Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

"Station met industrie-aansluitingen"

Gestart door Arbeco, 03 oktober 2010, 17:37:18 PM

Paulogic

#45
want more pic's ... [:o)]
mvg,
Paul(ogic)

Arbeco

#46
Zeker, Evan, dat is een kleine ramp h??

Heb toch alvast een fotootje kunnen maken, en wel van de grintoverslag, het hele gebouw is inmiddels geschilderd en al enigszins verweerd. Ook de sporen hebben al een flinke stoffige waas te verduren gekregen, later zal ik hier nog wat "gemorste" kiezels tussen aanbrengen. Hier dan de foto, de 52 die ernaast staat geeft wel een indruk van de grootte van het gebouw:



Tot vanavond,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Arbeco

#47
Hier zijn dan de beloofde andere foto's.
Op de eerste foto de spooraansluiting "infra", welke inmiddels al een wat groenere omgeving heeft gekregen:



Ook de landelijke overweg heeft inmiddels kruizen gekregen, deze moeten natuurlijk nog wel van een likje verf worden voorzien. De kruizen heb ik gemaakt van Evergreen strips. Later zal de ze overweg helemaal tussen het groen komen te liggen, het wordt een "echt bos":



Naast het station ligt een voormalige losweg, van welke er nog een klein stukje spoor ligt. De overige ruimte, waar vroeger het spoor aansloot op de hoofdlijn, is opgevuld met stelconplaten om zo wat meer parkeerruimte te verkrijgen voor auto's. Op de naden tussen de platen heb ik wat graspolletjes van Mini-Natur geplaatst, wat een heel leuk effect geeft:



De volgende foto is volgens mij ??n van de mooiste die ik tot nu toe heb gemaakt van mijn nieuwe baantje; loc .5320 langs een zelfgebouwde betonnen schutting op het emplacement van de industrie. Ook de bomen krijgen later nog meer takken van zeeschuim, en natuurlijk wat groene vlokjes...:



Nogmaals een foto van de sporen; met erachter de betonnen schutting:



Zoals eerder vermeld, de oude losweg met het rijtuig op het stukje achtergebleven spoor. Ook hier heb ik tussen de sporen weer de polletjes van Mini-Natur gebruikt, dit werkt echt fantastisch vind ik. Het rijtuig zelf krijgt natuurlijk nog een grondige verweerbeurt, want nu is het nog kraakhelder...[:I]
Tot zover deze update, prettig weekend en hou hem op de rails...[:)][:)]

groetjes Len[;)]

Old diesels never die...

Binco

#48
Prachtig man,[:p]
Dat ziet er echt een leuke baan uit.[:)]

Metpetergaathetbeter

#49
Arbeco,

Prachtig gegeven en even prachtig van uitvoering ! Een welgemeende proficiat voor een eenvoudig maar toch interessante baan met tal van mogelijkheden ![:p]

Groeten Peter[;)]

Ferre

#50
sjonge jonge !! [:0][:0]

hoe mooi man !!!

dikke proficiat !!

Gerolf

#51
Goe bezig, Len [8D]
Het ziet er allemaal nogal proper uit, maar ik lees dat je daar nog mee aan de slag gaat [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

#52
Zeer mooi, maar is dat geen Eilzuggrijtuig of zoiets?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Arbeco

#53
Zou best kunnen hoor, heb het rijtuig ooit eens op een beurs in een set met Belgische goederenwagens gekocht, en er staan ook Belgische opschriften op. Aan een zijde staat: "plaatselijke benutting" en aan de andere zijde staat "schouwers". Ook staat er nog iets van "depot Zeebrugge" op. Wie meer info heeft, mag het zeggen, het is een rijtuig van Liliput en volgens mij al j??ren oud... Zo met die dichtgemaakte, witte ramen leek het mij wel een leuk ding voor dit doel.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Metpetergaathetbeter

#54
citaat:
Geplaatst door Arbeco

Zou best kunnen hoor, heb het rijtuig ooit eens op een beurs in een set met Belgische goederenwagens gekocht, en er staan ook Belgische opschriften op. Aan een zijde staat: "plaatselijke benutting" en aan de andere zijde staat "schouwers". Ook staat er nog iets van "depot Zeebrugge" op. Wie meer info heeft, mag het zeggen, het is een rijtuig van Liliput en volgens mij al j??ren oud... Zo met die dichtgemaakte, witte ramen leek het mij wel een leuk ding voor dit doel.

Groetjes Len[;)]




Bestaat nog een andere versie, met het zelfde doel (kleedruimte personeel) ; op deze staat nl.een reclamesticker voor de Formule 1 wedstrijd te Zolder

Arbeco

#55
Peter, dat klopt, dat staat er bij deze ook op! Wat was het doel van deze rijtuigen, weet jij hier iets meer over?

Heb voor vandaag het emplacement even met rust gelaten, en heb me bezig gehouden met het voegwerk van de fabriek. Door wit schuurmiddel te mengen met wat water, krijg je een gips-achtig papje, wat ik dan over het bouwwerk uitsmeer. Even goed inwrijven en laten drogen, hierna met een niet pluizend doekje nawrijven om overtollig "voegsel" weg te halen. Wat er overblijft, blijft in de voegjes van het gebouw zitten. Overzichtsfoto van de gehele fabriek tot nu toe:



Het ketelhuis heb ik nog een beetje aangepast, door het gebruik van een buigrietje heb ik hier nog een extra pijp aan gemaakt. Rechtsboven zie je het resultaat, het is echter de bedoeling dat er tussen het ketelhuis en de fabriek zelf ook nog enkele buizen komen, deze wil ik op dezelfde manier maken.
Ook het voegwerk is hier duidelijk zichtbaar:



Zo, nu eerst een bakkie koffie en dan ga ik eens een weegbrug maken voor bij de overslag...

Tot de volgende,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Thommy

#56
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Arbeco

Zou best kunnen hoor, heb het rijtuig ooit eens op een beurs in een set met Belgische goederenwagens gekocht, en er staan ook Belgische opschriften op. Aan een zijde staat: "plaatselijke benutting" en aan de andere zijde staat "schouwers". Ook staat er nog iets van "depot Zeebrugge" op. Wie meer info heeft, mag het zeggen, het is een rijtuig van Liliput en volgens mij al j??ren oud... Zo met die dichtgemaakte, witte ramen leek het mij wel een leuk ding voor dit doel.

Groetjes Len[;)]




Bestaat nog een andere versie, met het zelfde doel (kleedruimte personeel) ; op deze staat nl.een reclamesticker voor de Formule 1 wedstrijd te Zolder



klopt, 2 keer van lilliput. Heb ze alle 2 liggen. Zeebrugge en Schaarbeek dacht ik.
Naar het schijnt werfwagons
Greetz

Thommy

M@rco

#57
Hallo Len,

Mijn complimenten voor je mooie baan.
Hoe heb jij die stelconplaten gemaakt, of zijn deze zo verkrijgbaar?

M@rco.

Arbeco

#58
Hoi Marco,

De stelconplaten heb ik zelf gemaakt, en dit is echt eenvoudig hoor. Ik maak ze van dun karton (1 mm.), en gebruik als afmeting 21 mm. in 't vierkant. Echter, ik maak ze niet allemaal stuk voor stuk, maar teken eerst op de kartonplaten de afmetingen af waarna ik ze uitsnij. Wel geef ik de indruk van de naden weer, door ze met een mesje in te krassen. Zo heb je dus al de vorm van je weg e.d. Vervolgens lijm ik ze op de ondergrond, waarna ik ze schilder met Tamiya XF 19 (sky grey), dit is wel een kleur die dicht bij beton in de buurt komt. Als de verf droog is, zet ik met een bruine stift de randen op de platen, op de ingesneden naden, ter imitatie van de ijzeren strips. Volgende stap is met een zwarte stift de twee gaatjes in de plaat aangeven, nu zijn ze zo goed als klaar. Evt. naar smaak wat verwering toevoegen hen je hebt voor h??l weinig geld een mooi fabrieksterrein! Overigens maak ik mijn betonnen wegen op dezelfde manier, alleen hier zijn de maten natuurlijk anders. Succes....

Groetjes Len[;)]

Groetjes Len
Old diesels never die...

Arbeco

#59
Heren spoorders,

Mijn verontschuldiging voor het lange wachten, maar door omstandigheden was de bouwplaats even verhuisd naar een andere kamer... Omdat ik dit gedeelte van de baan voor de cv-ketel aan het bouwen ben, kom je wel eens voor verassingen te staan natuurlijk.
De ketel hangt er nu reeds 7 jaar, nooit geen problemen mee gehad. Jullie zien de bui al hangen natuurlijk, de ketel sprong in storing en weigerde elke vorm van dienst! Gelukkig heb ik de baan modulair gemaakt, dus dat wil zeggen dat ik alles zonder schade weg kan halen. Maar dit moest wel gebeuren, om de mannen van het installatiebedrijf de nodige ruimte te geven. De middelste module's, de achtergronden, alsook de verlichtingslijst moesten allemaal "even" weg...[B)] Gelukkig was er geen schade, maar omdat de bedrading onder de baan nog niet was ingedeeld in sectie's, heb ik hier nog wel werk gehad om de boel te herstellen. Inmidels draait de boel weer, het huis is dankzij een grondige reparatie aan de ketel weer lekker warm,  en ga ik weer verder met de landschapsbouw. Morgenochtend gaan de eerste spade's weer de grond in, en vanaf dan ga ik jullie weer bijpraten over de vorderingen...

Tot dan en alvast een fijn weekend,

Groetjes Len[;)]

Old diesels never die...