Een begin,

Gestart door Bastian, 26 november 2010, 08:44:10 AM

Bastian

Dat is inderdaad nog beter. Binnenkort gaan we er werk van maken. (Ik denk ongeveer over ruim een maand, want de baan komt op de kamer van m'n zusje, maar die moet dus eerst nog verhuizen en ik moet ander behang)

hobbyist

Wel opletten voor kortsluitingen. Je heb er al aan beide wissels als je voor gelijkstroom hebt gekozen. Ik zou de rails komende van het station aan de linkerkant naar beneden laten lopen in plaats van eerst over een bruggetje en dan laten dalen om onder het bruggetje te laten rijden. Hierdpoor is de stijg/dalingspercentage minder groot omdat je dan vanaf het station kunt laten dalen tot je weer net onder het staion bent. voordeel. langere slepen, minder bochten waar wagons kunne ontsporen.

Bastian

Ik heb al aardig wat dingen verbeterd. Ik heb hier nog een tekening voor me liggen. Iets meer rangeermogelijkheid, den de lus rechts beter gemaakt. En hoe met het eruitzien zonder kortsluiting? Ik heb nog niet heel veel verstand van elektriciteit, maar de basis weet ik wel.

Stefan Appelmans

Als je op een enkelspoor baan een keerlus maakt, dan is er aan de wissel kortsluiting. Dit omdat op die plaats de rechter rail met de linker rail verbonden is. Hier aan de uitgang van het station.
Je zou bijvoorbeeld het station onafhankelijk kunnen maken, door de twee rails te isoleren aan de ingang en aan de uitgang, en met een schakelaar (inverseur double...) de stroom veranderen als de trein in het station gestopt is.
Ik heb dat bij mij thuis, maar met een beetje electronica, dat met een railcontact in de keerlus(sen)de stroom van de baan verandert als een loc er op rijdt. De trein rijdt zo gewoon door zonder dat er iets van de stroomverandering zichtbaar is.
maar dat is dus al meer ingewikkeld.
stefan.