Beginner: Begrippen ??

Gestart door g4rc, 05 september 2005, 10:35:38 AM

g4rc

Hello iedereen

Ik ben een beginnend 'modelspoorder'
Ik heb dus nog geen aankopen gedaan, ga beginnen met het ontwerp van een baanplan.

Ik heb op het forum al een aantal baanplannen bekeken, maar er zijn nog een paar vragen ivm gebruikte begrippen.

Zoals een rangeerstation, schaduwstation, ...

Kan iemand mij deze uitleggen, of eventueel een link doorsturen

Thx

G4rc
 

svvander

Wel eerst en vooral hartelijk welkom!

Dit is de uitgelezen plaats om alles te weten te komen over "onze" hobby.
Daarom, wees vrij van te vragen naar believe!

Om te antwoorden op jouw vragen, zal ik al proberen om een voorzet te geven. De andere leden zullen dan wel aanvullen, wat ik niet juist of onvolledig uitleg.

Een rangeerstation, wordt in het grootbedrijf vooral gebruikt om de samenstelling van de treinen te verwezenlijken. De rangeerlocomotief (meestal in Belgi? een reeks 70,71,72,73,74,75,80 of tegenwoordig zelf ook een 77 of 78 reeks), zal ervoor zorgen dat samenstelling eenvoudig kan gebeuren, zonder dat de eigenlijke locomotief zal moeten "werken".
Het rangeren bestaat er eigenlijk in, om wagons in een bepaalde volgorde te "rangeren" (te sorteren of te lijnen dus), zodanig dat deze in een bepaalde volgorde aan de locomotief gekoppeld kunnen worden. Meestal zullen de nodige wagons opgehaald worden op verschillende sporen. In kleinere stations en industriegebieden, zal de machinist dit zelf doen of zal dit door een locotractor of locomotor gebeuren. Dit kan zelf telegeleid gebeuren.
De grotere stations, hebben hiervoor meestal hun eigen rangeerdiesels tot hun diensten.
Persoonlijk, vind ik dit aspect van het grootbedrijf het interessantste om in model uit te beelden. (ook qua speelmogelijkheid)

Over het schaduwstation, weet ik eigenlijk zelf weinig of niets. Ik vermoed wel, dat het om een stationsgedeelte zal gaan, dat voor het publiek niet zichtbaar is en waar de eventuele rangeerbewegingen kunnen gebeuren.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

Een schaduwstation bestaat niet in realiteit enkel in modelbouw. Het is een plaats op (meestal onder of achter) uw baan waar ge treinstellen kunt laten stilstaan zonder ze van uw baan te moeten halen. Dit om niet continu op het zichtbare gedeelte met dezelfde treinen te rijden. Dus een stopplaats waar de kijker ze niet ziet staan.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

citaat:
Geplaatst door janjozef

Een schaduwstation bestaat niet in realiteit enkel in modelbouw. Het is een plaats op (meestal onder of achter) uw baan waar ge treinstellen kunt laten stilstaan zonder ze van uw baan te moeten halen. Dit om niet continu op het zichtbare gedeelte met dezelfde treinen te rijden. Dus een stopplaats waar de kijker ze niet ziet staan.



Dan had ik het toch bijna juist he... [8D]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dieseltje

Een bijkomende vraag :
(ik wil ook een rangeerbundel / station opbouwen voor goederenverkeer).
Bestaan er "vuistregels" om dit soort van bundels op te bouwen ? waar moet je zeker op letten ? Wissels vooraan de bundel en wissels achteraan de bundel ?  Met rangeerheuvel of zonder ?
Heeft iemands praktische tips ?

Benny

mark7758

Kom kijken in Kinkempois. Daar kijk je uit over het rangeergedeelte van Kinkempois. En kan je vragen stellen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Havoc

Voor alles is er ergens een voorbeeld. Maar rangeerheuvels -alhoewel een schitterend thema- werken niet in modelbouw. Je kan doen wat je wil, maar ofwel wordt de heuvel veel te steil, stoppen de wagens halverwege, krijg je de sleep niet omhoog...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Hallo,

Voor rangeerbewegingen, die je uitgelegt zijn door Sven, kan je ook in een vroeger tijdperk een HLV (=stoomlocomotief) van de reeks 50,51,53,89,90,91,98,99(beide soorten) gebruiken.
Ook werd soms een G8.1 ofwel een type 81 of een P8 / type 64 gebruikt.


