Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Op zoek naar juiste centrale

Gestart door Doornroosje, 01 oktober 2010, 09:52:42 AM

INFO

citaat:
Geplaatst door eric

@ Wim Info.

Ja, je kan andere decoders uitlezen en instellen dan enkel ESU, M?rklin, Roco, Bachmann en ik vergeet er misschien nog die uit het ESU handje komen en of kwamen.
Lenz (oud en nieuw), Uhlenbrock, Tams is hier al gepasseerd op de  ECoS en dat lukte allemaal.



Bedankt voor je antwoord Eric, dat is het antwoord op de vraag, zonder vage doorverwijzingen. ;}
Alleen de waarheid ligt in het midden.

eric

Van Digitrax weet ik het nog niet, maar dat zullen we bij ATA wel eens uittesten wat die Amerikaantjes te onthullen hebben.

anne w

Beste Doornroosje,

Wellicht is het volgende ook een mogelijkheid voor je: http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Raptor

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

marimon

Wat is jouw ervaring met de Raptor? Is dit een vrij relatief nieuw begrip in de modelspoorwereld?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

anne w

Beste Marc,

Raptor is "geboren" als een uit de hand gelopen hobby (zoals vaak): een programmeur schrijft een treinbesturingsprogramma (was ouder als  Koploper), maar loopt, mede door zijn afkeer van Microsoft, vast op de wijzigende computers en operating software.

Hij besluit dit probleem bij de horens aan te pakken en ook maar een centrale te ontwerpen en te maken, Raptor is nu een paar jaar op de markt, maar het is een zeer klein (Nederlands) bedrijf, met een paar professionals voor het ontwerp en de fabrikage, maar zonder "pr-kracht", ze moeten het hebben van mond op mond reclame.

Omdat ik met het eerder genoemde programma reed (op een oude pc en met een Edits zelfbouwcentrale), en een complete rijdbare baan had en heb, ben ik de tester geworden en daardoor ook een fan, de Raptor bestuurt nu mijn baan tot volle tevredenheid (overigens een mens houdt altijd wat te wensen, wensen die ook vervuld worden)

De modelspoorbeurs in Houten is de enige vaste gelegenheid waarin ge?nvesteerd wordt, zo nu en dan is er ook een tentoonstelling, nu wordt er ge?vesteerd in Duitsland, Raptor zal aanwezig zijn op de komende tentoonstelling in Keulen.

Daarnaast gebruikt de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch de Raptor, deze baan heeft vorig jaar in Genk (automatisering was nog in opbouw) en Bremen gestaan, dit jaar in Houten en volgende maand ook in Keulen.

De gehele filosofie en een kleine beschrijving hoe het werkt staat op www.raptorforum.nl

Dat was het wel in het (zeer) kort.

Hartelijke groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Ludwig

Dag Anne,
Die centrale van Raptor scoort zeker niet slecht bij een vergelijking met andere centrales.
Vooral de prijs is interessant.
Maar ze ondersteund geen MFX dacht ik.(niet dat ik daar wakker van lig)
Is de mogelijkheid van pendeltreinbesturing en wisselstraatbesturing aanwezig op deze centrale.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden als 3 rail rijder?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

anne w

Beste Ludwig,

Om het simpel te zeggen Raptor is een digitale multi-protokol centrale en een automatiseringsprogramma in ??n, echter zonder een "pc-scherm" om de gang van zaken op de baan te monitoren en met een invoer middels een "sms" toetsenbord.

Verder is Raptor modulair opgezet, met de basis uitvoering kun je een relaisgestuurde baan moderniseren, incl. wisselstraten en hoofdseinen, (geen stroomonderbrekingen meer nodig), daarnaast zijn er een aantal functies "activeerbaar", waaronder bijvoorbeeld kopstation (twee kopstations en een stuk vrije baan is een pendeltraject)

Ik heb nu een krappe 40 van deze functionaliteiten in gebruik (waaronder bijvoorbeeld een echt speeltje: onderhoudsschema), en ik denk dat ik daarmee de belangrijkste gebruik, ik heb weinig directe wensen op dit moment, een jaar geleden is er nog wel een wens vervuld, het automatisch met het hoofdsein meeschakelen van een mechanisch Duits rangeersein, in de goede volgorde en op handbedrijf ook te bedienen zonder dat het hoofdsein meegaat.

Nee, Raptor ondersteunt geen MFX, kan ook niet, het protocol is niet vrij beschikbaar, MFX Loks originele fabriekslevering en van ESU, rijden perfect op MM 28 stappen, alleen ontdekte ik dat de nieuwste MFX loks, b.v. de BR 23, een nieuwe decoder hebben, niet van ESU, en die reed niet op MM 28, na wat praten heb ik hem op MM 27 geprobeerd en dat tijdt weer perfect.

Gelukkig levert Raptor MM Oud, MM Nieuw, MM 27 en MM 28

Nee hoor, Raptor stelt geen bijzondere eisen, Raptor heeft, net als de Tams, geen booster, dus booster nodig en voor automatisch bedrijf heb je een S88 terugmeldsysteem nodig (geen angst voor spookmeldingen, er is standaard een instelbaar storingsfilter in de Raptor).

Heb je de laatste twee filmpjes gezien en gehoord in mijn "bouwtopic", wat je ziet en hoort doe ik niet op handbediening...

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Ludwig

Dag Anne bedankt voor de reactie het is me nu ongeveer allemaal duidelijk.
Je filmpjes heb ik inderdaad al bekeken.
Nog een vraagje, wanneer en waar is er een demo te bezichtigen?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

anne w

Beste Ludwig,

Houten,bij Utrecht, 13 november, zie www.modelspoorbeurs.nl

Keulen, 18-21, november, daar is de Raptor demobaan en daar is ook de Silberbergstrecke van de MSG/Den Bosch

Heet van de naald: Rijswijk, bij Den Haag, 11 en 12 december, zie www.exporijswijk.nl

Overigens zijn er ook demobanen in winkels: bij Willies in Eindhoven en bij Tyrex Zuid in Sas van Gent, echter hiervan weet ik niet of de demobaan functioneel is.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door anne w
Heet van de naald: Rijswijk, bij Den Haag, 12 en 12 december,
Sommige dagen duren langer dan andere [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

gjvdz

Tiens ik zie daar toch  11 en 12 staan hoor [:p]
kan ook aan mijn ogen liegen [:D]
Mvg Giel-Jan

marimon

Hartelijke dank voor de beschrijving Anne.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

anne w

De oplettende lezers zullen opmerken: ik heb mijn fout met de datums gecorrigeerd.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

jelle

De demobaan bij Tyrexzuid is al zo'n twee jaar weg.

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB