Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ON30

Gestart door argilla, 06 september 2005, 15:39:13 PM

argilla

Al iemand iets gedaan in deze schaal ?? Heb voor de fun eens een flatcar bestelt in USA in ON30 .....prachtig ...
Denk dat ik eens een diaorama ga maken . Eens wat info opsnorren en een plannetje maken. Wat denken jullie tips misschien van websites?? webstek met plannen van ON30 ??

:D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Schaal = "0"
N = "Narrow Gauge"
30 = spoorbreedte, in dit geval 30 inch.

Dat kon ook 3 (voet) zijn bvb, On3 dan.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

On30 is een betere aanduiding. Het is de " koningsschaal O dus" op een breedte van de rails van Ho zoals je bv ook Nm30 hebt op rails van Z schaal Veel van deze schalen hebben aanhangers ( nogal vrij veel) in de USA . Vandaar dat het magazine Modelralroader , regelmatig artikelen publiceerd voor deze schalen. Ook het produceren van deze schalen ( bv Bachmann in On30) staan veel verder dan bij ons hier. De producenten ondersteunen ook (beter dan hier, maar daar komt stilaan verandering in en wij modelbouwers moeten meehelpen ) , hun verbruikers door oa regelmatig "conventions " te organizeren.Ook het overkoppelend orgaan " the national railroadmodelers " houden eens per jaar een groot convention ( gadering of vergadering ) met de producenten en spoorwegmodelbouwers. Hierop kan iedereen vragen stellen, of gratis worschops volgen, de producenten opmerkzaam maken op produktfouten en/of verbeteringen . Alles in en gemoedlijke sfeer. Dit gedurende 3 dagen. Nu moet je wel bedenken dat de markt daar een stuk groter is dan hier.Toch kwa "normen" zijn ze niet zo verdeeld zoals hier in Europa.Daar zorgt het overkoppelend orgaan voor.En de producten respecteren deze normen. Ook heeft elke schaal zijn eigen specifiek magazine (bv N-scale, gardenrailways misschien iets voor den Nico, werk aan de winkel!!!! altijd bereid van mee te helpen)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Tssd43

Ik heb ook een paar modellen gekocht en ga er zeker in de toekomst wat mee doen. Zeker het Bachmann materiaal is spotgoedkoop vergeleken met HO prijzen en wat er voor geboden wordt.

Ik heb inmiddels een grote lijst links, maar als je even een mailtje stuurt naar mijn hotmailadres plak ik ze even in een berichtje.

Groeten,

Lucien
Lucien


rgp

Dag,

Tijdens Exp-0-forum zal er een baantje in 0n30 staan, namelijk "Achterbosch" van Rene Ceulemans.
Thema: Belgische buurtspoorwegen (de spoorbreedte is niet volledig juist, maar)
Bouwtijd: slechts 3 maand incl ombouw rollend materieel
Grootte: 2.1*0.7
Stond reeds in Telford en bij MSCM DE PIJL.

Roland

Ferkelmaster

In het Amerikaanse modelspoorwereldje staat de O voor schaal 1:48. De kleine N staat voor Narrow gauge. Hiermee geeft men dus mee aan dat het hier smalspoor betreft. En 30 staat voor de spoorbreedte van 30 Inch. Omgerekend komt dat neer op 762mm.

Zo nu en dan ziet u in tijdschriften of op het Internet ook wel eens ergens schaal On2 ? omschreven staan. Dat is gewoon hetzelfde als On30. Alleen anders gedefinieerd. On2 wordt namelijk aangegeven in Voeten in plaats van Inches. Als steuntje voor uw en ons geheugen, 2 ? Voet is 30 Inch...

Vervolgens nog even kort het verschil tussen On30 en On3. Want, dat is dus niet hetzelfde als On30. Wie toevallig in de gelegenheid komt een mooi modelletje te kopen voor On3 zal moeten omsporen naar 19mm. (3 Voet is 914mm=19mm) Er zijn in Nederland en Belgi? niet veel modelspoorders die zich met dit zogenaamde Amerikaanse Standaard Smalspoor bezig houden. Maar, met ??n blik op het prijskaartje van het rollend materieel zult u het verschil ook al vrij snel herkennen?

Wij (Team Ferkeltaxi) konden het in elk geval niet laten om wat Bachmann spullen in On30 aan te schaffen en ons op een project te storten...[:D]

Mvg,

Henk

Back on Track!🇬🇧/🇩🇪