Schaduwstations zijn eigenlijk rustplaatsen [;)] voor treinsamenstellingen.

Dwz., je kan daar je gevormde treinsamenstellingen "tijdelijk" parkeren, zodat je de illusie krijgt dat een trein langer weg zit. [^]
Ook is dit een plaats waar, en de belangrijkste voorwaarde is dat deze open  & bereikbaar is [B)] , zoals wij deze steeds gebruiken, in FREMO noemen wij dat "FIDDLE YARDS", waar je een nieuwe trein kan samenstellen. Wij doen dit ook met een locomotief, maar indien er tijdsnood is dan spelen wij ook wel eens voor hercules [:p] en verplaatsen dat nodige wagens en locs met de hand.

Hoop dat je hier iets mee kan doen.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

Voor alles is er ergens een voorbeeld. Maar rangeerheuvels -alhoewel een schitterend thema- werken niet in modelbouw. Je kan doen wat je wil, maar ofwel wordt de heuvel veel te steil, stoppen de wagens halverwege, krijg je de sleep niet omhoog...



Ik kan hier verder niets aan toevoegen en moet onze vriend Havoc overschot van gelijk geven.Rangeerstations zoals die in de werkelijkheid bestaan (Antwerpen Noord,Kinkempois,Monceau)zijn GIGANTISCH GROOT en zijn bijgevolg niet zo geschikt om als voorbeeld te dienen voor een modelbaan,en zeker niet in halfnul.En dat kan ook gezegd worden van het elders aangehaalde "ontwerp" Antwerpen Centraal PLUS Berchem.Dat niemand dat hier inziet! onbegrijpelijk.
Tenzij je kan beschikken over een sporthal,niet moet gaan werken,geen naaste famillie hebt ?n de superlotto gewonnen hebt.
Elke poging om zoiets na te bouwen kan alleen maar een karikatuur van het origineel als resultaat hebben.
Neem bv een rangeerheuvel:hoe een fabrikaant ook zijn best doet om een 100% juist op schaal zijnde model te maken op ??n punt zal hij niet slagen:het model de verkleinde MASSA van het origineel geven.
En daar draait het juist om bij het rangeren:massa ?n gewicht.
Met andere woorden :het is met geen enkel merk mogelijk (zelfs met verzwaarde wagons)om een realistisch heuvelbedrijf uit te beelden.

De moraal: zoek kleinere en "doenbare"voorbeelden om na te bouwen ,zoals die nota bene in MSM gepubliceerd worden.


Gerrit

 
















tonycabus

Ik haalde, wat Gerrit hierboven net herhaalde van die "superprojekten", al aan. Al blijkt de man die Berchem & C? in gedachten heeft niet aan zijn proefstukje te zitten.

Beste Kevin, als je niet gefrustreerd binnen een paar jaar (of maanden) alles uit frustratie op een hoopje in de hoek wil gooien, begin dan in Godsnaam met een kleinschalig projekt.
Niet dat zoiets eentonig of saai hoeft te zijn! Maar je moet er het einde van kunnen zien, want d?n krijgt het zin wat groters aan te pakken. Want dan heb je de smaak beet.

Iemand die ook enorm goeie adviezen hierover kan geven is de eigenaar van de Mini Train Expo in Blankenberge. Jean heeft dat streepje genie extra om verrassende baantjes te ontwerpen waarop je niet moegekeken raakt, en die later nog in een groter projekt kunnen kaderen. Ga daar eens kijken en sla er eens een praatje met hem.

