Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Taal- en forumgebruik

Gestart door Gerolf, 08 januari 2011, 12:08:36 PM

ysbeer


sicco
Lezen valt inderdaad niet mee.Ik bedoel mij zelf niet,dus lees precies wat andere schrijven en reageer dan

Het enige waar ik mij aan gestoord heb is

"Anders doe ik zelfs de moeite niet het te lezen, ook op dit forum"

Dat en alleen dat vind ik een rotzin.
Zelf voel ik mij echt niet aangesproken,ik ben er van overtuigd dat als ik iets schrijf het altijd wel te begrijpen valt.
Alhoewel????[;)]

Msm taal A.U.B niet

wim

chef garde

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Msm taal A.U.B niet


Denk dat we daar naartoe willen, niet??? [;)]

Havoc

citaat:
Het enige waar ik mij aan gestoord heb is

"Anders doe ik zelfs de moeite niet het te lezen, ook op dit forum"


Begrijp ik maar al te best. Sorry, maar zelfs email van (sommige) familieleden lees ik niet om identieke redenen. Zo'n halve bladzijde zonder hoofdletters, punten, komma's, vol met spellings- en gramaticafouten, waar je helemaal niet van snapt waar het over gaat enz dat lees ik gewoon niet.

Ben ook niet 100% correct in die dingen. Maar als je een beetje oplet en eens naleest wat je geschreven hebt dat kan het toch geen moeite zijn om er iets behoorlijks en begrijpelijks van te maken?

Alle begrip voor mensen die er om verschillende redenen -anderstalig, dyslexie- problemen mee hebben. Laat dat even weten in het "nieuwe leden" forum aub. En als de admins diegenen die tegen zulke mensen te keer gaan even op de vingers tikken heb ik daar ook geen probleem mee.

Langs de andere kant mogen we hier niet klagen! Diegenen die nog andere forums volgen zullen wel weten hoe erg het kan zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Langs de andere kant mogen we hier niet klagen! Diegenen die nog andere forums volgen zullen wel weten hoe erg het kan zijn.
Dat geloof ik ook wel. De reden van het "opfrissen" van wat huisregeltjes was om situaties zoals op andere fora te voorkomen.

@Sicco en IJsbeer: Volledig off topic, maar wel gemeend: Het is wel duidelijk dat er bij jullie een persoonlijk probleem (ontstaan) is. Los dit op via pm, of trek je conclusies [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Havoc
Langs de andere kant mogen we hier niet klagen! Diegenen die nog andere forums volgen zullen wel weten hoe erg het kan zijn.



Absoluut. Sommige fora zijn regelrechte scheldpartijen, waar hier en daar nog eens een berichtje over 't onderwerp in verdwaalt.
Dan kunnen we hier echt niet klagen.


 

OMC

Taalfouten waren nochtans het minste dat me hier stoorde, maar soit. Slaapwel.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Dirky

korte bijdrage:

Onlangs was ik op zoek naar een foto van het stadhuis van Gerolf om te tonen aan mijn echtgenote wat sommigen verstaan onder bouwen van scratch.
Het draadje van Gerolf is gewoon onleesbaar - bij manier van spreken - door de vele lofbetuigingen zonder "andere" inhoud. (ik neem dat draadje als voorbeeld maar er zijn er nog meer)
Ik begrijp dat men gefascineerd is door het zien van het "mooiere" maar als elk forumlid een regeltje gaat toevoegen met "Waw! da's mooi! met dan liefst nog 27 smileys en het verhaaltje dat het keyboard vol kwijl staat" dan vind je die foto gewoon niet meer terug...
Ik heb niets tegen lofbetuigingen, verre van, iedereen verdient er wel, maar hier op dit forum is het in de meeste gevallen gewoon bladvulling die tot niets bijdraagt!

Nog onzinnige bladvulling is het copieren van mega-lange-citaten met dan liefst nog de foto's erbij. Dat is gewoon irriterend als je door een draadje wandelt om iets te zoeken.

Hou het kort en bondig. Toon je creatie. Stel een vraag. Geef een uitleg... maar aub, geen bladvulling...

trainfreak

Met het taalgebruik van de leden heb ik eigenlijk niet zo'n probleem.
Niet iedereen kan even vlot overweg met taal, en in het Nederlands zijn er heel veel regeltjes. Iedereen maakt wel eens een typfoutje. Mijn berichten nalezen doe ik al lang niet meer, want ik weet dat ik zelf bijna foutloos typ (en ik ook nog eens met een spellingscorrector werk)

Wat ik niet snap is waarom men geen hoofdletters en leestekens gebruikt?
Schrijven jullie jullie mails en brieven ook altijd zonder hoofdletters en leestekens?
Voor mij komt het over als beleefdheid: stukken tekst worden beter leesbaar en het kost minder moeite om iets te begrijpen, want je moet eerst niet alles gaan ontcijferen.

