Was en gietsiiconen, kan dat ?

Gestart door marc goovaerts, 01 december 2010, 21:50:59 PM

marc goovaerts

Een vraagje tussendoor, richting de cracks op dit forum...

Juweliers en beeldhouwers gebruiken een soort was om hun originelen te maken en ze daarna via een 'verloren-was-methode' af te gieten, waarbij ze het origineel verliezen en maar ??n afgietsel kunnen maken.

Heeft er iemand al geprobeerd een siliconen gietmal te maken van een wassen origineel ? En wat was de ervaring hiermee ?
Ik vrees een beetje voor de mogelijkheid. Tijdens het uitharden worden de siliconen warm. Tast dat een wassen origineel niet aan ?

Stefan Appelmans

De juweliers, en waarschijnlijk Dinky-Toys (die cast) gebruiken een mal gemaakt van een soort zand, cement, dat de warmte van het gegoten metaal verdraagt. Die mal wordt dan ook gebroken bij het ontmallen.

Ik heb nooit gemerkt dat de silicoon warm wordt, dat is toch een trage verharding.
Waarom een master uit was maken?
stefan.

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

De juweliers, en waarschijnlijk Dinky-Toys (die cast) gebruiken een mal gemaakt van een soort zand, cement, dat de warmte van het gegoten metaal verdraagt. Die mal wordt dan ook gebroken bij het ontmallen.

Ik heb nooit gemerkt dat de silicoon warm wordt, dat is toch een trage verharding.
Waarom een master uit was maken?


Zandgieten is eigenlijk enkel nuttig om tamelijk ruwe afgietsels te maken in metaal (bv riooldeksels worden zo gegoten) en geeft een ruwe textuur.
Juweliers gebruiken voor hun stukken een mal uit gips, waar voor het gieten het verwarmde (en dus gesmolten) originele wasontwerp uit weggegoten wordt. Na het gieten van hun metaal in de achtergebleven holte wordt de gips er rond uitgehakt. Da's de zgn 'cire perdue'-methode. En dusook original perdu.
Waarom was ? Gemakkelijk te bewerken zonder dure machines, te hergebruiken, kleine details mee te snijden, te boetseren, ook organische vormen. Het is maar een idee...
Als siliconen bij het uitharden geen warmte afgeven, dan kan het normaal een probleem zijn. Bedankt voor de info !