Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

theelichtje elektronica

Gestart door railman56, 21 december 2010, 21:10:21 PM

railman56

ik zou graag wat scenery (kampvuur, open haard, enz) willen maken van o.a. theelichtjes (op batterijen) en/of afgedankte kerstkaartjes (met geluid en/of ledjes, uiteraard ook op batterijen)
nu beschik ik reeds over een voeding van 12volt/500mA via een adapter en zou deze willen gebruiken ipv de batterijtjes (1,5volt).
hoe kan ik dit realiseren zonder de "elektronica" op te blazen :I
ik vermoed dat het niet zal gaan met weerstandjes om de stroom af te zwakken van 12 naar 1,5 volt?

IMGhttp://i182.photobucket.com/albums/x291/railman56/demonteren002_320x240.jpg/IMG

liefst eenvoudige oplossing indien mogelijk
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

gjvdz

o jawel hoor.
Ik doe het met mijn 16V voeding ook om leds aan te sturen.
Mvg Giel-Jan

railman56

voor de ledjes heb ik geen schrik, maar gaat die elektronica (zie printplaatje op foto) niet in rook opgaan?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

conducteur

Kun je eens een close-up foto tonen van het printje?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Als het simpel dient te zijn dan is het een weerstand.
Als het meer bedrijfszeker dient te zijn dan is een 7803 smd spanningsregelaar met in serie 2 dioden aangewezen.
Indien een 7805 spanningsreelaar enkel voorradig is dan moet u minstens 5 dioden in serie zetten met de verbruiker.
Spanningsval over diode is +- 0.7v.
Indien u een spanningsstabilisator te veel vind dan kan u ook 15 dioden in serie plaatsen, maar dan heeft u wel een serieuze blok halfgeleiders.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

joble

Ik kan me best voorstellen dat het niet evident is om als particulier een 3V spanningsregelaar te pakken te krijgen.  De standaard 78-reeks begint meestal vanaf 5V. Je moet eens kijken naar 78L-reeks (78L03)

Je kunt een LDO ook eenvoudig zelf bouwen met 3 componenten:  Je neemt een npn transistor. De collector hang je aan de 12V, de basis hang je met een weerstand van bv. 2K7 aan de 12V en met een zenerdiode van 2,4V aan de grond van je voeding (Anode van de zener aan de kant van de grond). Tussen de emitter van je transistor en de grond zal je nu 1,7V meten. Hierop kan je je printje aansluiten.

Als je de uitgang kortsluit, bestaat de kans dat je transistor sneuvelt. Om dit te voorkomen kan je nog een weerstand tussen de 12V en de collector zetten die de stroom zal beperken.

Eventueel kan je de zener vervangen door 3 standaard diodes in serie.
Als je deze oplossing ziet zitten, maar m?n uitleg is niet duidelijk genoeg, wil ik gerust eens een schemaatje tekenen.

Groeten,
Johan

conducteur

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Als het simpel dient te zijn dan is het een weerstand.
Als het meer bedrijfszeker dient te zijn dan is een 7803 smd spanningsregelaar met in serie 2 dioden aangewezen.
Indien een 7805 spanningsreelaar enkel voorradig is dan moet u minstens 5 dioden in serie zetten met de verbruiker.
Spanningsval over diode is +- 0.7v.
Indien u een spanningsstabilisator te veel vind dan kan u ook 15 dioden in serie plaatsen, maar dan heeft u wel een serieuze blok halfgeleiders.


Ik heb ze zomaar uit mijn duim gezogen, ik weet niet of ze alledrie deftig werken.... de meest rechtse weerstand R stelt de belasting voor, in dit geval zijn dat dus de theelichtjes.



P.S: Ik zie nu pas dat de lichtjes op 1,5 volt werken, dan zul je een batterij van 1,5 volt moeten nemen in de schakelingen met de clipper.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

conducteur
Een wat vreemde schakeling met een batterij er in.

Tussen de 12 volt een weerstand van circa 500 ohm in serie met 2 diode zodanig dat het zaakje geleidt

In fase uitgelegd
Dus de streep op de eerste diode aan de MIN van de voeding.
De tweede diode met zijn streep aan de NIET streep van eerste diode.
De weerstand aan de NIET streepzijde van de 2de diode.
En dan de weerstand met zijn andere zijde aan de PLUS

De lichtjes aansluiten over de 2 diodes
Dus een draad direct aan de MIN
Andere draad aan de verbinding tweede diode en de weerstand.
wim
Brand het niet dan de draadjes van de theelicht omdraaien.
wim

conducteur

De clipper zal inderdaad in serie met de verbruiker moeten staan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railman56

bedankt voor de vele antwoorden
voor iemand die niet al te veel van electronica afweet is het wel moeilijk om de juiste keuze te maken.
ik wil het zo simpel mogelijk houden en ga wellicht het voorstel van wim (ysbeer) proberen.
voor de diode: kan ik daar 1N4148 voor gebruiken?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

het werkt niet [:(]
ik meet geen stroom tussen min aansluiting en tussen tweede diode en weerstand
wat doe ik verkeerd?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

gjvdz

Waarom het zo moeilijk maken?
Ik sluit mijn ledjes aan doormiddel van een diodebrug en een weerstand.
Dit werkt altijd, is eenvoudig en bovendien het kost niet meer dan 70 eurocent.
Als je het wil proberen kan ik je altijd het type diodebrug geven.
De electronicahandelaar weet wel wat je bedoelt.
Mvg Giel-Jan

railman56

ik gebruik een adapter die 12 volt gelijkstroom geeft
voor zover ik er iets van ken (en dat is jammer genoeg niet echt veel) heb ik geen diodebrug nodig.... verbeter mij indien nodig.
gisteren heb ik nog even verder gedaan met enkel een weerstand en toen werkte het wel degelijk
vanavond of morgen als ik wat meer tijd heb zal ik het eens langdurig testen. ondertussen bij de action nog wat theelichtjes gevonden die een beter effect geven
iedereen toch al bedankt voor de hulp
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

gjvdz

Indien je een gelijkstroombron hebt, is een diodebrug inderdaad overbodig. Een gewone weerstand is bij mijn weten de simpelste oplossing.
En dit gaat volgens mij blijven werken.(Toch met wat ik geleerd heb op school)
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Heb je al eens geprobeerd om enkele van die lichtjes - inclusief hun elektronica - in serie te zetten ?
Dan heb je geen ultra-lage spanningsbron nodig, maar kan je bvb 3 of 4 lampjes aan een 7805 hangen.
Eventueel kan je een oplaadbare batterij per lichtje plaatsen - die stabiliseert meteen de spanning over elke schakeling.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw