Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

theelichtje elektronica

Gestart door railman56, 21 december 2010, 21:10:21 PM

railman56

ik ga de oplossing van giel-jan proberen. vrij simpel en ik denk dat het wel gaat werken.
in serie zetten is inderdaad ook een mogelijkheid maar niet de oplossing voor mijn toepassing (max 2). met een batterij gaat ook maar maakt het natuurlijk iets duurder. hou ik zeker in gedachte.
nogmaals bedankt voor de idee?n
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ysbeer

citaat:
Geplaatst door railman56

het werkt niet [:(]
ik meet geen stroom tussen min aansluiting en tussen tweede diode en weerstand
wat doe ik verkeerd?
marc



Ja als je het echt heb gedaan zoals ik schrijf,maar dan ook zo precies,dan werkt het.
meten is niet nodig branden de leds????????dat is belangrijk.
wim

en direct op de 12 volt,en de weerstand dan????hoe groot??????
wim

railman56




zwarte draad = + voeding
witte draad = - voeding
groen en geel naar print led

led brand niet, ook niet als ik groen en geel verwissel

direct op 12v voeding met 4,7 kohm
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

conducteur

Ik weet niet hoe zo'n bordjes werken, maar heb zo ergens het gevoel dat die diode's gewoon kortgesloten worden. Ik zie ook niet echt in wat het nut is van beide diode's. Kun je niet gewoon een weerstand van min 1K in serie plaatsen met een ledje? Of een van 100 ohm met 5 ledjes in serie, zodat in de laatste schakeling minder stroom in warmte omgezet wordt door de weerstand?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Klopt van die kortsluiting.

De bovenste twee rijen zijn horizontaal met elkaar doorverbonden.(blauw =- en rood =+)

De gaatjes daaronder zijn verticaal met elkaar verbonden. (A1 met B1 met C1 met D1 met E1) en (F1 met G1 met H1 met I1 met J1) enz?

Om het gemakkelijk uit te leggen:

verbind wit(+) met A1
verbind groen met B1
diode 1  tussen C1 en C5 (deze kant streepje van diode!)
diode 2 tussen D5 en D9 (deze kant streepje van diode!)
verbind geel met A9
weerstand tussen B9 en B15
verbind zwart (-) met A15

zo moet het lukken, eventueel lichtje omdraaien.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik weet niet hoe zo'n bordjes werken, maar heb zo ergens het gevoel dat die diode's gewoon kortgesloten worden. Ik zie ook niet echt in wat het nut is van beide diode's. Kun je niet gewoon een weerstand van min 1K in serie plaatsen met een ledje? Of een van 100 ohm met 5 ledjes in serie, zodat in de laatste schakeling minder stroom in warmte omgezet wordt door de weerstand?


Leren lezen,er zit electronica in zo een ding.
wim

railman eventueel drie diode in serie(maar met twee moet het gaan)
wim

conducteur

Dan is een spanningsdeler toch een optie? Een van 680 ohm samen met een van 100 of andere waarden waarvan de verhouding steeds dezelfde is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

citaat:
Geplaatst door conducteur

Dan is een spanningsdeler toch een optie? Een van 680 ohm samen met een van 100 of andere waarden waarvan de verhouding steeds dezelfde is?



Was het maar zo eenvoudig?

Nee, het lampje heeft ook een weerstand die parallel staat over die 100 Ohm. Een parallel schakeling van twee weerstanden geeft altijd een lagere weerstand waarde. De spanning over deze weerstand van 100 Ohm en het lampje zal dus altijd lager zijn dan 1,5V.

Je kan dan beter die 100 Ohm weglaten en de voorschakelweerstand Rv berekenen. Hiervoor moet je wel de stroom door het lampje weten (=meten).

Rv= (12V-1,5V)/Ilamp.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

joble

Een spanningsdeler met weerstanden heeft in dit geval als probleem dat de spanning sterk zal veranderen met de belasting. In dit geval zal dit nooit goed werken omdat de stroom verandert als de led aan en uit gaat.

Je kan dit verbeteren door in de onderste tak van de spanningsdeler twee diodes zet, zoals je geprobeerd het op het breadboard. De kans dat deze schakeling zal werken is heel groot. En als het toch niet werkt omdat je theelichtje te veel stroom vraagt, moet je de weerstand wat kleiner maken, om meer stroom toe te laten. (zolang de weerstand niet te warm wordt)

Als je echt 100% zeker wil zijn kan je een extra transistor toevoegen, zoals ik enkele posts geleden uitgelegd heb.

Maar met de schakeling op je breadbord moet je er ook wel geraken, lijkt me. Als je toevallig een elco van enkele ?F's hebt liggen zou ik die ook over de uitgang aansluiten (let op de polariteit).

Groeten,
Johan

Havoc

Het veiligste lijkt me de laatste schakeling in de post van Conducteur op de eerste pagina: een LM317. Laat die diodebrug vallen en sluit direct de adaptor aan. De potmeter van 5k vervang je door 100 Ohm. Dan heb je 1.77V op de uitgang, dat zal wel lukken. enige probleem is als je teveel van die dingen begint aan te sluiten dat je lm317 warm kan worden. Geen ramp, die is beveiligd maar dan niet verschieten als je een knipperlicht krijgt.

Als je al teveel spanning op je theelichtje gezet hebt is dat waarschijnlijk gesneuveld. Probeer nog eens met een batterij of het nog wel werkt.

En zeker geen batterijen in een schakeling met een voeding! (tenzij je h??l goed weet wat je aan het doen bent, maar dan zou je waarschijnlijk hier geen vragen stellen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railman56

ik zal het na de feestdagen verder uittesten
voorlopig heb ik te weinig tijd
maar zal het zo simpel mogelijk proberen te bouwen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

@ geert
ik kon het niet nalaten om het vlug eens te proberen en inderdaad zo werkt het [:D]
dus: weeral wat bijgeleerd
allemaal bedankt voor de uitleg [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

gjvdz

Kerstmis en toch modelbouwen [:D]
Mvg Giel-Jan