Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

baan in opbouw

Gestart door 2012, 12 oktober 2010, 17:56:13 PM

Gerolf

#30
citaat:
Geplaatst door 2012
Voorbij de brug komt de trein voorbij het knipperende "halt auf verlangen signal", dus moet er gestopt worden aan de volgende halte[:D]
Dan heeft er iemand belletje-trek gedaan, want er staat niemand aan de halte [;)]
Niettemin: knap gedaan, mooie vorderingen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2012

#31
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door 2012
Voorbij de brug komt de trein voorbij het knipperende "halt auf verlangen signal", dus moet er gestopt worden aan de volgende halte[:D]
Dan heeft er iemand belletje-trek gedaan, want er staat niemand aan de halte [;)]
Niettemin: knap gedaan, mooie vorderingen [8D]



Zuust, de reizigers zitten nog in doosjes momenteel [:)]

Steam.N

#32
Kurt,  om een of andere reden heb ik dit draadje de hele tijd gemist.
Prachtige opstelling, precies.  Ook een mooie collectie.  
Blijf maar regelmatig updates posten.
Succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#33
smaakt naar meer [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

2012

#34
Hier zijn we weer met updates. De brug over beekje is klaar, mijn versie van de Landwasser Viaduct in Filisur [:D]
Maar dan zonder bocht. Het water moet wel nog komen, de ganse rivier moet klaar zijn voor ik daar giethars in giet.




























2012

#35
Ik overweeg nu om de BEMO treintjes digitaal te laten rijden, maar ik ken daar echt NIKS van [:D]

Wat ik vooral wil is dat mijn treintjes een zelfde snelheid rijden. Nu zet ik mijn transfo op 11volt, das goed voor de ene, te traag voor een andere en een derde gaat te snel [|)]

Iets wat dus noodzakelijk is voor mij, je moet een onafhankelijke snelheid kunnen instellen per lok, en die moet dat ook ONTHOUDEN.
Als een treintje dan stil valt in schaduwstation en daar gedurende 5 - 10 minuten weer aanzet, dan moet die nog weten hoe snel die ging. Bestaat zoiets ? een decoder die dus de snelheid die je instelde permanent blijft onthouden ? Ook de dag nadien als je je baan weer opstart ? Onafhankelijk snelheid regelen van andere da kan met digitaal, zover ben ik wel op de hoogte, maar hoelang onthoud die decoder dat ? Iemand die tips kan geven ?

Michiel

#36
In principe is het mogelijk om de treinen allemaal ongeveer even snel te laten rijden op een bepaalde spanning, analoog. Procedure?

Stel de spanning in zodanig de de traagste trein met een "goede" snelheid rijdt. Meet deze spanning (V0)

Neem dan je ander locomotieven, en meet bij welke spannning ze weer de "goede" snelheid hebben. Normaal is dat dan bij een lagere spanning. Meet deze spanning (Vn)

Een diode heeft ongeveer 0,7V in doorlaat. Deel het verschil van de spanningen door 0.7V, en je hebt het aantal diodes dat je in serie moet plaatsen aan de motor opdat deze loc gelijk rijdt met de traagst loc. (V0-Vn)/.07 = N

Doe dit voor alle locs. Let wel je moet telkes 2 diodes in antiparallel zetten. En dit grap werkt alleen bij gelijstroomlocs.

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

#37
citaat:
Geplaatst door Michiel

In principe is het mogelijk om de treinen allemaal ongeveer even snel te laten rijden op een bepaalde spanning, analoog. Procedure?

Stel de spanning in zodanig de de traagste trein met een "goede" snelheid rijdt. Meet deze spanning (V0)

Neem dan je ander locomotieven, en meet bij welke spannning ze weer de "goede" snelheid hebben. Normaal is dat dan bij een lagere spanning. Meet deze spanning (Vn)

Een diode heeft ongeveer 0,7V in doorlaat. Deel het verschil van de spanningen door 0.7V, en je hebt het aantal diodes dat je in serie moet plaatsen aan de motor opdat deze loc gelijk rijdt met de traagst loc. (V0-Vn)/.07 = N

Doe dit voor alle locs. Let wel je moet telkes 2 diodes in antiparallel zetten. En dit grap werkt alleen bij gelijstroomlocs.

Succes!



Hoi,  deze optie ook aan het overwegen geweest, zou wel veel goedkoper zijn, paar diodes per lok zal veel minder kosten dan de ganse zaak voorzien van decoders + nodige transfo en toestanden.
IK heb dat gedaan op mijn wisselstroom lok's met vrij goed resultaat, dus bij wisselstroom lukt het wel zunne, je moet er in elke richting een paar zetten in serie. Is dit "antiparallel" ? Want die term is mij niet geheel duidelijk.

Maar goed, ik wil es te weten komen wat extra voordelen digitaal nog kunnen bieden. Snelheid per lok is een vereiste, maar er zijn nog meer zaken die dan mogelijk worden. Maar als je elke keer de snelheid moet herinstellen, elke keer als de lok enige tijd stroomloos gestaan heeft, dan zullen het wel de diodes worden, zo ben je idd zeker dat ze steeds de "ingestelde snelheid" gaan rijden, volgens aantal diodes da er ingezet zijn.
Toch bedankt voor de info, misschien nog eens verduidelijken wat "antiparallel" is aub.
Is er verder iemand die ervaring heeft met digitaal ? zou dit nuttig zijn voor wat ik er van verlang ?

ToThePoint

#38
@ 2012

Als u digitaal wenst te rijden kan alls wat u gevraagt heeft.
Ik vermoed dat de loc die stand 40 jaar zal onthouden. Dat hangt van de gebruikte microcontroler af.
Bij PIC microcontrolers is dat 40 jaar zonder dat de spanning op geweest is.
U kan in een decoder van ESU instellen of de de loc dient te stoppen of het laatste commando weer moet activeren als de decoder terug onder spanning komt.
Voordelen van digitaal is o.a. dat ik verschillende loc's op eenzelfde spoor uiteerlopende dingen kan laten doen zonder dat ik de spanning op het spoor verander.
Op analoog gebied regelt men de spanning op het spoor, Met digitaal regeld men de spanning die op de motor in de loc komt te staan.

Ik zou de optie van Michiel overwegen. Niet alleen dien je in elke loc een decoder te plaatsen. Je hebt ook nog een commando centrale nodig.
Het gaat veel meer kosten dan uw truc met de diodes.
Of het een wisselspanning motor is of gelijkstroom, beide zijn zowiezo gelijkstroom motoren. Dus als uw dioden truc werkte op uw wisselstroommotor dat in weze een gelijkstroommotor is, werkt uiteraard dat ook voor een gelijkspannings loc.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#39
Diodes in antiparallel zijn diodes die parallel worden gezet, maar in tegengestelde zien. Hieronder zijn 2 keer 2 diodes in antiparallel gezet. Opgevangen spanning is hier dus 2 x 0.7V = 1.4V.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#40
citaat:
Geplaatst door Michiel

Diodes in antiparallel zijn diodes die parallel worden gezet, maar in tegengestelde zien. Hieronder zijn 2 keer 2 diodes in antiparallel gezet. Opgevangen spanning is hier dus 2 x 0.7V = 1.4V.





Haal het middenste gedeelte uit de bedrading en verbind de diode rechtstreeks aan elkaar zoals een diodebrug bij een bezetmelder.
De werking is hetzelfde en men heeft minder bedrading nodig.
Men kan nu dit ook bereiken door een brugcel de + en - aan elkaar te verbinden en de aansluiting gebeurt dan op de ~ polen van de brugcel.
Michiel is daar momenteel mee bezig in een ander draadje.
Bij zo een schaleking is het beoogde doel ook een spanningsverlies te creeren die een led van een optocoupler laat branden, maar ik wijk af.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#41
Die diodetruc is zeker nuttig, mar ik zou nog twee dingen willen meegeven:
- de diodes worden warm, dus zorg ervoor dat ze hun warmte kwijt kunnen. Warmte be?nvloedt immers hun spanningsval.
- in plaats van het getoonde schema met 4 diodes kan je ook een bruggelijkrichter gebruiken:
-> De wisselspanningaansluitingen zijn de "uiteinden" van je serie-verzwakking
-> Als je de "+" en "-" van de bruggelijkrichter met elkaar verbindt, heb je 1.3V spanningsverlies.
-> Je kan nu verder met ??n diode telkens de spanningsval met 0.65V verhogen door hem van de "+" naar de "-" te zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philip vdb

#42
Het begint al aardig op te schieten met je baan.
Bij mij vlot het echt niet goed.
Ben begonnen met de ruwbouw wat niet zo leuk is.

2012

Wat ik gevonden heb in mijn schoentje  ;D

Allegra van de Rhb heeft zijn intrede gedaan op mijn baan met een sleep van 6 BEX rijtuigen (BEX= Bernina Express)




2012

Na lang zoeken en kijken wat anderen doen, dan toch gestart met mijn riviertje. Al een fles of 2 giethars erin gegoten en ben best tevreden over resultaat. Tijdens het harden heb ik er met een vork zitten in roeren om oneffen heden te creeeren, want t'is een berg rivierke en das ni waterpas het opppervlak. Hier enkele detail fotos om te tonen in welke richting het gaat. Ik moet nog een tweede laag gieten op andere plaatsen, maar dit deelke vind ik al dik genoeg en zoals gezegd, het oppervlak is niet plat, wat me blij maakt.