Wordt er in de scholen niet meer genoeg aandacht aan besteed?
Onze leraar Nederlands had een zeer goede aanmoediging: wie een DT-fout maakte was sowieso gebuisd! En zo leer je het wel snel hoor...


Waar ik meer moeite mee heb zijn mensen die niet kunnen quoten (en dat zie je op verschillende forums). Tags die maar de helft meekomen, of 3 quotes meenemen terwijl men enkel op het laatste zinnetje wil reageren... Ook foto's meequoten, terwijl je die perfect achterwege kan laten, want die nemen veel plaats in op je scherm.
Spoorse groeten
Dimitri

Gerolf

Dat is stof tot nadenken, Dirk.
Ik ga alvast mijn "kermisdraadje" wat opschonen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

citaat:
Geplaatst door Dirky

Het draadje van Gerolf is gewoon onleesbaar - bij manier van spreken - door de vele lofbetuigingen zonder "andere" inhoud. (ik neem dat draadje als voorbeeld maar er zijn er nog meer)
Ik begrijp dat men gefascineerd is door het zien van het "mooiere" maar als elk forumlid een regeltje gaat toevoegen met "Waw! da's mooi! met dan liefst nog 27 smileys en het verhaaltje dat het keyboard vol kwijl staat" dan vind je die foto gewoon niet meer terug...



Voor beginnende forumleden (zoals ikzelf) die een bijdrage plaatsen op dit forum is het zeer stimulerend dat er positieve reacties op komen. Ook al is het maar een ?WOW? of een smiley. Andere ?blijkbaar geviseerde forumleden? zetten je dikwijls tot nadenken.

Ik kan me niet inbeelden dat er hier op het forum bij zitten die zo snel mogelijk directeur NMBS willen worden[;)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirky

Volledig akkoord Geert, beginnende forumleden hebben zeker behoefte aan de stimulerende schouderklop! Zelf zal ik er ook met veel plezier een ?Wow? aan toevoegen als ik iets zie van een ?nieuwkomer?. Toen ik zelf nieuwkomer was, zijn het ook de ?Wow?s? die me overtuigd hebben verder te posten.
Ik heb het dan ook eerder op de reacties in draadjes die vele bladzijden omvatten zoals, met ditmaal als voorbeeld, Erwin zijn Mol-cargo!
Zelf zal ik ook wel ergens naar Erwin toe een reactie geschreven hebben ?Super!? maar ik hoef dat niet steeds weer te herhalen van zodra er een volgende foto verschijnt. Dat maakt het ?zoeken naar?? wel moeilijk!

Havoc

Wat de ellenlange quotes betreft, misschien kunnen de admins de "quote" knop uitschakelen die direct de hele post waarop je antwoord insluit? Of er een reply-knop van maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik vind quotes (soms) nuttig. Uitschakelen zou ik zeker niet doen.
Ik ben het wel eens dat het storend is als er foto's worden herhaald.
En ik begrijp ook niet waarom men de codes niet herstelt nadat men ze per ongeluk heeft verminkt. Luiheid? [V]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Niet de quotes zelf uitschakelen Luc (die zijn inderdaad nuttig). Maar de knop in de titel van een post die eruit ziet als een blad tekst met een rode pijl. Dat lijkt op "reply" maar het is een "reply met quote van de volledige post".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Wat een aantal leden nu bezig is te doen, dit forum verpesten.
Dit is niet zinnig ,dit is te kort,dit is te lang,een foto er bij zonde van (van wat eigenlijk)
Laat nu toch iedereen in zijn waarden.
De een kan iets vertellen in twee zinnen,de ander in 25.
Ja jammer dan ,maar wat geeft het.
Als iemand vraagt
"zein de wisels van vleiscman goet of nie"
dan krijgt hij geen antwoord maar wel een bak nederlanse taal puristen over zich heen.
Kijk eens op duitse fora,ook daar zijn taal(nieten tellers)en ook daar worden fouten gemaakt
50% van de duitser beheerst de naamvallen niet echt.
Maar er over zeuren zo als hier?
Zelfs op nederlandse fora niet.
Nou en nederlanders zijn toch zeurpieten hoor.
wim