Een begin,

Gestart door Bastian, 26 november 2010, 08:44:10 AM

Bastian

Waarmee moet je precies beginnen? Eerst het spoor, dan de tafel, maar dan zit je ook nog met de elektriciteit. En is een schaduwstation nodig? En wat kun je allemaal met schaal N op2 bij twee meter? Hoeveel ben je kwijt voor een beginset?

amest

dat zijn veel vragen.

Beginnen met eens rond te kijken, te lezen (hier onder andere) ...
??n van de eerste beslissingen zal zijn in welke schaal met N(1:160) en H0(1:87) als meest gangbare.
Als je 2x2m hebt zal je je met H0 moeten beperken in wat je wil uitbeelden.
In N heb je wat meer mogelijkheden.
Denk er wel aan als je echt een vierkant van 2m hebt dat je er overal rond kan en zelfs dat zal al moeilijk zijn om de 1 meter naar het midden te overbruggen om aan je baan te werken.

Een schaduwstation is niet noodzakelijk maar kan wel handig en leuk zijn om je treinstellen te parkeren en afwisselend verkeer te tonen op je zichtbare gedeelte.

Een startset start van iets van een 100 euro?

dus
- proberen te achterhalen wat je wil uitbeelden (is moelijk want dat durft wel eens veranderen als je de mogelijkheden beter leert kennen.)
- afhankelijk daarvan kan je de keuze schaal maken. Kan ook eventueel andersom, je kan moeilijk op deze oppervlakte een grote zeehaven nabootsen.
- dan teken je een paar 100 plannetjes [:D], allee je zal wel merken dat je regelmatig opnieuw begint. Je kan inspiratie opdoen bij sporenplannen.
- en afhankelijk van je plan kan je de tafel bouwen, spulletjes kopen, sporen plaatsen en voorzien van de nodige elektriciteit, ...


Anderen kunnen het waarschijnlijk beter uitleggen.
succes
groeten,

Arvid

Michiel

Ik zou het erg pragmatisch aanpakken. Een startset kopen dat je bevalt (als je digitaal gaat is een Roco of Fleischmann set met Multimous een goede keuze), een plank kopen, sporen uitleggen, en rijden maar. Geniet en leer. Ondertussen kan je beginnen dromen en plannen van een echte baan. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bastian

Ik had een typfoutje gemaakt, en er is iets veranderd. Ik krijg waarschijnlijk de zolderkamer van m?n zusje, waar ik een driehoek of L/vorm van 2 bij 2 meter kan hebben.

Bastian

Hoe moet ik eigenlijk spoorplannen tekenen? En hoe houd ik rekening met de schaal, etc?

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bastian

Leuke site, Gerolf. Maar ik was van plan schaal N te gaan gebruiken, Maar welke maten moet ik dan gebruiken?

Als ik schaal N wil gebruiken, en ik spoor moet leggen, hoe groot kan het ongeveer worden? Ik ben net even naar zolder geweest om te meten. Het wordt waarschijnlijk een driehoek, met korte zijden van 1.70 meter en 1.80 meter.

Als het een driehoek wordt is de totale oppervlakte dus 1,53 m2

Maar hoe groot is N-spoor, en hoe kan ik nu weten of er wel bochten in passen?

Gerolf

Kijk eens op de website van enkele fabrikanten. Daar vind je de railgeometrie die zij aanbieden.
Let wel: bogen kunnen best zo ruim mogelijk zijn. In verdekte baangedeeltes is dat minder belangrijk, maar in zichtbare delen komt een te krappe boog onnatuurlijk over.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bastian

Ik heb op dit moment al een sporenplan getekend. Ik heb die hondenbot lay-out van je site een beetje gebruikt. Ik zal er straks een foto van maken en het posten. Ook heb ik een klimspiraal van 1 etage erin verwerkt. De bochten kloppen volgens de waarde van fleischmann. (Ik keek naar zo'n basisset, waarop stond dat de hele baan (Gewoon een rechthoek zegmaar 115x47 cm zijn. De bochten zijn als je ze rond maakt 48,5 cm doorsnee. Klopt dat ongeveer in de N-schaal?

Bastian



Dit is wat ik in m'n hoofd had. Al het rode is ondergronds, en misschien verander ik nog wat.

Michiel

Hoi Bastiaan,

De diameter van je lussen zijn vrij ruim. De Fleischmann R2 bochten (en dat zijn nog niet de krapste bochten, dat is R1) hebben een straal (dacht ik) van 225.6mm ofwel een diameter van 451.2mm (afstand gemeten midden tussen de 2 spoorstaven). Jouw 247mm is een ruime buitendiameter van de lus.

Denk ook aan de bereikbaarheid van je baan. Ik weet niet of die hoek achteraan vrij staat, maar anders zal je daar toch een mangat van moeten maken.

Het is een beetje jammer dat je een volledig zichtbare lus hebt langs de rechten kant van het station. Een trein dat het station verlaat, komt meteen terug in hetzelfde station aan. Weinig spannend, en moeilijk te motiveren met scenery.

Ook jammer dat je het station niet volwaardig maakt, door de sporen onderling met een paar wissels te verbinden. Dan heb je plots veel meer rangeermogelijkheden. Het kan natuurlijk zijn dat de sporen niet op het zelfde niveau liggen. Dat is zo moeilijk te zien.

Voor de rest, een leuk plan, waar ik meteen een ruraal Alpens bergbaantje in zie. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bastian

Ik dacht overigens zelf ook aan een bergachtig baantje.
Kan ik de bocht achteraan dan niet beter een tunnel maken? en iets langer maken?

Zo'n baan met duitse treinen. Het liefst in Tijdperk V, dat staat me het meeste aan. Ik zou ook een schaduwstation kunnen maken onder de baan.

Michiel

Hoi Bastian,

hieronder heb ik een paar voorstellen geschetst. In de rechter lus zou ik een klein schaduwstation verstoppen. Je rijdt toch met korte samenstellingen, dus dat zou een mooie oplossing zijn.

Beneden is de helix ovaalvormig gemaakt, zodat je er ook een schadustaion kwijt kan. Met wat handigheid kan je er 2x3 treintjes op kwijt.

En dan in het blauw 2 oversteken in het station, zodat het stationsverkeer een stuk leuker wordt, met wat meer variatiemogelijkheden.

Maar nogmaals, het is jouw baan, jij bent baas. Doe wat je leuk vindt! Want daar gaat het om.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bastian

Dat open stuk achteraan was eigenlijk bedoeld als een brug. En zou dit niet beter zijn?

Overigens vond ik de ovaalvormige helix wat verwarrend.


Michiel

Je kan inderdaad dat spoor achteraan als brug laten, zoals je het had getekens, en dan de helix dubbelsporig maken als schaduwstation. Dan kan jer toch een 4tal treinen in kwijt. 't s maar een idee. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)