Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mythes over schaal N

Gestart door n/a, 04 september 2005, 16:16:20 PM

n/a

Hallo Allemaal,

Met dit onderwerp wil ik absoluut geen "oorlog" tussen de schalen ontketenen maar juist het tegenovergestelde; een beter onderling begrip.
Zo af en toe zie ik stellingen langsvliegen op dit, en andere, forum of in vragen die via mijn website gesteld worden waarvan ik me dan afvraag; waar haalt men het vandaan?
We hebben allemaal belang bij het zich goed/beter ontwikkelen van de hobby en aangezien schaal N toch nog steeds zo'n 25-30% van de modelspoorders uitmaakt lijkt het me goed om een aantal mythes te ontzenuwen.
Nogmaals, dit is GEEN anti-H0 (of andere schalen) activiteit maar een poging tot corrigeren van misvattingen over N.

Een greep uit de beweringen die ik gehoord/gelezen heb:

= N kan niet gedigitaliseerd worden: Onzin natuurlijk, maar echt waar, het wordt nog steeds gezegd.
= N heeft beroerde rij-eigenschappen: Misschien waar 30-40 jaar geleden maar verder volstrekt achterhaald. Alles valt of staat met het correct leggen van een baan, ongeacht de schaal.
= N is te klein: Tegenvraag is dan; ten opzichte van wat? Als je in schaal H0 kunt werken en priegelen kun je dat ook in schaal N, zo groot is het verschil nou ook weer niet.
= N heeft te weinig keus: Gedeeltelijk waar, het assortiment N is inderdaad kleiner dan H0 maar echt niet beperkt tot 2 locjes en 3 huisjes. Trix en Fleischmann hebben een redelijk ruim assortiment, daarnaast zijn er nog vele andere fabrikanten..
= N is een uitstervende schaal: Geen idee waar men dat vandaan haalt, ik wijs slechts op de 25-30% modelspoorders. In het hele scala aan schalen zijn H0 en N de hoofdrolspelers welke qua aantal deelnemers gigantisch veel afstand nemen tot de rest.
= Oudere N locs zijn niet te digitaliseren: Soms zal het moeilijker zijn, maar meestal zal het zeker kunnen. Bij de overgrote meerderheid niet moeilijker dan in H0.
= N is geen lol aan: Tja, wat moet je daarmee? Ligt er maar aan wat je wilt. Lange treinen door een landschap rijden gaat in N juist heel goed op een beperkter oppervlak, een N-loc met zwaailichten, schijnwerpers en cabineverlichting uitrusten is lastiger zo niet onmogelijk.
= N is geen standaard: Er zit meer standaardisatie in N dan enig andere schaal (afgezien van Z), alles rijdt op en met alles.
= N wordt te klein als ik ouder wordt: Waarschijnlijk zul je meer problemen krijgen met onder je baan door te kruipen dan met het formaat van de locs. Een loeplamp doet dan wonderen.
= N is vaak beroerde kwaliteit: Geen idee waar men dit vandaan haalt.
= N is goedkoop: Was dat maar waar, helaas is N bijna net zo duur als H0 en heeft dezelfde prijsexplosie gezien als de andere schalen.
= N is duurder: Jawel, ook dat wordt beweerd. Soms zijn loc-decoders iets duurder dan de goedkopere H0-varianten omdat je grootte beperkingen hebt. Voor de rest zou ik niets anders kunnen verzinnen dat structureel duurder zou zijn.
= N is weggegooid geld: Waarschijnlijk doelend op een disfunctionerende 2e handsmarkt, ach, men moet nog maar eens op Marktplaats kijken. Voor de rest is het een hobby en geen oude-dag-voorziening.
= N kent geen zelfbouw: ga eens kijken op Meine N Welt (urlwww.meine-n-welt.de//url) of Project Dinges (urlhttp://home.kabelfoon.nl/~mdvb/dinges//url). Meer antwoord is niet nodig denk ik.

Er zijn vast nog veel meer mythes. Reacties zijn dan vanzelfspreken heel erg welkom maar s.v.p. niet gaan afgeven op andere schalen want dat is helemaal nergens voor nodig.

pahasoft

Hoi Henk,

Kan het alleen maar volledig onderschrijven. Ik rij zelf ook schaal N en digitaal!

Havoc

Naar gelang waar je gaat kijken hoor je die "klachten" over elke schaal. Niks van aantrekken, gewoon je zin doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Precies!
Ik bewonder die kleine schalen, want die "mythes" houden inderdaad geen steek. Als je de baan goed onderhoudt zijn er nergens meer problemen te verwachte dan bij grotere schalen. En ook d??r geldt dat onderhoud een eerste vereiste is.
Maar zoals Johan ook al zei, 't is maar net wat bij jou zelf het meest in de smaak valt.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Eigenlijk heeft elke schaal voor en nadelen. Het noodzakelijke meer onderhoud voor N is wel waar een klein stofje is voor een O-baan een klein stofje voor N is dat een betonnen muur maar als ja BV maar 1m op 3m lengte hebt is dat bij O voor een toonkast juist groot genoeg in N bouw je een volledige baan. Dus dat ieder doet waar hij zin en plezier aan heeft. Technisch zijn ze allemaal evenwaardig, financieel, spijtig voor de N en Z rijders, zijn ze ook even duur enkel de nog grotere schalen zijn veel duurder.

