Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

SuSke

Tom, een standaard baksteen bestaat eigenlijk niet voor gevelmetselwerk.
Meest voorkomende moduul is wel gestandaariseert en is 190mm lang, 90mm breed en 60mm hoog en wordt gemetst met een voeg van 10mm
Daarnaast heb je de meest uiteenlopende modules die mogelijk zijn.
Snelbouwstenen zijn verkrijgbaar in lengtes van 190, 290 en 390mm en een breedte van 90, 140, 190 of 240mm en een hoogte van 190 of 240mm.
Deze exact omrekenen is onbegonnen werk.

De stenen die jij aangeeft zijn vrij groot: lengte 5mm = 435mm[1/1], breedte (hoogte) 3mm = 261mm[1/1] en je voegen blijven al helemaal niet overeind 1mm = 87mm[1/1]

Om zelf je muren te maken kan je wel terecht bij verschillende leveranciers van baksteenplaat (Slaters, Goover, Auhagen,...). ze zelf snijden in hard karton , eerder indrukken zal niet eenvoudig zijn om een mooie modulemaat aan te houden. Ik zelf kies zelfs voor plaat schaal TT of N om op H0 te gebruiken, net omdat het fijner oogt.

Maar ik zou zeggen probeer het, schlder het en laat het resultaat zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Tom, ik heb voor mijn station "Boom" gebruik gemaakt van de baksteenplaten van Goover models.
De afmetingen kwamen precies overeen met het grote voorbeeld. De afmeting van de steen is 2,5 x 1 mm

Met vriendelijke groeten
Peter

schumim

Dan zal ik dat eens proberen, maar hoe zou ik dat het best aan beginnen?

gardevil

Citaat van: schumim op 08 oktober 2014, 00:12:08 AM
Dan zal ik dat eens proberen, maar hoe zou ik dat het best aan beginnen?

Door je een blad aan te schaffen ?  ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

schumim

Citaat van: gardevil op 08 oktober 2014, 17:26:49 PM
Citaat van: schumim op 08 oktober 2014, 00:12:08 AM
Dan zal ik dat eens proberen, maar hoe zou ik dat het best aan beginnen?

Door je een blad aan te schaffen ?  ;)
Check en een potlood heb ik ook al.

Peter

Tom,

De plastic vellen met baksteen motief kan je aanschaffen via de website van Goover models.
Er zijn verschillende afmetingen van bakstenen allen op witte plastic-sheet
Met vriendelijke groeten
Peter

schumim

Citaat van: Peter op 09 oktober 2014, 15:07:45 PM
Tom,

De plastic vellen met baksteen motief kan je aanschaffen via de website van Goover models.
Er zijn verschillende afmetingen van bakstenen allen op witte plastic-sheet

Ja da weet ik, maar ik wil volledig van nul beginnen, ik heb hier een soort karton liggen, en de bedoeling is dat, ik daar de bakstenen op teken. Maar weet juist niet hoe ik daar aan moet beginnen.

Rangeerduivel

Je legt het blad papier voor je op de tafel,
Je zet het potlood met de zwarte punt naar onderen op het blad papier,
als je nu het potlood van links naar rechts beweegt,ga je zien dat er een zwarte lijn zichtbaar wordt
enz enz...

Zo,nu weet je toch al hoe te beginnen!  :D :D

;)

H0lland

Was wat op internet aan het rondsurfen en kwam zo hier per ongeluk weer eens terecht. Wist niet dat er nieuwe berichten in m'n topic waren verschenen. :-[

Tom, waarom het wiel opnieuw uitvinden? Plaatjes (met baksteenmotief) zijn er van diverse fabrikanten te vinden, in verschillende metselverbanden én met verschillende groottes van de (bak-)stenen. Daar kom je toch niet tegenop getekend? Al dat werk om te tekenen en dan nog zit er geen 3D effect in. Ga je de stenen daarna 1 voor 1 inkleuren?
Echt, bespaar je de moeite en gebruik het karton voor iets anders als metselwerk in 1:87. Ook met de kant en klare (baksteen-)plaatjes moet je nog helemaal van 0 beginnen om er uiteindelijk een mooi gebouw uit te fabriceren. Overigens voor de kosten van die plaatjes, hoef je het ook al niet te laten ;)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

sdz1976

Dit draadje in 1 ruk gelezen, en echt heel wat opgestoken.
Het zijn echt knappe dinges die je doet 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

H0lland

Hoewel ik er alweer een tijdje uit ben, dank je Samuel!
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook