Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hoe zijn julie begonnen met jullie baan ?

Gestart door g4rc, 08 september 2005, 08:03:50 AM

n/a

g4rc,
De grootste fout die je kunt maken is volgens mij; teveel willen doen op een te kleine oppervlakte. Zorg er ook voor dat je makkelijk aan elk onderdeel van je baan kan.
De hoogte van mijn baan is 110cm en dit lijkt mij na nogal wat vershillende pogingen het beste. (makkelijk om onderaan de baan te werken en eenmaal afgewerkt een aangenaame barkruk-kijkhoogte!)
Zorg ook zeker en vast dat je niet met krappe bochten zit, deze verknallen nl grandioos het rijden met passagierswagons en zeker als je met passagierswagons op 1/87(LS-models) of 1/100(M?rklin) gaat gaan rijden!
Indien je nog c-rails of zo overhebt zou ik je aanraden om deze te gebruiken in de stukken die je niet ziet op je baan en elders k-rail te gebruiken.
In elk geval veel succes!

timbo

CiteerGeplaatst door Rochevalien

Kevin,ik heb mijn eerste baanplan uit zo'n baanplannenboekje gehaald(van Faller)Dit is wel 25 jaar geleden hoor!Ik wist toen absoluut niets van modeltreinen af maar had al wel wat ervaring met plastic kits (al waren dat voornamenlijk vliegtuigen).Ik had toen Marklin M-rails en ik kon gemakkelijk zien  in dat plannenboekje welke rails en zo meer ik nodig had om mijn gekozen railplan te realiseren.Dit verhaal speelde zich af in de kelder van het ouderlijke huis ,waar het in de zomer lekker fris maar in de winter eerder t? fris was.Angezien dit maar een bescheiden baantje was (2m50x 1m20)en je er niet meer op kon doen dan rondjes rijden was de lol er ook na een paar jaar af.
Ik heb van meet af aan een grote belangstelling gehad voor de Belgische spoorwegen en omdat er toen meer gelijkstroommodellen waren dan drie-rail besloot ik om met Marklin te stoppen.
(ik hoop dat de drie-rail fans het hierbovenstaande zinnetje nog eens goed lezen alvorens van leer te trekken tegen mij.)
Je had toen ook nog messingrails (voor het 2 railsysteem) en nikkelziversporen ,maar die waren nog niet zo algemeen verpreid.
Ik heb toen ,na er diep over nagedacht te hebben, te opteren voor de nikkelzilver sporen.Maar dan niet meer  met" puzzelstukjes-sporen" te werken maar met flex rails van 1 meter. De rest van de kelder werd ondertussen ook "opgeeist" door de treintjes en er werd begonnen aan een nieuwe baan.Ik had ondertussen ook al leren autorijden en er stond dan ook  niets  in de weg om overal naar toe te rijden waar er iets te zien was van treinen,groot of klein.
Ik had toen ook enkele abbonementen lopen op de gangbare tijdschriften ?n de febelrail koerier dus er was niet veel dat aan mijn aandacht ontsnapte.Voor de duidelijkheid:dit speelt zich af toen de dieren nog spraken ,maw lang voor het internet ?n MSM op het toneel verschenen.Ik moet trouwens nog ergens foto's hebben van mijn eerste "grote baan" misschien nog leuk voor in 't boekske :"modelspoor retro" of zoiets.In die tijd verzamelde ik ook alle gratis folders die ik maar vond en kocht ook al eens een katalogus.Dit is nu natuurlijk achterhaald met het internet.
Ik zou dan ook een goede raad willen geven aan alle beginners ?n herstarters:informeer je eerst goed en probeer zelf eens iets te bouwen (een diorama bv)om wat technieken uit te proberen.
Vooral in de bibliotheek kan je nog al eens een boek vinden waar je wat aan hebt en het kost ook niet veel.
sukses !

Gerrit


ik ben net nieuw, en heb hetzelde als jou geen ervaring met modelTREINEN maar met van die modelletjes van vliegtuigen enzo..
als je dat plan nog hebt zou je het dan naar: tim_lamers_1994@hotmail.com kunnensturen of op het forum zetten, dan kan ik een beetje een idee krijgen van wat het beste is hoe ik het neer kan leggen

alvast bedankt groeten tim