden?

Ik had de indruk dat On30 verschillend was van 1:35. Enfin, er zijn dus duidelijk genoeg schalen om iedereen bezig te houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.