Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bovenleiding/seinen zelfbouw

Gestart door gjvdz, 10 november 2010, 14:36:33 PM

gjvdz

Ik speel al een hele tijd met het idee om mijn bovenleiding en seinen zelf te bouwen.
Ik zou de masten en de seinpalen uit kunststof willen maken.
Dit is makkelijker te bewerken dan metaal.
Weet er iemand wie zulke kunststof profieltjes maakt?
Mvg Giel-Jan

Michiel

Dat hangt er eigenlijk van af welke seinen en bovenleidingspalen je zou willen maken, en op welke schaal? Ik heb een poging gedaan om een vakwerk-armseinpaal in schaal N te maken uit kunststof, maar dat bleek een totaal fiasco; veel te klein en fijn voor mijn vingers, ogen en gereedschap.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gjvdz

schaal Ho
Ik zou de seinen wel simpel houden, geen ingewikkelde met 7 leds ofzo in. Misschien is het nog handig om te weten dat het om lichtseinen gaat[:p].
De Bovenleidingsmasten zou ik graag maken uit H-profielen.
Mvg Giel-Jan

doomslu

Ik vrees dat kunststofprofielen te buigzaam zijn voor bovenleiding, maar ik heb er geen ervaring mee.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gjvdz

Hangt van het soort af volgens mij.
Ik ben bezig met een tekening temaken voor een sein.
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Evergreen heeft een goed gamma kunststofprofieltjes, ook hele fijne.
Voor lichtseinen zijn die mogelijk bruikbaar, maar voor bovenleidingmasten (stevigheid) zou ik toch echt wel metaal gebruiken.
Metaal (messing, nieuwzilver, ...) is heus niet zo moeilijk te verwerken, maar je hebt wat andere gereedschapjes nodig.

Een tekening voor een sein? Kijk eens in MSM43 of op mijn website: http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nsein.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Hoe hoog boven de rails moet de bovenleiding komen?
Mvg Giel-Jan

eve


gjvdz

Weet iemand in welk deeltje van de lijst ik moet zoeken?
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Ah, bedankt
Ik heb mijn onderdelen reeds gaan halen, voor de bovenleiding in de galerij. Ik ga een variatie op jouw uithangers maken Gerolf[:p]
Zo mooi als de jouwe zal wel niet lukken maar we doen ons best[;)].
Mvg Giel-Jan

gjvdz

Uit de norm haal ik dat de ideale hoogte 69mm bedraagt, kan dit kloppen?
Mvg Giel-Jan

Gerolf

HF2 is voor normaalspoor in H0 69mm, ja
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Mvg Giel-Jan

gjvdz


De eerste prototypes zijn een feit.
Mvg Giel-Jan