Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

3D-printer thuis

Gestart door gjvdz, 20 oktober 2010, 17:14:00 PM

gjvdz

We gaan er met de klas eentje maken in twee jaar als project heb ik vandaag vernomen van mijn titularis [:D]
Mvg Giel-Jan

Tobin

Beste,

Er is een verschil tussen 3D printers en 3D printers.

Laten we eerst beginnen over de technologie.

Rapid Prototyping,3D printen was de verzamelnaam voor een 10-tal productie technieken, voor de aanmaak van producten zonder gebruik te maken van tools (matrijzen, frezen, bijtels,...).
Vandaag zal je al deze technieken onder de verzamelnaam Additive Manufacturing terug vinden (productie techniek die producten maakt door het toevoegen van materiaal.
Er is ??n gemeenschappelijke eigenschap tussen al deze technieken, en dit is de laagsgewijze opbouw van het product.

De meest voorkomende technieken zijn:

  • Stereolithografie (SL): een laser beschrijft/belicht een epoxy vloeistof, die uithard onder invloed van de laser of het licht. Nadat een laag beschreven is, zakt het bouwplatform en begint alles opnieuw.
    Deze techniek wordt toegepast voor prototypes, kleinserie productie, oorapparaten,...
    Voorbeeld:
    http://www.youtube.com/watch?v=1fddS2qRXxo
    Werkingsprincipe:
    http://www.youtube.com/watch?v=eJ7s-1XvDFw


  • Fused Deposition Modelling (FDM): het materiaal (meestal ABS of PC of een blend) wordt in de printkop gespoten en selectief neer gelegd, laag per laag.
    Toepassingen van deze techniek zijn functionele producten, lucht- en ruimtevaart,...
    Deze technologie is zeer populair voor goedkope toestellen, daar het patent sinds kort verlopen is. Een ander voordeel is het verwerkte materiaal.
    Voorbeeld:

    Werkingsprincipe:
    http://www.youtube.com/watch?v=SPtkOmP_HoA



  • Selective Laser Sintering (SLS): Deze techniek maakt ook gebruik van een laser; Nu worden de lichteigenschappen niet gebruikt, wel de mogelijkheid om zeer geconcentreerd warmte toe te voegen.
    Een poederlaag wordt aangebracht, waarna de laser het gewenste patroon beschrijft. Is de laag klaar, dan wordt een nieuwe poederlaag aangebracht en doet de laser terug zijn werk.
    Het meest verwerkte materiaal op deze manier is PA.
    Toepassingen: functionele onderdelen, lampen, kabelmontage in Audi A1,...
    voorbeeld: M6-rijtuigen Classix ( te herkennen aan korrelige structuur)
    Werkingsprincipe:
    http://www.youtube.com/watch?v=ShX_qXSTj_E&feature=related


  • 3D printen poederbed: de werking van deze printers is gelijkaardig aan inkjet printers die je overal tegen komt. Er is dus ook een mogelijkheid om in kleur te printen!
    Een poederbed (blad) wordt bedrukt op eenzelfde manier als een kleurenfoto die je zou afdrukken. Is de eerste laag bedrukt, dan volgt de volgende, enzo.
    Doordat het materiaal eerder bros is, worden deze stukken enkel voor visuele doeleinde gebruikt.  


  • 3D printen: Deze printers bouwen het model op in een epoxy.
    De techniek is ongeveer hetzelfde als een inkjet printer.
    Echter is hier geen poederbed aanwezig! Het model wordt afgedrukt op een bouwplaat (blad).
    Het materiaal is eerder zwak en minder geschikt voor functionele toepassingen.


  • Andere technieken; Selective Laser Melting (SLM), LOM,...



Een volledige lijst met alle technologi?n zou alles wat onoverzichtelijk maken. De hier opgesomde technieken zijn in algemene vorm de meest voorkomende.
Later deze week zal ik proberen foto's en fabrikanten toe te voegen.


Wat zijn de voorwaarden om een product in 3D af te drukken:


Vriendelijke groeten

Tobin

operking: Links naar fabrikanten en producenten en fabrikanten zijn toevallig en enkel gekozen ter informatie.
Edit1: Links en foto's (28/10/2010)

bouwplatform: hierop wordt het model gemaakt, zoals het papier voor een printer

marc goovaerts

Tobin, ik heb al heel lang geleden eens een vraagje naar materialise gestuurd. En zo stom geweest misschien om 'modelbouw' te vermelden. resultaat: nooit enige reactie gekregen.

modelbaanHO

Tobin,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik had reeds gelezen (onder andere op dit forum) over 3D printing, maar kon me er geen voorstelling bij maken hoe dat in zijn werk ging. Nu wel !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

gjvdz

De stl tekening is geen probleem
ik heb solidworks[:D] en het is een project gebaseerd op reprap.
Mvg Giel-Jan

Tobin

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Tobin, ik heb al heel lang geleden eens een vraagje naar materialise gestuurd. En zo stom geweest misschien om 'modelbouw' te vermelden. resultaat: nooit enige reactie gekregen.



Beste Marc,

Daar ik geen commerci?le banden heb met Materialise of een andere fabrikant, kan ik u niet helpen. Ik kan enkel aanraden te informeren wat er mis gelopen is.


citaat:
Geplaatst door gjvdz

De stl tekening is geen probleem
ik heb solidworks[:D] en het is een project gebaseerd op reprap.



Beste gjvdz,

Roep nooit te hard, er is een hele economie die op het herstellen van stl-files draait.

Veel succes met de printer!
Mag ik je vragen waar je school loopt?.

Vriendelijke groeten

gjvdz

Tuurlijk mag dat [:D]
Don Bosco Haacht (maar geen verdere info hierover ik wil geen positieve of negatieve reclame maken [8D])
Mvg Giel-Jan

marc goovaerts

Hallo Tobin,

Ik had ook niet verwacht dat je Materialise ineens klantvriendelijk zou maken voor me. Ik wou enkel aanduiden dat de 'betere' leveranciers (nog) niet happig zijn op modelbouwers, alhoewel het stilletjes aan het veranderen is. Mijn vraag stelde ik dan ook in de pionierstijd, toen 3D printing zelfs voor medische toepassingen en commerci?le projecten een dure nieuwigheid was.

Ik bedank je alvast voor je overzichtje. En kijk uit naar je lijstje en de foto's van eindresultaten. Want na het een paar jaar in het oog gehouden te hebben is het me nog steeds niet duidelijk welke techniek het best aansluit op modelbouw in kleine schalen.
De schier eindeloze mogelijke resultaten houden me soms zelfs uit m'n slaap [:D]