Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

nieuwe baan

Gestart door n/a, 04 september 2005, 13:30:56 PM

n/a

Hallo,
Als nieuw lid op dit forum wil ik me even voorstellen.Ik heet Erik en woon al een aantal jaren in het midden van Italie. Nu ik weer wat meer tijd heb wil ik ook mijn oude hobby weer opnemen; het bouwen van een modelbaan. Het idee is een enkelsporige baan naar Italiaans voorbeeld. De bouw zou digitaal bestuurd worden dmv Digitrax Zephyr, maar de wissels zullen analoog bestuurd worden. Ik ben al een tijdje bezig geweest met het tekenen van de toekomstige baan (450x380) en had nu graag jullie menning erover gehoord. Aan de onderkant van de tekening ligt het hoofdstation, waaruit aan de linkerkant 2 sporen vertrekken. Het rechter naar een havenstationnetje met wat industrie (kades), het linkerspoor sluit aan op de omloopbaan die aan de bovenkant boven de andere sporen loopt.Links onder zie je een aansluiting naar het schaduwstation dat onder het hoofdstation moet komen te liggen. Aan de rechterkant van het hoofdstation vertrekt er ??n spoor naar respektievelijk een kopstation met industrieaansluitingen, en halverwege een wissel naar de omloopbaan.
Graag jullie op-of aanmerkingen.
URL=http://img379.imageshack.us/my.php?image=sporenplanjpg4kw.jpgIMGhttp://img379.imageshack.us/img379/9872/sporenplanjpg4kw.th.jpg/IMG/URL

Of: gebruik deze link:
http://img379.imageshack.us/my.php?image=sporenplanjpg4kw.jpg

voor de grote versie!

Erik

Gerolf

Mooi plan, Erik!
Ik stel me wel wat vragen bij de toegankelijkheid van het project:
-Hoe is je 'tafel' opgebouwd? Hopelijk gebruik je de open-raam methode.
-Is het ??n groot gebied achter je hoofdstation, of is daar ruimte voor toeschouwers. Indien niet, dan heb je hopelijk serviceluiken voorzien. Indien wel, dan maak je waarschijnlijk gebruik van 'onderdoorgangen'. Maak die dan zeker niet te laag. Op welke hoogte boven de vloer maak je je baan trouwens?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Mooie baan ERIK,even een vraagje,je schaduwstation komt onder je hoofdstation liggen,hoe ga je je kabels van je wissels en van eventuele verlichting van je hoofdstation kwijtraken?gaan deze kabels je schaduwstation niet hinderen en hoe hoog ligt je hoofdstation boven je schaduwstation,heb je genoeg ruimte om aan de onderkant van je hoofdstation te werken?Groetjes ERVIN.

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Mooi plan, Erik!
Ik stel me wel wat vragen bij de toegankelijkheid van het project:
-Hoe is je 'tafel' opgebouwd? Hopelijk gebruik je de open-raam methode.
-Is het ??n groot gebied achter je hoofdstation, of is daar ruimte voor toeschouwers. Indien niet, dan heb je hopelijk serviceluiken voorzien. Indien wel, dan maak je waarschijnlijk gebruik van 'onderdoorgangen'. Maak die dan zeker niet te laag. Op welke hoogte boven de vloer maak je je baan trouwens?


Heel erg bedankt voor je reaktie Gerolf.
De baan zal inderdaad opgebouwd worden volgens de open methode. Ik zou me een beetje willen baseren op de Fremo-module bouwwijze, zonder precies de Fremo-kopstukken te gebruiken, wel zou ik me ook voor de elektrische aansluitingen willen baseren op de Fremo manier (Loconet).
Aan de bovenkant van de baan ( daar waar het omloopspoor over de andere sporen loopt) bevindt zich de ingangsdeur, en op die plaats zou ik het spoor op zo'n 140cm hoogte willen hebben, zodat je er niet al te moeilijk onderdoor zou komen ( zelf ben ik 190 groot) Daardoor zou de baan zelf op zo'n 120/130 cm hoogte komen te liggen waardoor ik er ook nog een "normaal" zicht op zou hebben en niet vanuit het vliegtuig.
De tafel zelf wordt ook nergens breder dan 50 cm waardoor er tussenin overal loopruimtes overblijven van ongeveer 80cm breed.

Erik

n/a

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Mooie baan ERIK,even een vraagje,je schaduwstation komt onder je hoofdstation liggen,hoe ga je je kabels van je wissels en van eventuele verlichting van je hoofdstation kwijtraken?gaan deze kabels je schaduwstation niet hinderen en hoe hoog ligt je hoofdstation boven je schaduwstation,heb je genoeg ruimte om aan de onderkant van je hoofdstation te werken?Groetjes ERVIN.


Ook jij bedankt voor je reaktie Ervin.
Inderdaad een hele goeie vraag ivm de kabels van het hoofdstation. Opzet was om het schaduwstation zo'n 10cm lager dan het hoofdstation te krijgen, maar misschien is dit inderdaad niet voldoende ivm bereikbaarheid enz...
Daar ga ik nog eens op studeren.
Erik

Gerolf

citaat:
Opzet was om het schaduwstation zo'n 10cm lager dan het hoofdstation te krijgen, maar misschien is dit inderdaad niet voldoende ivm bereikbaarheid enz...
Dit is zeker niet voldoende! Zelfs 20cm is aan de krappe kant, 30 zou nog beter zijn: je moet de hoogte van een loc (met bovenleiding?) tellen, de dikte van je onderplaat met geluiddempende laag, ruimte onder je bovengedeelte voor aansluitingen van wissels en andere elektro en een handbreedte. Ik denk dat je er niet onderuit komt om een klim/daalspiraal te maken voor het hoogteverschil.
Je hebt je loopruimtes ruim berekend: 80 cm is prima! (Dat heb ik zelf te weinig gedaan op mijn baan) Als het mogelijk is, zou ik je baan nog wat hoger plaatsen: 140cm voor de laagst gelegen zichtbare gedeeltes is nog mooier en makkelijker voor 'ondergrondse werken', en met je voorziene 50cm maximale baandiepte geen probleem voor de bereikbaarheid. Voor bezoekende kinderen of andere kleine mensen kan je steeds een opstapje voorzien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Hoi ERIK,ik heb in het verleden ook een schaduw-station gehad dat ik uit frustratie terug afgebroken heb,bij mij lag dat ook onder mijn hoofdstation en ik had nochtans 20cm voorzien!!Het was echt niet te doen om daaronder aan te werken?Het is zoals GEROLF zegt minstens 30cm!!of misschien kan je je schaduwstation ergens anders onder brengen waar minder of helemaal geen wissels liggen.Je moet hier echt goed over nadenken hoor,want anders ben je binnen de kortste keren aan het vloeken,ik kan het weten,heb ik toen ook gedaan!!Groetjes ERVIN.