Maar mik nooit te hoog, man!

http://www.minitrainexpo.be/

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ERVIN

Inderdaad TONY,ik ben niet aan mijn proefstuk toe,ik heb een groot haven en rangeerstation gebouwd,waar ik uren mee kan bezig zijn met het samenstellen van goederentreinen.Mijn volgende project word dus ANTWERPEN-CENTRAAL en BERCHEM!!!Het is niet mijn bedoeling om dit tot in detail na te bouwen,daar heb je inderdaad een sporthal voor nodig,maar ik zal wel 10 doodlopende sporen hebben met een redelijke wisselstraat,lange perrons(2,40m)en ook BERCHEM kan ik voor een deel namaken,alleen zal ik hier voor wel wat meer toegevingen moeten doen.Rochevalien,ik heb geen sporthal,ik moet net als de meesten van ons elke dag gaan werken,ik heb een hele lieve vrouw die mij veel steun geeft ivm mijn hobby en ik heb een schat van een dochter(3jaar),en die lotto die moet ik dringend gaan winnen!!!Maar g4rc ook ik ben ooit klein begonnen hoor,en daar heb ik ook jaren plezier aan beleeft.Groetjes ERVIN.

g4rc

Bedankt iedereen voor de vele info

Ik ga nu eens beginnen na te denken over het ontwerp van mijn baan

Nog een vraagje:

Ik heb 2 ruimtes ter beschikking voor een modelbaan

- In mijn bestaande bureau, deze is 5.4m X 3.2m
Hier kan ik dan klein beginnen

- Of een aparte kamer 6m X 3m
Hier kan ik dan kiezen of ik klein of groot begin

Maar als ik kies om in de bureau om klein te beginnen dan heb ik wel het probleem dat ik dit model later niet verhuisd krijg naar mijn 'hobby-kamer'

Thx
 

janjozef

Je moet daarvoor eens enkel bedenkingen maken zul je ooit moeten verhuizen : bouw dan zeker geen vaste baan ook niet in iets dat je huurt morgen kun je mischien vliegen
Die tweede kamer is die voor altijd voor jou of tot de geboorte van een volgend kind. In modelbouw is 5 jaar uiteindelijk niets.
en denk eraan 6 op 3 is niet klein maar groot is iets anders wat ik wil zeggen probeer er niet teveel op te willen zetten als je wilt modelbouwen, wil je enkel modelrijden dan is dat iets anders.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Inderdaad TONY,ik ben niet aan mijn proefstuk toe,ik heb een groot haven en rangeerstation gebouwd,

Dat zou ik(en de anderen waarschijnlijk ook)wel eens willen zien!Zijn daar soms foto's van? of een web-site?


.Mijn volgende project word dus ANTWERPEN-CENTRAAL en BERCHEM!!!Het is niet mijn bedoeling om dit tot in detail na te bouwen,

Dat bedoel ik nu net:de koepel,de overkapping,de centers met al die torentjes,dat kan je toch niet weglaten,?!?Bij A'pen miniatuurstad hebben ze A'pen centraal KOMPLEET nagebouwd (het gebouw) en dat is al bijna 2 meter lang....

daar heb je inderdaad een sporthal voor nodig,maar ik zal wel 10 doodlopende sporen hebben met een redelijke wisselstraat,lange perrons(2,40m)en ook BERCHEM kan ik voor een deel namaken,

De aftakking naar Groenenhoek,naar Nederland ,de autosnelweg,de spoorlijn naar 'over het water'...weglaten???

alleen zal ik hier voor wel wat meer toegevingen moeten doen.Rochevalien,ik heb geen sporthal,ik moet net als de meesten van ons elke dag gaan werken,ik heb een hele lieve vrouw die mij veel steun geeft ivm mijn hobby en ik heb een schat van een dochter(3jaar),en die lotto die moet ik dringend gaan winnen!!!Maar g4rc ook ik ben ooit klein begonnen hoor,en daar heb ik ook jaren plezier aan beleeft.Groetjes ERVIN.




Toch nog sukses gewenst!!!

Gerrit

g4rc

Ik denk wel dat voor mij het beste is dat ik klein begin.

En nadien naar iets groter overstap