Jan HO-rijder
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Jan,

Volgens mij heb je nu net de volgende mythe aangedragen [:D]
Een N-baan hoeft echt niet noemenswaardig vaker of steviger te worden schoongemaakt dan H0 hoor. Af en toe een ROCO-clean wagon laten meerijden is mooi zat.

eric

Ikzelf begin een beetje jaloers te worden op de N spoorders.
Ideaal voor de klein behuisde.
Als je ziet wat voor prachtige banen, enz. deze mensen kunnen bouwen op weinig ruimte.
En van dat digitale, dat kan wel degelijk en het verbeterd nog eens de rijeigenschappen ook zoals bij alle andere schalen.

Moest ik van niks beginnen dan was mijn keuze vlug gemaakt



Groetjes,

Eric
H0 en LGB rijder)

n/a

Hallo iedereen,

zoals je ziet ben ik nieuw hier op dit forum.
Onlangs is mijn passie voor miniatuurtreinen terug aangewakkerd,daar zit mijn zoontje ergens voor tussen,die ook enorm gefascineerd is door treintjes.
Toen ik een jaar of tien was,heb ik Marklin HO gehad,maar ook Fleischmann Piccolo.

Nu,om de draad terug op te pikken, ben ik er nog niet helemaal uit of ik verder ga met HO of schaal N.
Ik heb nog een HO-set Marklin met 4 locs van wel 50 jaar oud (modellen CM800(3000) en 3021),die ik nu liefedevol aan het restaureren ben: sleepcontacten,borstels,smering,verlichting enz...

Maar om eerlijk te zijn,schaal N fascineert mij het meest,vooral Fleischmann Piccolo.Vooral bij deze laatste zijn de spoortjes heel mooi opgebouwd met een bedding,wat men niet terugvindt bij andere merken.
Ik heb ook de vergelijking gemaakt met Minitrix: beiden hebben een mooi gamma,Minitrix misschien iets meer,maar als men de prijzen naast mekaar legt,is Fleischmann Piccolo toch een pak goedkoper dan Minitrix.

En om een hierboven vermelde mythe te ontkrachten dat schaal-N van beroerde kwaliteit zou zijn:Ik heb nooit problemen gehad met mijn vroegere N-set,integendeel.
Die liep altijd "als een trein".

Het enige "minpunt" dat ik zou willen toekennen aan N-schaal is dat er minder detail is voor de technische letteropschriften op de voertuigen.

Gerolf

Dag, 'Gizmo' - en welkom hier, trouwens!

In je bijdrage leek het alsof je denkt te moeten kiezen tussen Fleishman en Minitrix. Dat is niet waar hoor: het zijn combineerbare merken.
D?t is pas een voordeel van schaal N [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Gizmo, als je die locs toch aan een onderhoudsbeurt onderwerpt zou ik ze ineens ook eerst reinigen.Ook het oude vet. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

loco

Er is absoluut niets mis met N. Ik heb al prachtige realisaties gezien in deze miniatuur schaal. Denk maar eens aan MTE in Blankenberge. Laat ze maar zeggen. Elke schaal zal wel zijn voor en nadelen hebben. Probeer in schaal HO maar eens een landschap na te bouwen zoals Louise-Marie van de Club in Wervik.
En met de modellen kun je al net zo goed rijden als in alle andere schalen. Jammer dat N zo weinig aanhangers kent in Belgi?.
Loco

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dag, 'Gizmo' - en welkom hier, trouwens!

In je bijdrage leek het alsof je denkt te moeten kiezen tussen Fleishman en Minitrix. Dat is niet waar hoor: het zijn combineerbare merken.
D?t is pas een voordeel van schaal N [;)]



Ik vermoedde al zoiets,maw kan ik dan locs van Minitrix op het spoor van Fleischmann laten rijden en omgekeerd ?
Dan is mijn keuze gemaakt!

Hoe zit het dan met die wagonkoppelingen,zijn die dan ook compatibel ?

n/a

Gizmo,

Zo ongeveer alles wat je in schaal N koopt rijdt op en met elkaar (alleen de Engelsen hebben een iets afwijkende schaal 1:148).
De standaard N-koppeling werkt altijd, Fleischmann, Minitrix of andere, het maakt helemaal niets uit (alleen de Amerikanen gebruiken soms een andere koppeling).
Rails idem dito, het wordt een tikje lastiger als je rails van de verschillende fabrikanten door elkaar wilt gebruiken, kan wel maar dan heb je soms verloopstukjes nodig.
Nog een tip: Fl* en Mini* zijn niet de enige die rails maken, kijk ook bijvoorbeeld eens naar Peco code 55, hele mooie rails en superieure geometrie (geen haakse bochten zoals bij de andere[^]).
Zie ook mijn webstek.

n/a

Prachtig pleidooi voor schaal N. Funky!
Goed zo!
Te klein : Weet je dat er in Engeland tuinbanen in N gemaakt zijn en die rijden zeer goed!De meeste kletsen maar op zonder nadenken. En denken wat ze zelf niet hebben is slecht. Foei. Klein menskens zijn dat! En als ze nu dat alleen maar denken is het niets, maar soms scheeuwen ze hun onzin over de daken.

Havoc

citaat:
Weet je dat er in Engeland tuinbanen in N gemaakt zijn


Soms een link naar een of andere site hierover? Dat wil ik toch wel eens zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.